Tapahtumatilat

”Tuntui, että he häpesivät nimeä”, ihmettelee tapahtumakonkari Helsingin uutta keikka-areenaa

Kaija Koo (arkistokuva) esiintyi lauantaina 14.12. Messukeskuksen loppuunmyydyllä Böle Arena & Clubilla. KUVAT Minna Lyytinen, Aapo Siippainen

Kaija Koo ja 4 000 hengen loppuunmyydyt bileet. Lauantain perusteella Messukeskukseen keväällä avattu Böle Arena & Club vaikuttaa huippusuositulta keikkapaikalta.

Kaija Koon jälkeen keikkakalenteri ammottaa kuitenkin tyhjyyttään. Ensi vuodelle ei ole luvassa vielä yhtään keikkaa. Koko vuotena niitä on ollut vain seitsemän.

Helsingin Uutisten haastattelema tapahtuma-alan konkari haluaa kertoa syitä, miksi Böle Arena & Clubilta on puuttunut vetovoimaa. Haastattelu julkaistaan nimettömänä, koska kommentit voivat vaikuttaa hänen työtehtäviinsä.

Hän sanoo asioiden menneen pieleen samalla hetkellä, kun uusi konsepti julkistettiin viime vuoden lokakuussa.

”Böle lanseerattiin huonosti. Koko tapahtuma-ala odotti jotain uutta. Pettymykseksi paljastui, että Messukeskuksen vanha Amfi-sali oli vain brändätty uudelleen. Tila on iso ja kallis. Lipun hinnan pitää olla korkea, koska vuokra on korkea.”

Böle on saanut moitteita kolkosta tunnelmasta, mutta kehuja hyvistä artisteista. KUVA Ville Oksa

Messukeskus ei järjestä tapahtumia itse, vaan on tilojen vuokraaja. HU:n tietojen mukaan Messukeskus ei ole halunnut, että Böle Arena & Clubin tapahtumia mainostetaan Messukeskuksen nimellä. Esimerkiksi Kaija Koon keikan somemainoksissa Messukeskusta ei mainita kertaakaan.

”Tuntui, että he häpesivät Messukeskus-nimeä. Miksi he eivät mainostaneet, että Messukeskukseen on avattu uusi upea konserttipaikka. Ei kukaan tiedä, missä on Böle-areena. Paikka on pihan perällä ja kyltitys on huono. Ihmisten täytyy mennä halliin jostain sivukujalta”, HU:n haastattelema tapahtuma-alan ammattilainen sanoo.

Böle Arena & Clubin venue manager Anne Bask ei ole kuullut, että uuden konseptin lanseeraus olisi aiheuttanut väärinkäsityksiä.

”Böle on oma brändinsä ihan tarkoituksella, sillä haluamme luoda sille oman profiilin keikkapaikkana. Olen saanut vain palautetta, että tällaista tilaa tarvitaan. Palaute toimivasta tekniikasta ja henkilökunnasta on ollut hyvää. Erityisesti on kiitelty sitä, että täällä on voinut järjestää myös jatkot.”

Tapahtuma-alan tekijä näkee Bölessä myös erinomaisia puolia.

”Äänet ja valot ovat vimpan päälle. Mutta mitä hyötyä on maailman parhaasta tekniikasta, jos yleisöä ei tule?”

Böle Arena & Club sijaitsee Messukeskuksessa. Klubille on oma sisäänkäynti. KUVA Aapo Siippainen

Bask kertoo syyn, miksi Böle Arena & Clubin keikkakalenteri on tyhjä.

”Tapahtumat julkistetaan vasta, kun järjestäjät haluavat kertoa ne itse. Tilassa järjestetään myös muita tapahtumia, joten täyttöaste on ollut jo valmiiksi korkea.”

Tilat eivät ole seisoneet siis tyhjillään.

Bask ei vahvista, onko ensi vuodelle sovittu yhtään keikkaa.

”Yhteydenottoja tulee tasaisesti. Olemme olleet kuluneeseen vuoteen tyytyväisiä.”

Böle Arena & Clubin avajaiskonsertti viime maaliskuussa oli Messukeskuksen itse järjestämä. Kuvassa venue manager Anne Bask. Hän on myös Messukeskuksen liiketoimintajohtaja. KUVA Ville Oksa

Kaija Koon keikasta vastaava Warner Music Live järjesti Bölessä viime keväänä kaksi Käärijän keikkaa, jotka vetivät tuvan täyteen.

”Meillä on uudesta paikasta hyvät kokemukset. Uudenlaiset tilat mahdollistavat palveluita, jotka eivät ole muualla mahdollisia. Kuluttajilta on saatu positiivista palautetta isoista etko- ja jatkomahdollisuuksista. Toki olemme antaneet palautetta muun muassa viihtyvyyden parantamisesta”, sanoo Warner Music Liven johtaja Ville Ahtiainen.

Ahtiainen ei paljasta vielä Warnerin tulevia suunnitelmia Bölessä.

”Tämän kokoiselle paikalle on tilausta Helsingissä.”

Ensi syksynä Messukeskukseen valmistuu uusi areenakatsomo, johon mahtuu jopa 7500 ihmistä.

HU:n tietojen mukaan keikan järjestäminen Bölessä maksaa noin 30 000 euroa. Täytyykö olla Warner Musicin kaltainen jätti, että tapahtumasta kannattaa edes neuvotella?

”En sanoisi niinkään. Kyllä varmasti moni muukin pystyy järjestämään. Riippuu, millä kokonaisuudella mennään. Tilat joustavat pienempiinkin tilaisuuksiin. Ehkä parin sadan ihmisen tilaisuuksiin paikka on iso”, Bask vastaa.

Ravintolapalveluista vastaa Noho. KUVA Ville Oksa

Useampi Bölen keikka jouduttiin perumaan tänä vuonna. Brittitähti James Bluntin keikka peruttiin vähäisen lipunmyynnin vuoksi ja Carola Häggkvistin konsertti siirtyi Kulttuuritalolle. Molemmista keikoista vastasi Kalle Keskisen Loud’n Live Promotions Oy:n. Yritys sai järjestettyä Bölessä ruotsalaisen metallilegenda Yngwie Malmsteenin sekä Diandran keikat.

Toimitusjohtaja Kalle Keskinen kokee, että konserttipaikan markkinointi on jäänyt tapahtumajärjestäjien vastuulle.

”Mieluummin järjestän tapahtumia paikassa, jonka yleisö tuntee valmiiksi. Meidän lisäksi siellä ei ole ollut toisena järjestäjänä kuin Warner. Meille molemmille se on aika iso vetovastuu. Jos järjestämme tulevaisuudessa lisää tapahtumia, silloin paikalla täytyy olla jo muitakin järjestäjiä”, Keskinen sanoo HU:lle.

Böle-areenan lähellä on ratikkapysäkki. Pääovi on sivukujan päässä. Kuva on otettu sisäänkäynnin edestä. KUVA Aapo Siippainen

Bask muistuttaa, että Böle on ollut olemassa vasta vuoden ja se kerää edelleen tunnettuutta.

”Tapahtumien markkinointi on ensisijaisesti tapahtumajärjestäjien vastuulla ja tuemme toki heitä kaikin mahdollisin keinoin. Kehitämme toimintaa koko ajan yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa.”

Warnerin ja Loud’n Liven tapahtumien lisäksi Bölessä järjestettiin syksyllä Apulannan keikka. Tapahtuman järjestäjä ei vastannut HU:n haastattelupyyntöön.

Lue myös: Hanakalja ei virtaa Suomen rockluolissa entiseen malliin – muutos näkyy keikkapaikoilla rajusti


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento