Konferenssit

Presidentti Alexander Stubb avasi teknologiatapahtuman painavalla asialla – laserit ja kimallus Slushin tuttuina tavaramerkkeinä

Teknologiatapahtuman avajaisissa nähtiin Suomen tasavallan presidentin Alexander Stubbin puheenvuoro. Stubb kyseli yleisöltä, kuinka moni oli hänen lisäkseen ensimmäisessä Slushissa vuonna 2008. Harva käsi nousi.

Presidentti Stubb muistutti puheenvuorossa, kuinka paikalla olleet teknologiayritysten edustajat ja niihin sijoittajat ovat henkilöitä, jotka voivat muuttaa maailmaa.

”Te olette heitä, jotka voivat ratkaista ongelmia. On tärkeää luoda täällä tänään optimismia ja toivoa sen suhteen, mitä hyvää teknologialla voi tehdä. Teknologia muuttaa työn, talouden ja kommunikointimme tavat”, Stubb sanoi.

Alexander Stubb piti Slushin avajaispuheenvuoron. KUVA Riikka Vaahtera / Slush

”Mieti, miten sinun teknologiayritykseksi osallistuu hyvän tekemiseen. Auttaako se meitä ihmisinä ja parantaako se maailmaa?”

Stubb näki, että ihmiskunta on tulossa käännekohtaan, millaisessa emme koskaan ole ennen olleet. Jotta uhkakuvilta vältytään, hän toivoi asiaan globaalia yhteisymmärrystä ja toimintaa.

”En kertaa ihmiskunnan historiassa on syntymässä jotain, mikä ylittää ihmisten kyvyt tai voi viedä meiltä hallinnan elämäämme.”

”Henkilökohtaisesti ajattelen siten, että tarvitsemme globaalit, kaikki maita koskevat säännöt. Sellaiset, millä varmistetaan, että me ihmiset olemme koko ajan muutoksessa kuljettajan paikalla.”

Slush vakiinnuttanut paikkansa

Jo vuodesta 2008 järjestetty Slush on vakiinnuttanut paikkansa loppuvuoden ykkösbisnestapahtumana jopa koko Pohjoismaissa ellei laajemminkin.

Teknologiayritysten perustajat ja sijoittajat yhdistävä tapahtuma oli veti parhaimmillaan ennen koronaa jopa 25 000 kävijää, mutta kokoluokka on haluttu pitää asteen pienempänä, jotta sen alkuperäinen tarkoitus aitona kohtaamispaikkana toteutuu.

Helsingin Sanomien mukaan, vaikka kävijämäärä on huippuvuosia pienempi, Slushin noin 10 miljoonan euron liikevaihto on ollut esimerkiksi viime vuonna huippukävijävuosien tasolla – pitkälti kiitos messuosastoista saatavien tulojen pääsylippujen myynnin lisäksi.

Slushin toimitusjohtaja Aino Bergius ja puheenjohtaja Elin Dölker avasivat tapahtuman.

Slushin toimitusjohtajan Aino Bergiuksen mukaan vuoden 2024 tapahtuman teema on Metamorphosis, suomeksi muodonmuutos.

”Kehitys vaatii siilojen rikkomista sijoittajien, perustajien ja muiden välillä. Meillä on mahdollisuus muuttaa ihmiskunnan kurssia.”

Bergius kertoi medialle avajaisia ennen, että tämän vuoden tapahtumaa varten järjestäjät ovat jalkautuneet maailmalle.

”Kysyimme eurooppalaisilta startupien perustajilta ja sijoittajilta, miten voimme auttaa heitä. Suurin haaste on varojen kerääminen. Tämän vuoden tapahtuma keskittyy enemmän yritysten perustajiin kuin mikään Slush aiemmin.”

Slushin 13 000 vieraasta startupien perustajia ja yrittäjiä on 5 500. Rahoittajatahojen edustajia on 3 300, jotka hallinnoivat peräti 4 000 miljardin dollarin sijoitusvarallisuutta yhteensä.

Henkilökohtaiset tapaamiset ovat Slushin ydintä

Järjestäjien mukaan Slushissa järjestetään 20 000 ennalta sovittua tapaamista yritysten perustajien ja sijoittajien tai muiden bisneskumppaneiden kanssa.

Tätä varten Slushissa on valtava tapaamisalue, josta voi Slushin alustan kautta ennalta tai paikan päällä varata itselleen ja juttukumppanille tapaamispaikan.

Tapaamisalueella on yli 300 loosia henkilökohtaisille tapaamisille. KUVA Kai Lintinen
Tapaamisalueella kävi kova kuhina heti Slushin ensi tunteina. KUVA Kai Lintinen

Lisäksi Slushissa on spontaaneille tapaamisille tarkoitettu alue. Oma alueensa on myös startupeille, jotka haluavat messuosastomaisesti esitellä omaa toimintaansa kiinnostuneille. Näitä paikkoja on myös toista sataa.

Messuosasto, jossa eri maalaisia startupeja oli esittelemässä liikeideoitaan kiinnostuneille. KUVA Kai Lintinen

Jotkin maat tai alueet ovat myös esillä omilla osastoillaan. Tällaisia on esimerkiksi Italialla, Hollannilla ja Saksalla, joka järjestää omalla pienellä lavalla pitchauksia.

Roviosta tuttu Peter Vesterback oli puhumassa Saksan messualueella, jossa ohjelmassa oli myöhemmin pitchauskilpailu. KUVA Kai Lintinen

Neljä futuristista lavaa täynnä puheita, keskusteluja ja esityksiä

Slushissa on neljä varsinaista lavaa, joilla jokaisella on oma fokuksensa. Sisältönä on puheita ja esityksiä tunnettujen firmojen edustajilta, apua yrityksen rakentamiseen hetki hetkeltä kuin myös apua tiettyjen yksityiskohtaisten tilanteiden ja haasteiden ylittämiseksi.

Founder Stage on Slushin niin sanottu päälava. Siellä esiintyy korkean luokan puhujia suuryrityksistä ja muista vastaavista toimijoista. KUVA Otti Jahnukainen / Slush
Impact Stage. KUVA Kai Lintinen
Builder Stage. KUVA Kai Lintinen

Yksi lava omistettu Slush 100 -kilpailun pitchaajille. Lavalla startupit esittävät liikeideansa tuomaristolle ja voittaja saa miljoonan euron palkinnon.

Startup Stage. KUVA Kai Lintinen

Slushin onnistumisesta vastaa 50-henkisen tapahtumatiimin lisäksi suuri vapaaehtoisten ryhmä, johon kuuluu jopa 1 600 henkilöä. Vapaaehtoiset auttavat opastuksessa, toimivat tiettyjen kumppanien omina avustajinaan tai auttavat siivouksessa tai muissa järjestelyissä.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Avec – avecmedia.fi (@avecmediafi) jakama julkaisu

Yllä: Video Slushista. Jos upotus ei toimi, voit katsoa videon Instagramista.

LUE MYÖS: Onko ilmaistyö tapahtumissa hyväksikäyttöä? Slushin vapaaehtoiset vastasivat


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento