Kuvilla on iso merkitys, kun ravintolat kilpailevat käyttäjien suosiosta kotiinkuljetussovelluksissa. Foodoran omistava Delivery Hero teki Aasiassa tutkimuksen, jonka mukaan kuvat lisäävät ravintoloiden myyntiä jopa kymmenellä prosentilla. Suomessa vastaava luku on kahdeksan prosenttia, Foodora kertoo.
Foodora on ottanut Suomessa käyttöön tekoälyavusteiset annoskuvat, joiden pohjana käytetään olemassa olevia annoskuvia sekä sanallista annoskuvausta. Yritys ei kerro käyttämästään teknologiasta yksityiskohtaisesti.
”Talon sisäisesti käytämme useita eri tekoälyalustoja, joiden avulla saadaan jäljiteltyä täydellinen kuva. Kuvien laadun varmistamiseksi useampi silmäpari käy ne vielä läpi. Joidenkin kuvien kohdalla tekoäly saattaa tehdä jotain virheitä, joten jokainen kuva tulee aina tarkastaa ennen kuin laitamme ne julkisiksi”, Foodoralta kerrotaan Avecille.
Foodoran sovellukseen on lisätty lokakuun aikana jo tuhansia tekoälykuvia, yritys kertoo. Pääpaino on silti edelleen ihmisen ottamissa kuvissa.
”Ravintolalle tarjotaan valokuvaajaa Foodoran puolesta. Ravintola voi halutessaan ottaa valokuvaajan tai valita tekoälykuvat. Suosittelemme ottamaan aidot kuvat.”
Tekoälyn luomat kuvat merkitään Foodoran sovelluksessa vesileimalla.
Alla on kuusi tekoälyn luomaa annoskuvaa, jotka Avec sai Foodoralta nähtäväksi. Voit suurentaa kuvat klikkaamalla.
LUE MYÖS: Uutuuskeksintö säästää aikaa – tekoäly laatii henkilöstöravintolan ruokalistan
LUE MYÖS: Kokkaa, tarjoilee ja siivoaa – robotit yleistyvät ammattikeittiöissä