Ketkä? Jokainen Slush on tekijöidensä näköinen. Marras-joulukuun vaihteessa pidettävä tapahtuma on hyvin erinäköinen verrattuna siihen, mitä se oli ennen pandemiaa tai vuonna 2008, kun tapahtuma järjestettiin ensi kertaa. Tapahtumaa rakennetaan opiskelijoiden, vastavalmistuneiden ja kaikkiaan 1 600 vapaaehtoisen voimin.
Järjestävä tiimi vaihtuu nopealla tahdilla, mikä kenties odotusten vastaisesti takaa Slushin menestyksen. Vaihtuvuus pakottaa tapahtuman haastamaan itse itseään joka vuosi. Pyörän keksiminen uudelleen ei siis aina olekaan huono asia.
Miksi? Pidämme visusti kiinni siitä, miksi ja kenen vuoksi tapahtuma tehdään. Slush ei organisaationa tuota voittoa omistajilleen vaan perustaa olemassaolonsa puhtaasti missionsa nojaan. Tehtävänämme on luoda ja tukea eurooppalaista kasvuyrittäjyyttä. Teemme tämän parhaiten rakentamalla maailman yrittäjäkeskeisimmän tapahtuman.
Tapahtuman järjestämisessä on paljon startupeilta ammennettuja piirteitä.
Miten? Tekemistämme ohjaa vastustus perinteitä kohtaan. Haluamme olla tapahtuma niille, jotka eivät käy tapahtumissa.
Työkulttuurissamme onkin keskeistä se, että yksilöt saavat vapaasti toteuttaa visioitaan. Taakse ei katsota ja kokeilemaan kannustetaan. Näin syntyy tapahtuma, joka erottuu massasta ja herättää fomoa vuosi toisensa jälkeen.
Nuoren tiimin kokeilunhalusta onkin poikinut mitä villeimpiä tuotannollisia ratkaisuja, markkinointitempauksia ja maailmanluokan puhujia. Onko olemassa toista tapahtumaa, jossa Nico Rosberg ja Sanna Marin puhuvat lavalla, jolla Käärijä villiinnyttää kansainvälistä yleisöä muutama tunti myöhemmin – samalla kun Teslan perustaja laulaa karaokea saman katon alla? (Viimeistä emme voi kuitenkaan taata.)
Slush järjestetään to–pe 30.11.–1.12.2023 Helsingin Messukeskuksessa.
LUE MYÖS: Puheenvuoro: Tekoäly muuttaa tapahtuma-alaa – näitä taitoja tarvitaan tulevaisuudessa
Liisi Korvenranta on Slushin markkinointipäällikkö, joka johtaa Slushin brändiä, markkinointia ja viestintää strategisen rennolla asenteella.