Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Viisi askelta pohjoismaisen gastronomian huipulle

Seuraamme toimituksessa taukoamatta ravintola- ja keittiöalan pinnan alla kuplivia uutisia. Usein puskaradio kuiskii uutiset ja uudet avaukset meille jo ennakkoon. Nyt ravintoloita, kahviloita ja baareja avataan paljon. Jopa ”hirveästi”, analysoi Suomen ja kansainvälistä ravintolakenttää seuraava toimitusjohtaja, ravintoloitsija Saku Tuominen ravintola- ja anniskelualan seminaarissa.

Maailman mittakaavalla kiinnostavia uusia ravintoloita on avautunut Helsinkiin tänä vuonna useita. Mutta jos ollaan rehellisiä, ei Suomi tai Helsinki Tukholman tai Kööpenhaminan kulinaariseen tasoon vielä yllä. Mitä pitäisi tehdä? Siihen Tuomisella on idea, tai viisi ideaa.

1. Tarvitsemme lisää tähtiä. Kööpenhamina nousi maailmankartalle pitkälti Noman ja keittiömestari René Redzepin ansiosta. Nyt kaupungissa on kymmenkunta ex-nomalaisten ravintolaa, joihon ihmiset matkustavat syömään.

2. Henkilöstöstä täytyy pitää hyvää huolta. Huutamisen ja mesoamisen kulttuuri on mennyt. Voisimme myös olla merkittävästi kansainvälisempi ja houkutella huippunimiä maailmalta töihin.

3. Tekijöiden taloudellista osaamista täytyy parantaa. Pitäisikö avata vai sulkea lounas? Pitäisikö vähentää päiviä? Kannattavuuden suunnittelussa on tekemistä. Pienillä muutoksilla voi olla iso merkitys.

4. Tunnistetaan julkisen vallan merkitys. Kööpenhamina käyttää ravintolakaupungin markkinointiin yli 30 miljoonaa euroa, Helsinki alle miljoonan. Suomen kiinnostava ravintolabrändi on järkevä investointi ja kilpailutekijä.

5. Jokainen voi vaikuttaa asiakkaana. Ravintola-alasta on turha valittaa, jos ei itse käy ulkona syömässä. Käydään siis ravintoloissa ja kahviloissa, myös arkena. Se on kaikkein paras tapa kehittää suomalaista ravintolakulttuuria.

Ideoita ja kunnianhimoa alan yrittäjiltä löytyy. Pidetään ääntä, jotta uudet avaukset kulkevat pian asiakkaiden korviin. Puskaradio kuiskikoon jatkossakin tiedot toimitukselle.

Lue myös: Pohjoismaiden Michelin-tähdet julkistetaan Tanskassa seuraavat kaksi vuotta


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi