Viski

Hyvin toteutettu viskitasting lisää ravintolan myyntiä – tässä vinkit maistelun järjestämiseen

Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva Oluthuone Barley & Bait tunnetaan laajasta viskivalikoimastaan, ja ravintola järjestää säännöllisesti erilaisia viskitastingeja asiakkaiden viihdykkeeksi.

Ravintolan toinen omistaja Toni Moilanen on kokenut tastingien vetäjä. Moilasen mukaan viskitastingeissa asiakkaita kiinnostavat tällä hetkellä erikoisuudet ja tarinat juomien takana.

Barley & Baitissa tastingit hoitaa joko henkilökunta tai maahantuojan edustaja. Jotkut tastingeista ovat kaikille avoimia, tosin ilmoittautua tulee etukäteen. Osa tastingeista puolestaan on yksityistilaisuuksia, esimerkiksi polttariporukalle varta vasten järjestettyjä.

”Kaikkiin näihin räätälöidään hieman erilainen tarjonta”, sanoo Moilanen.

Barley & Baitin omiin tastingeihin Moilanen rakentaa kattauksen niin, että mukana on kohtuuhintaisten tuotteiden lisäksi jokin erikoisuus.

”Meillä on oma maahantuontilupa, joten voimme tilata suoraan tislaamoilta tai ostaa vaikka huutokaupoista kiinnostavia viskejä. Pystymme näin tarjoamaan tastingissa sellaisia viskejä, joita ei todellakaan saa muualta”, sanoo Moilanen.

Toni Moilanen
Maistelun kruunuksi kannattaa säästää aina jokin erikoistuote, tietää Toni Moilanen. KUVA Mikko Laitinen

Miten viskitasting hinnoitellaan?

Ravintolalle tastingit ovat erinomainen tapa esitellä valikoimaansa, mutta toisaalta asiakkaat pääsevät maistelemaan juomia rauhassa asiantuntijan opastuksella ja kenties kuulemaan myös juomiin liittyviä tarinoita.

Asiakkaat pääsevät juomien makuun myös edullisemmin, sillä Barley & Baitissa ja monessa muussakin ravintolassa tastingien viskit hinnoitellaan hieman pienemmällä katteella kuin tavallisesti. Tastingissa juoman voi siis saada halvemmalla kuin tiskiltä yksittäin tilattuna. Ravintoloitsija Moilasen mielestä tämä kannattaa, koska asiakkaan kokonaisostos on isompi ja tastingin myötä asiakas voi kiintyä tuotteisiin, jolloin hän tilaa niitä myöhemmin tiskiltä myös yksittäin. Lisäksi asiakkaan näkemys ravintolan tarjonnasta laajenee ja laatumielikuva kohenee.

Tastingeja suunnitellessa on syytä muistaa, että asiakkaat ovat entistä laatutietoisempia. Enää ei riitä, että esittelyssä on tietyn portfolion juomia, vaan asiakkaat haluavat tastingista erityisiä kokemuksia.

Juomatalo Brukettin myyntiedustaja Daniel Hynes vinkkaa, että asiakkaan pitäisi saada tastingista jotain, mitä he eivät itse muuten kykenisi kokemaan.

”Nykyään tastingeissa pitää olla tuotekattaus kunnossa, asiakkaat haluavat erikoisuuksia. Usein myös kansainvälinen vieras kiinnostaa, kuten vaikka ulkomaisen yrityksen päätislaaja”, sanoo Hynes.

Daniel Hynes
Daniel Hynes miettii aina tastingin käsikirjoituksen etukäteen. Mallia sopii ottaa vaikkapa stand upista! KUVA Mikko Laitinen

Tasting ei ole luento

Sekä Moilasen että Hynesin mukaan tastingit pitääkin suunnitella entistä paremmin, jotta ne kiinnostavat asiakasta. Hynes suosittelee käsikirjoittamaan tastingien kulun.

”Mietin, millä kysymyksillä saan asiakkaan heti mukaan. Kannattaa muistaa, että tasting ei ole luento, vaan onnistunut siitä tulee, kun vuorovaikutus on vilkasta asiakkaiden ja tastingin pitäjän välillä. Tärkein on kuitenkin juoma itse, siksi ensimmäinen maistaminen kannattaa ajoittaa jo heti tastingin alkuun, koska silloin asiakas rentoutuu kuuntelemaan”, sanoo Hynes.

Hyviä oppeja tastingin pitämiseen voi ammentaa vaikkapa stand up -komiikan maailmasta, sillä esitykseen rakennetaan samantyyppisiä draaman kaaria kuin tastingiinkin, vinkkaa Hynes. Hänen mukaansa tastingista kannattaa jättää pois liian tekniset yksityiskohdat ja valmistusprosessiin liittyvät jaarittelut. Sen sijaan jokaisesta tuotteesta olisi hyvä selvittää muutamia hauskoja yksityiskohtia, jotka voivat liittyä vaikkapa tuotteen historiaan, valmistukseen tai nimeen.

”Huumori ja tarinat vetoavat aina. Kysymyksiin kannattaa valmistautua lukemalla itse juomakategoriasta, koska innostuttuaan asiakkaat kyselevät hyvin laajasti eri asioita. Lisäksi kannattaa laittaa itsensä likoon. Olen irlantilais-englantilainen, ja tästä seikasta saan aina rakennettua monta hauskaa juttua viskiteemaisiin tastingeihin”, sanoo Hynes.

Sopiva määrä tuotteita tastingiin on Hynesin mielestä 4–6 juomaa, jolloin tilaisuus kestää tunnista puoleentoista. Yleensä asiakkaat innostuvat vasta tastingin loppupuolella, joten kysymyksineen tilaisuuteen kannattaa varata parisen tuntia.

Barley & Bait
Hyvässä tastingissa huomiota saavat juomien lisäksi mielenkiintoiset tarinat. KUVA Mikko Laitinen

Tastingit kannattaa järjestää arkisin

Toni Moilanen suosittelee pohtimaan myös sitä, missä tasting järjestetään. Hyviä paikkoja ovat esimerkiksi ravintolan kabinetit tai muut rauhallisemmat sopukat.

”Jos on liikaa melua, asiakkaat eivät kuule, jolloin keskittyminen herpaantuu ja pahimmassa tapauksessa asiakas poistuu pettyneenä”, sanoo Moilanen.

Tastingiin saa twistiä ottamalla mukaan esimerkiksi ruoka- ja juomapareja, kuten viskin ja suklaan, mutta tastingin voi rakentaa myös tietyn teeman, kuten maailmanympärimatkan, ympärille. Viskeille sopii hyvin myös vertikaalitasting, jossa voidaan maistella esimerkiksi samaa viskiä, joka on kypsynyt eri tynnyreissä. Tärkeintä on tarjota asiakkaille elämys tuote-esittelyn lisäksi.

Tastingit kannattaa järjestää arkisin, koska niiden idea on houkutella lisää asiakkaita ravintolaan. Barley & Baitissa tastingpäiväksi on vakiintunut torstai. Tastingeja ei kuitenkaan järjestetä viikoittain vaan pikemminkin kuukausittain. Tahti riippuu valikoimasta ja maahantuojien ehdotuksista.

”Haluamme tässäkin panostaa laatuun. Kun tastingeja on harvemmin, niihin voidaan panostaa sisällön puolesta enemmän”, sanoo Moilanen.

Barley & Bait kertoo tastingeista asiakkaille paikan päällä ravintolassa mutta myös
sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuillaan. Tastingien markkinoinnissa voi myös pyytää apua maahantuojalta, muistuttaa Brukettin Daniel Hynes.

”Tärkeintä markkinoinnissa on korostaa sitä, mikä tekee tastingista ainutlaatuisen, on se sitten tuotekattaus, teema, vieras tai muu. Tastingmainos kannattaa siis miettiä kunnolla ja tietysti ottaa huomioon myös alkoholilaki”, sanoo Hynes.

Barley & Bait
Makunystyrät käyttöön. KUVA Mikko Laitinen

Hyvin järjestetty, ammattilaisen ohjaama maistelutilaisuus on asiakaspalvelua parhaimmillaan ja todellinen elämys paikalle tulleille vieraille.

”Tastingeissa pääset kokemaan asiakkaan ilon, kun hän löytää jotain uutta. Samalla vuorovaikutus on hyvin luontevaa ja läheistä, maistelemme yhdessä ja jaamme sekä maun että tarinat. Hyvä tasting jättää jäljen niin asiakkaaseen kuin pitäjäänkin”, sanoo Hynes.  


Järjestä toimiva tasting

  • Mieti ensin tastingin teema. Sopiva määrä tuotteita on 4–6 juomaa, jolloin tasting kestää tunnista puoleentoista. Valitse mukaan perustuotteiden lisäksi jokin erikoisuus. Etsi ravintolasta rauhallinen tila tastingia varten.
  • Tee tastingista ohjelmanumero. Suunnittele tastingin kulku huolellisesti. Tutustu myös itse tuotteisiin, sillä tuoteryhmään liittyviä kysymyksiä esitetään
    usein paljon.
  • Hinnoittele tasting järkevästi, sillä asiakas miettii aina kokonaissummaa. Mieluummin pienemmät annokset ja halvempi hinta.
  • Markkinoi tastingia sekä ravintolassa että mahdollisesti verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Muista kuitenkin huomioida alkoholilaki.
  • Tarjoile ensimmäinen maistiaisannos välittömästi, sillä asiakkaat ovat tulleet nimenomaan maistelemaan. Samalla kannattaa esittää muutama osallistava kysymys, esimerkiksi tiedustella, ketkä ovat käyneet joskus tislaamossa tai millaisista viskeistä osallistujat yleensä pitävät.
  • Kerro juomista myös omia makumuistoja tai muita kokemuksia, sillä se rentouttaa asiakkaita. Ja ennen kaikkea pidä hauskaa, niin asiakkaatkin viihtyvät!

Vinkit antoivat Toni Moilanen ja Daniel Hynes.

LUE MYÖSNäin myyt viskiä – ja unohda jo väärinymmärrys vedestä, neuvoo baarimestari Linnea Stenberg


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker