Tapahtumateollisuus ry teetti Turun yliopistolla tapahtuma-alan toimialatutkimuksen, joka koski vuosia 2022 ja 2023. Tutkimuksen johtopäätös on, että tapahtuma-alan liikevaihto on kasvanut 28 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2023. Tämä on vaikuttava saavutus, kun huomioidaan, että välissä on ollut globaali pandemia ja lähialueellamme on alkanut täysimittainen hyökkäyssota, joka on muuttanut Suomen geopoliittista sijaintia historiallisella tavalla.
“Toimialan kova ydin on kasvanut nopeasti. Kun verrataan toimialatutkimuksen tuloksia esimerkiksi VTT:n kesällä 2023 valmistuneeseen luovien alojen tilannekatsaukseen, tapahtuma-ala on kasvanut nopeammin kuin liitännäiset ja välillisesti tapahtuma-alalla toimivat yritykset. Tämä kertoo osaltaan siitä, että tapahtuma-alan kasvu vetää muita aloja mukanaan”, toteaa Tapahtumateollisuus ry:n toimitusjohtaja Sami Kerman.
Toimialan liikevaihto on ollut vuonna 2023 tutkijoiden arvioiden mukaan yli 2,8 miljardia euroa. Alan hajanaisuus tilastoissa aiheuttaa sen, että tarkkaa lukua on vaikea antaa, mutta nyt julkistetun toimialatutkimuksen arvio on linjassa viime vuonna valmistuneen luovien alojen tilannekatsauksen kanssa, joka arvioi toimialan liikevaihdoksi 2,6 miljardia euroa vuonna 2022.
“Näissä luvuissa ei vielä edes näy se, kuinka paljon tapahtumat ruokkivat majoitus-, ravintola- ja esimerkiksi liikennepalveluiden kysyntää. Esimerkiksi kesän stadionkonserteista tiedämme, että noin puolet tapahtumien tuomasta kulutuksesta suuntautui tapahtuma-alueen ulkopuolelle eli heijastevaikutukset ovat merkittäviä. Ja merkittävää tapahtumissa on myös niiden tuomat ulkomaiset kävijät”, toteaa Tapahtumateollisuus ry:n varapuheenjohtaja Kalle Marttinen.
Toimialatutkimuksen liikevoittoluvut vahvistavat sen, minkä alan yritykset ovat eläneet todeksi: hurjaa kustannusten nousua on otettu vastaan asiakkaiden puolesta, jotta ihmiset on saatu palaamaan elämyksellisten tapahtumien pariin. Valitettavasti tämä on tapahtunut alan yritysten kannattavuuden kustannuksella, eikä esimerkiksi tulevaa arvonlisäveron korotusta voida enää ottaa asiakkaiden puolesta vastaan vaan verojen korotukset ja kustannusnousu tulevat näkymään myös loppuasiakkaille.
Tapahtuma-alan yritysten henkilöstömäärä on palannut koronaa edeltävälle tasolle. Toisaalta, tapahtuma-ala on uuden työn tekemisen ja teettämisen toimiala, mikä voi piilottaa alan todellista työllistävyyttä. Keikkatyöntekijät eivät rekisteröidy alan yrityksiin ja huomionarvoista on, että alalla valtaosa on väliaikaisesti työllistyviä. Lisäksi tapahtumaorganisaatioiden koko saattaa kasvaa yksittäisistä ympärivuotisista päätoimisista henkilöistä tuhansiin tapahtuman aikaisiin tekijöihin.
“Toimialatutkimus on osoittanut – jälleen kerran – että tapahtumatoimialasta on todella vaikea saada lukuja irti. Edes hankkeessa, jossa yliopiston tutkija käyttää paljon työaikaa, tekoälyä ja kehittyneimpiä data-aineistoja, on vaikea tuottaa oikeellista kokonaiskuvaa toimialasta. Tilanne huutaa alan parempaa tunnistamista tilastoissa, koska ilman tilastoja ei voida myöskään valita tehokkaimpia politiikkatoimia alan kasvun edistämiseksi”, päättää Tapahtumateollisuus ry:n toimitusjohtaja Sami Kerman.
Lue koko toimialatutkimus tästä linkistä.
Tapahtumateollisuus ry on tapahtumaelinkeinon keskusjärjestö ja tapahtuma-alan puolestapuhuja. Tapahtumateollisuus ry edustaa eri sisältöjä musiikki-, kulttuuri- ja viihdetapahtumista yritys-, messu-, urheilu- ja toritapahtumiin. Tapahtumateollisuus ry:llä on noin 280 jäsentä, jotka edustavat tapahtuma-alaa laajasti tapahtumatekniikasta tapahtumajärjestäjiin ja tapahtumavenueista kaupunkeihin. Avecmedia on Tapahtumateollisuuden kumppani.