Tapahtumatuotanto

Karkkia, heijastin tai ehkä aineeton lahja? Valitse tapahtumasi giveaway-tuotteet tarkasti

Juttu on osa Työkalupakki-sarjaa, jossa esitellään käytännön vinkkejä tapahtuma-ammattilaisille.

Giveaway-tuotteissa korostuvat yleensä edullinen hinta, ajankohtaisuus sekä­ lahjan antajan arvomaailma. Giveawayta suunnitellessa kannattaa huomioida kohderyhmä sekä se, miten mahdollinen lahja sopii tapahtuman luonteeseen. Parhaimmillaan giveaway yllättää positiivisesti ja kantaa tapahtumaelämystä vielä myöhemminkin.

  1. Tee selkeä ero giveaway-tuotteiden ja liikelahjojen välillä. Giveaway-tuotteita jaetaan määrällisesti paljon, joten niiden tulee olla kustannuksiltaan edullisia. Yleensä kyse on tuotteista, jotka ovat riittävän laadukkaita halpoinakin.

  2. Giveaway-tuotteen pääasiallinen tarkoitus on nostaa esiin yrityksen logo, slogan ja mahdollisesti jokin yhteystieto. Tuotetta valitessasi varmista, että halutut tiedot saadaan näkyville toivotulla tavalla.

  3. Suomalaiset rakastavat ilmaisia lahjoja. Varaa giveaway-tuotteita reilusti ja huomioi, että moni haluaa ottaa toisenkin kappaleen – esimerkiksi lahjan molemmille lapsille.

  4. Talvikauden giveaway-suosikkeja ovat heijastimet. Ne sopivat kaikille, ja ne viestivät, että turvallisuus on niiden jakajalle tärkeää. Pääsiäisen lähestyessä ajankohtaiseksi tulevat rairuohon siemenet. Erilaisten siemenpussien avulla voi lisäksi painottaa yrityksen vastuullisuutta, kuten huolta luonnon hyvinvoinnista.

  5. Kestosuosikkeja ovat myös karkit, avaimenperät, pinssit ja jääkaappimagneetit. Pandemian myötä innostuttiin käsidesistä, ulkotapahtumissa kuumille kiville menevät esimerkiksi istuinaluset ja kertakäyttösadetakit.

  6. Jaa tuotteita, joilla on käyttötarkoitus, ja mieti myös mahdollisia kohderyhmiä. Autoilijat voivat ilahtua jääskrabasta tai parkkikiekosta, matkamessuvieraat puolestaan Espanjan osastolla jaettavasta aurinkorasvasta.

  7. Jos tuotteesta tulee roskaa (esimerkiksi karkkien käärepapereita), varaa paikalle riittävästi roskakoreja. Logolla varustetut maassa olevat roskat voivat toimia negatiivisena mainoksena yrityksestä.

  8. Ekologisuus voi näkyä jaettavassa tuotteessa mutta myös siinä, ettei tuotteita jaeta lainkaan. Tällöin yrityksen markkinointiviestiksi voidaan valjastaa nimenomaan tuotteiden puuttuminen ja niihin kuluvan rahan lahjoittaminen hyvään tarkoitukseen. Ekologista on myös aineeton giveaway eli vaikkapa jälkikäteen sähköisesti osallistujalle jaettu lahjakortti.

  9. Ota selvää kaupungin määräyksistä, mikäli jaat tuotteita järjestetyn tapahtuman ulkopuolella, esimerkiksi promootiotarkoituksessa kadulla. Ei-kaupallisilla alueilla tuotteita saa yleensä jakaa hyviä tapoja noudattaen, mutta yksityiskohdat kannattaa tarkistaa yrityksen maineenkin vuoksi. 

  10. Giveaway-tuotteita ja liikelahjoja myyvät yritykset ovat mestareita ideoimaan. Käytä heidän ammattitaitoaan löytääksesi täydelliset tuotteet kulloiseenkin tarpeeseen.

LUE MYÖS: Vettä omaan pulloon, fanituotteet kestävinä… 8 konkreettista vinkkiä vastuullisuudesta tapahtumissa


Pohdi

Jos jaat giveaway-tuotteita tai liikelahjoja ulkomaalaisille, miten voit viestiä suomalaisuudesta? Suosi kotimaisia tuotteita muutenkin.

Muista myös

Henkilökohtaisemmin jaettavissa liikelahjoissa kannattaa kiinnittää huomiota laatuun, tyyliin ja käytännöllisyyteen. Hienovarainen logo ja kestävä tuote takaavat pitkän käyttöiän ja antavat hyvän kuvan yrityksestä.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento