Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Asiakkaat tekevät päätöksiä nyt viime tinkaan – silti useilla elämysyrityksillä menee hyvin

Elämysten aloilla suurin haaste juuri nyt on arvaamattomuus: kukaan ei tiedä, miten ensi viikko menee. Näin summasi kokenut hallitusammattilainen ravintola­bisneksen syksyn tunnelmia. Joskus viikon myynti taotaan perjantaina ja lauantaina, mutta seuraavana viikonloppuna pyöritellään peukaloita.

Ravintoloiden ahdinko on noussut koko kansan puheenaiheeksi, mutta asiakkaiden ostokäyttäytymisen ailahtelu näkyy elämystaloudessa kaikkialla.

Tapahtumien lipunmyynnin ennustettavuus on poikkeuksellisen vaikeaa, kun ostajat tekevät päätöksensä viime tinkaan. Keikkaliput myydään monesti viikkoa ennen esitystä. Etenkin nuoret aikuiset jättävät tapahtumalippuja ostamatta hinnan vuoksi, vaikka mukaan mielisivätkin.

Menestyvien ja haparoivien yritysten ääripäät erottuvat nyt entistä vahvemmin. Ei kuitenkaan kannata ajatella, että elämysten aloilla kaikilla menisi heikosti – osalla yrityksistä bisnes sujuu ihan hyvin.

Tapahtuma-alan tutkimuksessa yhtenä ratkaisuna heikentyneeseen ostovoimaan on ehdotettu lippujen halpuuttamista, mikä ei liene aukoton idea. Näin kuitenkin toimii esimerkiksi Vauhti kiihtyy -festivaali, joka myy ennakkoon ensi kesän edullisia kaverilippuja: kahden päivän lippu kahdelle, 60 euroa.

Tänään ilmestyvässä Eventossa keskitytään erityisesti tapahtuma-alan talousaiheisiin, mokiin ja oppeihin sekä onnistumisia ruokkivaan työkulttuuriin. Menestyksen reseptinsä kertoo myös Hellsinki Metal Festivalin promoottori Toni Törrönen, joka jakaa festaritiimilleen auliisti vapautta ja vastuuta.

Eventon digilehden voit lukea Lehtiluukusta.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento