Lahden keskustassa, taksitolpan vieressä on ravintola, joka vaihtaa menua kahden vuoden välein. Jonen grillin vetonaula on possunniskasta tehty lihamuki. Vegevaihtoehtojakin löytyy, kuten kasviskevätrullia ja tofuburgeri ananaksella ja ilman.
”Sellaiset täytyy nykyään olla, mutta eihän mikään voita lihapiirakkaa kahdella nakilla”, sanoo vuodesta 1988 lähtien Jonen Grilliä pyörittänyt Jouni Mielonen.
Muita suosikkiannoksia ovat hampurilainen tuplapihvillä ja makkaraperunat kaikilla mausteilla. Kuten muissakin yhä toimintaansa jatkavissa grilleissä Suomessa.
Perinteisiä grillikioskeja Suomessa on yhä vähemmän, tiettävästi niitä on enää alle sata. Kohonneet raaka-aine- ja energiakustannukset ovat kiihdyttäneet niiden lopettamisia edelleen. Tutkijat tarjoavat selitykseksi grillikulttuurin hiipumiselle paitsi ruokakulttuurin muutosta myös tarjonnan monipuolistumista.
Kun korona-aika vei monilta ravintoloilta asiakkaat, niin yllättäen se oli joillekin ”snagareille” kulta-aikaa, kun ihmiset halusivat syödä ulkona. Tuolloin moni grillikioski turvautui myös Woltin ja Foodoran kuljetuspalveluihin. Niin teki myös Jouni Mielonen. Yhteistyö Foodoran kanssa jatkuu edelleen.
”Pakko olla mukana, vaikka katettahan se syö ja samalla paikan päällä syöminen vähenee. Tietenkin parasta bisnestä yrittäjälle on se, että asiakas tulee itse asioimaan luukulla. Jos lähettipalvelu kokonaismyyntiä kasvattaakin, niin vastaavasti se syö katetta, kun kuljetuspalvelu ottaa kuljettavan annoksen hinnasta 20–30 prosentin komission”, Mielonen sanoo.
Grillillä käydään öisin
Mielosen mukaan varsinainen bisnes Jonen Grillillä tehdään öisin kello 24–05. Samassa osoitteessa grillikioskin kanssa toimii myös Mielosen omistama ja tyttären pyörittämä thairavintola saleineen ja pöytäryhmineen. Grillikioskille on kuitenkin oma luukkunsa, ja sisäpuolelle mahtuu vain kolme ihmistä kerrallaan: kaksi istumaan ja yksi ostamaan.
”Grillikioskissa palvelua pidetään auki päivälläkin, mutta silloin toiminta on lähinnä tavaran vastaanottamista sekä ilta- ja yövuoroon valmistautumista. Sijainnilla on tietysti iso merkitys. Lähellä pitää olla aamuyöhön auki oleva ravintola tai taksitolppa. Siinä mielessä sijaintimme täällä Lahden keskustassa on paras mahdollinen.”
Grillikioskia enemmän kuljetuspalveluista hyötyy Mielosen thairavintola.
”Eiväthän makkaraperunat ja hampurilaiset ole välttämättä se juttu, joka tilataan kotiin. Kotiin kuljetettuna tilataan enemmän kunnon ruokaa, kuten chili-kana-annoksia. Perinteistä snagariruokaa mennään syömään yöaikaan paikan päälle kioskille, kun ravintolassa on tullut valomerkki.”
Vaikka grillikioski luottaisikin perinteiseen ”mättöruokaan”, niin sekin on tehtävä laadukkaasti.
”Meidän ylivoimaisesti suosituin grilliannoksemme on lihamuki, jonka kebablihan valmistamme itse possunniskasta. Meille ei kelpaa vartaassa pyörivä pakastepötkö. Vaikka luukulla palveltaisiin aamuyöstä, niin olisi lyhytnäköistä touhua tarjota asiakkaalle halvinta nakkia.”
Grillikioski laajeni ravintolaksi
Grillikioskeille on yritetty saada uutta nostetta televisio-ohjelmillakin. Yksi stand up -koomikko Sami Hedbergin Grillit huurussa -ohjelmaan päässeistä grillikioskeista oli Espoon Kilossa toiminut Pohjanmaan Grilli. Kolme vuotta sitten toiminta siirtyi perinteisestä grillikontista uuteen ja moderniin liikekiinteistöön Espoon Friisinmäentielle. Toimipaikan päällikkö Roosa Heinonen puhuukin nyt grillikioskin sijaan grilliravintolasta.
”Asiakasmäärän kasvaessa keittiö alkoi käydä pieneksi ja tuli ajankohtaiseksi miettiä suurempia tiloja. Uusia vaihtoehtoja on tullut asiakaskunnan kasvaessa, ja olemme pyrkineet siihen, että jokaiselle löytyy jotakin, perinteistä grillihenkeä unohtamatta.”
Pohjanmaan Grilli menee nykyisin kiinni jo kello 22. Asiakaskuntakin on muuttunut jonkin verran.
”Kiireisimmät ajat ovat lounas- ja päivällisajat, viikonloppuna lauantai-iltapäivä ja ilta ovat todella kiireisiä”, Heinonen sanoo.
Listalta löytyy myös kasvishampurilainen.
”Karsisi asiakkaita, jos mitään kasvisvaihtoehtoja ei olisi saatavilla. Makkaraperunat on kuitenkin meillä edelleen iso hitti.”
Vetoapua kuljetuspalveluista
Foodoran kaupallinen johtaja Einar Toivonen uskoo lähettipalvelujen auttaneen monia grillikioskeja varsinkin niillä pienemmillä paikkakunnilla, joissa on vähemmän muuta ravintolatarjontaa.
”Jotkut grillikioskit näyttävät porskuttavan erinomaisesti myös kaupungeissa, ja niistä tilataan hyvin. Pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa vaihtoehtoja on kuitenkin paljon, ja trendikkäämmät ravintolat vetävät silloin pidemmän korren. Lisäksi kaupungeissa suositaan hampurilaisketjuja, jotka ovat erityisesti nuorempien kuluttajien suosiossa”, Toivonen sanoo.
Woltin maajohtajan Joel Järvisen mukaan Woltin osuus ravintolalle kuljetetun ruokalähetyksen kokonaishinnasta on 20–30 prosenttia.
”Palveluumme liittynyt ravintola pääsee Woltin myyntikanaviin, jonka kautta voi tavoittaa yli miljoona suomalaista kymmenissä kaupungeissa ympäri maan. Lähettipalvelut tuovat grillikioskien tarjonnan asiakkaiden ulottuville hetkiin, jolloin he kotisohvalla istuessaan eivät muuten välttämättä miettisi lähtemistä grillikioskille”, Järvinen sanoo.
Jaskan grillin menekkiannokset myyvät vuosikymmenestä toiseen
Kesällä 85 vuotta täyttävä Aliisa Karhumäki on palvellut asiakkaita Jaskan Grillillä Helsingin Etu-Töölössä jo 35 vuoden ajan, ensin yrittäjänä ja sen jälkeen työntekijänä.
Hän palvelee grillin luukulla edelleen säännöllisesti puoli kahdeksasta illalla aamuyön puoli viiteen. Vaikka Jaskan Grilli on auki vuoden jokaisena päivänä, ihan joka yö Karhumäki ei sentään itse seiso palvelutiskin takana. Taakkaa hän jakaa toisen työntekijän kanssa.
”Kioski pysyy asiakkaiden mielessä parhaiten, jos se on joka ilta ja yö auki”, Karhumäki sanoo.
Jaskan Grillin asiakkaita ovat eduskuntatalon läheisyyden myötä monet kansanedustajat ja ministerit. Moni annoskin on nimetty tunnetun asiakkaan mukaan. Listalta löytyy tuttuja nimiä Soinista Jaakonsaareen.
”En minä tarvitse mitään kuljetuspalveluja, kun tämä kioski on niin tunnettu.”
Kasvishampurilaisesta löytyy useampi versio Jaskan Grillinkin listalta, mutta ne eivät uhkaa lihapiirakoiden, makkaraperunoiden ja hampurilaisten suosiota.
”Samoilla menekkiannoksilla on pitkälti menty jo 35 vuotta.”
Karhumäki aikoo jatkaa Etu-Töölön kioskissa ainakin 90-vuotiaaksi asti.
”Pelkällä ahneudella tällainen kioski ei menesty. Se näkyy heti, jos et ole mukana koko persoonallasi. Kuningas on kuitenkin asiakas, enkä minä.”
Juttua muutettu 4.5.24 klo 9.37: Aliisa Karhumäki työskentelee Jaskan Grillillä nykyään työntekijänä. Aikaisemmin hän oli kioskin yrittäjä.