Moni tapahtuma on osin avoinna myös lapsille, kun esimerkiksi Flow ja Tuska avaavat ovensa sunnuntaisin myös alle 12-vuotiaille lapsille maksutta vanhemman seurassa, ja tarjolla on lapsille sopivaa ohjelmaa.
Kipinän järjestäjät United Festivals ja paikallinen jalkapalloseura IF Gnistan veivät tätä vielä asteen pidemmälle tarjoamalla oman festaripäivän alle 18-vuotiaille. Lasten ja Nuorten Kipinä Festivalin ohjelmassa oli muun muassa pienimuotoinen jalkapallon hyväntekeväisyystempaus, muksudisco, kasvomaalausta ja paikallisten nuorisobändien esityksiä. Illan päätteeksi esiintyvät artistit Ares ja Sara Bee.
Pääsyliput maksavat 20 euroa lapselta, ja myynnissä on myös 60 euron perhelippuja, joilla sisään pääsee kaksi aikuista ja kaksi lasta (0–16 v.) tai yksi aikuinen ja kolme lasta. Varsinaiseen Kipinä Festivaliin perjantaina ja lauantaina lippujen hinnat ovat alkaen 89 euroa päivältä ja 159 euroa kahdesta päivästä. Ohjelmassa on silloin kotimaisia huippuartisteja ja pari ulkomaalaista kokoonpanoa.

Miksi järjestetään oma tapahtuma lapsille ja nuorille?
United Festivalsin Henri Kulmala kertoo, miksi lapsille ja nuorille järjestetään oma tapahtumapäivä.
”Idea lähti siitä, että melkein kaikki festivaalit on suunnattu vain yli 18-vuotiaille. Syynä on suuret kustannukset. Perhelippujen tulisi olla edullisia, mutta se ei usein ole mahdollista, ja siksi niitä ei tarkota. Sen seurauksena halusimme nyt tehdä oman tapahtuman alaikäisille.”
”Lasten ja nuorten päivälle ei ole taloudellista tavoitetta. Toivottavasti ei tehdä kuitenkaan hirveästi tappiota.”

IF Gnistan tarjoaa tapahtumalle Oulunkylän stadionin alueen ja infran, ja heidän porukkansa osallistuu tapahtuman toteuttamiseen. Esimerkiksi Gnistanin Veikkausliiga-joukkue on mukana tapahtuman ohjelman tuottamisessa.
Gnistanin läsnäolo on koko tapahtumaa ympäröivällä alueella vahva. Voidaankin puhua eräänlaisesta kyläseurasta, joka vetää alueen yhteisöä luokseen ja liikuttaa alueen nuoria.
”Ajateltiin, että kun seura on mukana järjestämässä tapahtumaa ja heillä on paljon junioripelaajia, on kiva tarjota heille omat festarit”, Kulmala sanoo.
”Olemme kutsuneet mukaan myös muita nuorisoporukoita ja jakaneet nuoristaloille 1 000 lippua meidän päihteettömään festaripäivään.”

Onnistuneeseen debyyttiin panostetaan
Kipinä Festival on uusi tapahtuma, eikä sillä ole suurta markkinointikoneistoa takana, jolla tapahtumalle ja lipunmyynnille voisi järjestää näkyvyyttä esimerkiksi valtamedioissa.
Markkinointi on ollut pienimuotoisempaa ja somelähtöistä. Lipunmyynnille haettiin vauhdikas startti tarjoamalla edullisia lippuja viime vuoden joulukuussa. Iso osa onnistunutta tunnelmaa on se, että tapahtumassa on porukkaa kunnolla.
”Saatiin joulukuun avauskampanjalla hyvä pohja sille, että tapahtuma myydään loppuun”, Kulmala kertoo.

Keväällä julkaistun Livefin ry:n toimialatutkimuksen mukaan vain noin puolet tapahtumista järjestetään useammin kuin kerran. Kulmalan mukaan ainoa tapa luoda vuodesta toiseen järjestettävä tapahtuma on, että järjestelyt onnistuvat kaikista näkökulmista.
”Tärkeintä on, että yleisö, artistit ja työntekijät ovat kaikki tyytyväisiä. Ollaan Kipinässä sillä tavalla otettu varman päälle, että meillä on tavallaan ylikuormitettu esiintyjäkaarti. Meillä on kaksi lavaa yhdellä kentällä ja esiintyjät ovat Suomen huippuja”, Kulmala kertoo ja viittaa esimerkiksi JVG:hen, Gaselleihin, Jenni Vartiaiseen, Mirellaan, Elastiseen ja moniin muihin tunnettuihin esiintyjiin.

Juttua päivitetty 3.7. klo 12.20. Otsikkoa ja juttua muutettu menneeseen aikamuotoon. Kuvia lisätty tapahtumasta.












