Liun perhe on ollut yksi kiinalaisen keittiön pioneereja Suomessa jo yli 30 vuoden ajan. Perheen ensimmäisen ravintolan perusti isä Chan Hung Liu Tornioon vuonna 1985. Uusin Golden Flower avattiin Ouluun kaksi vuotta sitten. Nykyään yritystä pyörittävät veljekset Christopher ja Charles Liu.
”Olemme syntyneet yrittäjäperheeseen. Charles on meillä neropatti keittiössä, ja minä hoidan hallinnollisia asioita”, kertoo ravintolapäällikkönä toimiva Christopher Liu.
Golden Flower Oulu tarjoilee kiinalaista ruokaa, mutta kyseessä ei ole ”kiinalainen ravintola” ainakaan siinä mielessä, jonka suomalaiset tuntevat. Tarjolla ei ole noutopöytää, eikä seinillä roiku lohikäärmeen kuvia. Liun veljekset haluavat viedä asiakkaat makumatkalle Kiinan maakuntiin.
Dongbein, Guandongin ja Sichuanin maakunnista tulevissa ruokalajeissa on omat erikoispiirteensä.
Dongbein keittiö tunnetaan rikkaista ja täyteläisistä mauista, kuten hapanimeläkastikkeesta.
Guandongin provinssissa keskitytään puhtaisiin makuihin, ja usein päätähtenä on vain yksi raaka-aine.
Sichuanin annokset ovat tulisia ja mausteisia. Esimerkiksi härän sisäpaistia ja itsetehtyä tofua sisältävä mapo tofu maustetaan valkosipulilla, mustapavulla ja suun turruttavalla sichuan-pippurilla.
”Suurin osa Suomessa sijaitsevista aasialaisista ravintoloista on jäänyt eurooppalaiseen makutyyliin. Meillä sen sijaan on kaksi maailmaa: on tuttua ja turvallista mutta myös autenttista.”
Ruokalista onkin jaettu eri osioihin.
Klassiselta puolelta löytyy suomalaisille tuttuja annoksia, kuten friteerattua kanaa hapanimeläkastikkeessa.
Nimikkoannoksiin on koottu ravintolan omia näkemyksiä kiinalaisesta makumaailmasta eurooppalaiselle yleisölle räätälöitynä.
Autenttisissa annoksissa puolestaan on pitäydytty kunkin ruokalajin alkuperäisessä versiossa.
Ruokatyylin lisäksi veljekset ovat halunneet päivittää käsityksen ruokailukokemuksesta kiinalaisessa ravintolassa.
Kiinassa ateria aloitetaan teellä, annokset jaetaan pöytäseurueen kesken ja jälkiruoaksi nautitaan suun puhdistavia hedelmiä. Ympyrä sulkeutuu, kun teetä nautitaan myös aterian päätteeksi.
Samoja elementtejä on haluttu tuoda myös Golden Flower Ouluun. Oman annoksen tilaamisen sijaan asiakkaita kannustetaan jakamaan ruokia.
2020-luvun henkeä edustaa laadukas cocktaillista, jonka juomat sopivat myös ruokien kanssa nautittavaksi.
Listalla on 12 nimikkococktalia, jotka myötäilevät kiinalaista kalenteria. Jokainen drinkki kertoo myös tarinan Kiinan historiasta.
Uhkia
Ravintola sijaitsee Kauppakortteli Pekurissa kävelykeskustan ytimessä. Tästä syystä julkisen liikenteen lakot ovat uhka liiketoiminnalle, jos asiakkaat eivät tule lähteneeksi keskustaan.
”Bussilakot vaikuttavat tosi paljon.”
Maailmanpoliittinen tilanne ja konfliktit eri puolilla Eurooppaa ja Lähi-itää ovat aiheuttaneet elintarvikkeiden saatavuus- ja kuljetusongelmia. Liu kuitenkin kiittelee tukkuja siitä, että ne ovat paikanneet tuotepuutteet esimerkillisesti.
”He tekevät kaikkensa, että löytävät uuden tuotteen loppuneen tilalle.”
Vahvuuksia
Kokit Golden Floweriin tulevat suoraan Kiinasta, ja heillä on vankka kokemus oman maakuntansa annoksista. Myös tekniikoiden hallinta on tärkeää, ja wokilla on suuri rooli.
”Wokin henki pitää saada annokseen mukaan.”
Se onnistuu vain tarpeeksi tehokkaalla wokkiasemalla. Euroopassa wokit ovat yleensä teholtaan noin 12 kilowattisia, mutta Golden Flowerin polttimen teho on 27 kilowattia. Sen ansiosta wokki saadaan kuumennettua kunnolla ja paistaessa tuotteeseen tarttuu savun makua.
”Meille oli alusta asti tärkeää, että saamme kaasulinjan ja kunnon wokin asennettua. Jos se ei olisi ollut mahdollista, emme olisi tässä sijainnissa.”
Salipuolen osaaminen taas perustuu talon omaan koulutukseen. Suuri osa tarjoilijoista on alan ensimmäisessä työpaikassaan. Koulutukseen keskitytään myös sen takia, että palvelua halutaan tehdä aasialaisen kulttuurin hengessä ja vieraanvaraisuus edellä.
”Aasialaisessa kulttuurissa kylään tuleva vieras on erittäin arvostettu. Pyrimme siihen, että asiakkaan tarvitsee miettiä mahdollisimman vähän ja että hänellä on rento kokemus.”
Asiakas otetaan vastaan ovella ja ohjataan pöytään. Samalla kysytään, onko kiinalainen ravintolakokemus entuudestaan tuttu. Ruokalistasta kerrotaan perusteellisesti, samoin kuin ravintolan historiasta. Pyrkimyksenä on vähentää epätietoisuutta, koska konsepti poikkeaa muista kiinalaishenkisistä ravintoloista.
Mahdollisuuksia
Liun mukaan ravintoloitsijana pitää pyrkiä aina löytämään uusia ideoita, joilla yllättää asiakkaat. Hänestä mahdollisuuksia pitää nähdä liiketoiminnan joka osa-alueella.
”Jos oppiminen loppuu tai päättää olevansa tyytyväinen, asiat alkavat mennä eri tavalla.”
Päällimmäisenä Liun kehityslistalla on tilan pehmentäminen. Viisi metriä korkea tila on entinen ulkoalue, joka on katettu. Parhaimmillaan iltahämärässä tuntuu kuin istuisi eteläeurooppalaisella sisäpihalla. Rapatut seinäpinnat ovat kuitenkin äänimaailman kannalta hankalia, ja akustoivia elementtejä olisi tarkoitus lisätä.
Perheyrityksen toimintamalli on, että mitään osa-aluetta ei tehdä puolivillaisesti. Sen takia myös noutoannoksiin panostetaan erityisellä pieteetillä. Kotiinvietäväksi ei tarjota annoksia, jotka eivät sovi kuljetettaviksi. Laatikossa ruoka hautuu ja siihen muodostuu vesihöyryä, joka laimentaa makua.
”Osa annoksista ei vaan sovellu take awayhin.”
annoksia on suun turruttavalla sichuan-pippurilla maustettu mapo tofu. KUVAT Laura Hujanen
Haasteita
Golden Flower Oulussa on tavoitteena luoda miljöö, joka on rentouttava. Soittolistalla on jazzia, astiat on valittu huolella, ja pöytiintarjoilu rauhoittaa tilaa.
Mielikuvista on kuitenkin vaikea päästä eroon: moni mieltää kiinalaisen ravintolan paikkana, johon mennään perheenä syömään buffetista, ja ruokailun lomassa lapset juoksentelevat ympäriinsä. Liun mukaan lapset ovat tervetulleita, mutta ravintola on ensisijaisesti aikuisten paikka. Siksi tarjolla ei ole lastenistuimia tai leikkipaikkaa.
Niin lapsia kuin aikuisia ohjataan pysymään omalla paikallaan myös turvallisuussyistä.
”Kannamme kuumia annoksia, ja 60 asiakaspaikan lisäksi meillä on verrattain paljon henkilökuntaa töissä. Siksi ohjeistamme istumaan alas, jotta ei satu vahinkoja.”
Linjaus on yksi harvoista asioista, joista saadaan negatiivista palautetta. Visiosta halutaan kuitenkin pitää kiinni.
Toinen haaste on eurooppalaisen ja kiinalaisen ruokailukäsityksen eroaminen. Osa kiinalaisista ruoista on mausteisia, osa taas mietoja. Yhdessä nautittuna ne muodostavat kokonaisuuden, jossa jokaisella ruokalajilla on oma tehtävänsä tasapainon luomisessa.
Golden Flower Oulun listalta löytyy myös mietoja annoksia, mutta niiden menekki on muita heikompaa.
”On vielä paljon selitettävää siinä, miten kiinalainen illallinen nautitaan. Siihen käytämme paljon resursseja.”
Christopher Liu
- Ravintolapäällikkö
- Suosikkiraaka-aine poron sisäfile.
- Ammatillinen esikuva riskisijoittaja Michael Saylor.
- Motto live, laugh, cry.
- Seuraavaksi aion valmistaa itselleni lounaan.
- Sielunmaisema laavu joen rannalla, kädessä jääkylmä lager ja nuotiossa makkara paistumassa.
Golden Flower Oulu, Kirkkokatu 16, Oulu
Lue myös: Syyrialainen huippukokki avasi ravintolan Helsinkiin – nyt Tawook Lab kerää ylistäviä arvioita