Toisen polven ravintolayrittäjä Nehal Siddiqui on pyörinyt ammattikeittiössä siitä asti, kun oppi kävelemään. Hän pyöritti ennen korona-aikaa Helsingin Jätkäsaaressa kortteliravintolaa, jonka pääpaino oli lounasmyynnissä. Kun myynnit romahtivat rajoitusten takia, oli pakko keksiä uusia keinoja. Silloin syntyi Burger Company, joka on sittemmin kasvanut valtakunnalliseksi franchising-yritykseksi.
”Näin potentiaalin siinä, että ruoka piti saada ihmisille kotiin.”
Smash burger -trendi oli juuri rantautumassa Suomeen, ja rapeaksi paistuva pihvi valikoitui kärkituotteeksi niin maun kuin operatiivisen tehokkuuden takia.
”Ajatuksena oli myydä 50 annosta päivässä, jotta selvitään kuluista. Ensimmäisenä päivänä meni lähes 500 burgeria.”

Burger Company eriytettiin omaksi liiketoiminnakseen, ja ensimmäinen ravintola avattiin vappuna 2021.
Iso osa liikevaihdosta tulee kotiinkuljetusmyynnistä. Korona-aikana saatiin merkittävä jalansija take away -alustoilla. Menestykseen ei ole tuudittauduttu, vaan alustamyyntiin on panostettu paljon.
”Alustojen kautta tavoittaa sellaisia asiakkaita, jotka eivät välttämättä lähtisi ravintoloihin paikan päälle.”
Alustat ovat myös murtaneet käsitystä siitä, että sijainti olisi ravintolan menestyksen kannalta kriittisessä roolissa.
”Enää ei tarvitse välttämättä olla ydinkeskustassa, missä vuokrakulut on korkeita.”
Kotiinkuljetusyrityksiä kannattaa Siddiquin mukaan katsoa välttämättömän pahan sijaan strategisina kumppaneina. Alusta voidaan nähdä näkyvyyttä parantavana tekijänä. Myynnillisesti on tärkeää panostaa volyymiin.
”Ilman volyymiä on vaikea tehdä alustamyynnistä bisnestä”, hän sanoo.

Volyymiä tavoitellessa alueellinen markkinatuntemus on oleellista. On selvitettävä, paljonko alueella asuu ihmisiä, käyttävätkö he ruokalähettipalveluita ja mikä on kilpailutilanne.
”Nopealla googlettelulla selviää, minkälainen tilanne kyseisellä paikkakunnalla on.”
Siddiqui kannustaa pohtimaan, miten konseptia kehitetään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja alustan mahdollistamaan kysyntään.
Uhkia
Raaka-aineiden kallistumisen takia on tärkeä kartoittaa ja kilpailuttaa tuotteita säännöllisesti, jotta kannattavuus säilyy. Siddiqui kiittelee yhteistyökumppaneita siitä, että haasteita on pystytty ratkaisemaan yhdessä.
Siddiquin mukaan lihan hinnan on ennustettu nousevan tänä vuonna vielä merkittävästi. Jo nyt kasvu on ollut kymmeniä prosentteja. Ulkomaisen lihan kallistuminen on kuitenkin ollut jyrkempää kuin suomalaisen, mikä kannustaa käyttämään kotimaista.


Liiketoiminnan sitomisessa kuljetuskumppaneihin on omat riskinsä. Siddiqui ei kuitenkaan näe mahdollisena, että alustaliiketoiminta menisi kokonaisuudessaan konkurssiin.
”Toimijoita on globaalisti useampia. Jos joku menisi nurin tai vetäytyisi markkinoilta, tulisi toinen tilalle.”
Kuljetuskustannusten merkittävä nousu voisi kuitenkin vaikuttaa liiketoimintaan.
”Tämänhetkisessä tilanteessa kustannusten nousua on muutenkin vaikea ajaa asiakkaan hintoihin.”
Optimistina Siddiqui katsoo tulevaisuuteen toiveikkaana. Hän haluaa uskoa, että maailmantilanteesta johtuvat vaikeudet tulevat ratkeamaan.
”Ei ole sellaista uhkaa, mistä me emme selviäisi. Meillä on loistava tiimi ja dynaaminen toiminta.”
Vahvuuksia
Burger Companyn suurimmaksi vahvuudeksi Siddiqui nimeää juuri yrittäjähenkisen tiimin, jolla on ymmärrystä ruohonjuuritason operativiisesta toiminnasta ja tehokkuudesta. Lisäksi oikein johdettu hyvä henkilöstö on kestävän ja kannattavan liiketoiminnan ytimessä.
Tehokkuus näkyy myös Burger Companyn tuotteistuksessa. Ruokalista on pikaruokaravintolaksi suppea: tarjolla on viisi erilaista burgeria ja viisi erilaista sormisyötävää. Lisäksi on sesongeittain vaihtuvia burgereita.
”Halusimme pitää listan lyhyenä, koska silloin pystymme keskittymään laatuun.”

Paikan päällä ruokaillessa iso osa kokemuksesta rakentuu miljööstä ja palvelusta, joita ei voida toimittaa kotiin. Kotiinkuljetuksessa tuotteen rooli korostuu, ja silloin on tärkeää, että hinta ja laatu kohtaavat.
Tuotetta on mietittävä myös kuljetuksen näkökulmasta. Burgerin raaka-aineilla on merkittävä vaikutus siihen, että tuote säilyy hyvänä kotiin asti. Siddiquin mukaan ei ole yksittäisiä raaka-aineita, jotka pitäisi täysin unohtaa.
”Mutta se, millaisessa muodossa raaka-aine on, voi saada tuotteen toimimaan paremmin.”
Myös pakkausmateriaalit vaikuttavat säilyvyyteen. Esimerkiksi ranskanperunat ovat olleet hankala tuote kotiinkuljetuksen kannalta.
”Olemme lähteneet siitä, että ranskalaiset pitää saada perille lämpiminä ja rapeina, ja asia pitää ratkaista.”
Mahdollisuuksia
Kun uutta menua lähdettiin kehittämään, halu skaalata konseptia ja kasvaa uusille paikkakunnille oli jo tiedossa.

”Suppealla menulla on pystytty varmistamaan, että tasalaatuisuus säilyy.”
Burger Company on laajentunut nopeasti, ja ravintoloita oli haastatteluhetkellä pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereella, Turussa, Porissa, Hyvinkäällä ja Levillä.
Franchise-toiminta aloitettiin alkuvuodesta 2024 pilottiyksiköllä, jonka kanssa päästiin kokeilemaan toimintaa ja korjaamaan mahdollisia haasteita. Nyt franchise-yrittäjillä on jo 10 lokaatiota eri puolilla Suomea, ja lisää on tulossa. Siddiqui pitää myös tärkeänä, että toimintaa kehitetään yhdessä franchise-yrittäjien kanssa.
”Olemme pystyneet rakentamaan helposti hallittavan ravintolaliiketoiminnan, johon voi lähteä aika matalalla kynnyksellä ilman valtavaa pääomaa ja pitkää osaamista yrittäjyydestä.”
Jatkossa Burger Company tavoittelee kasvua valtakunnallisella tasolla. Myös kansainvälistymisen mahdollisuuksia harkitaan.
Päätöksenteon tukena on erilaisia työkaluja, teknologiaa ja dataa.
”Ei tarvitse lähteä summamutikassa arvailemaan ja katsoa, mitä tulee.”
Haasteita
Vaikka Burger Companyn asiakastyytyväisyys on kategoriansa kärkikastia, on kuljetusten kanssa silti ajoittain haasteita. Ruoka saattaa matkalla jäähtyä tai toimitus viivästyä.
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta tietyillä keinoilla voidaan optimoida kuljetusten sujuvuutta. Jo liiketilaa valitessa on huomioitava, että ruokalähetit pääsevät pysäköimään mahdollisimman lähelle. Tuotteiden valmistus on järjestettävä niin, etteivät ne joudu odottamaan.
Lämpötasojen ja -lamppujen avulla varmistetaan, että valmis tuote säilyy kuumana. Henkilöstön tulee varmistaa, että kuljetuskumppani siirtää tilauksen suoraan lämpölaukkuun. Siddiquin mukaan tuotteiden laiminlyönnit kuljetuksen aikana ovat yksittäistapauksia.
”Niihin reagoidaan yhdessä alustojen kanssa.”
Nehal Siddiqui
- Perustaja, toimitusjohtaja
- Suosikkiraaka-aine: Punainen chili, koska rakastan kaikkea tulista.
- Esikuva: Oma isäni, joka on ollut Suomen ensimmäisiä kebab-pizzayrittäjiä 80-luvulla.
- Motto: Tykkään suhtautua asioihin mahdollisimman iisisti, eli mottoni on ”Päivä kerrallaan”.
Burger Company
- Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Levi, Pori, Tampere, Turku
Lue myös: Tällainen on ruokalähetin työpäivä: 11 tuntia, palkkio alle 200 euroa
Lue myös: Tampereella asiakas saa nyt pizzan kotiovella omalle lautaselleen
Lue myös: Via Tribunali on napolilaisen pizzan pioneeri Suomessa