Elämyksellisyys
Inflaatio kiristää kuluttajien kukkaroiden nyörejä, joten jokaisesta ostoksesta halutaan maksimaalinen hyöty. Tämä näkyy myös ravintoloissa, joissa juomilta toivotaan näyttävyyttä ja visuaalista elämystä. Sosiaalisen median alustat luovat osaltaan paineita cocktailien kuvauskelpoisuudelle. Myös Alko on trendiraportissaan nostanut näyttävyyden yhdeksi tämän vuoden juomatrendeistä. Alkaako drinkkiminimalismin aika olla ohi?
Hauskuus
Epävarman maailmantilanteen keskelle kaivataan hauskuutta. Juomissa hassuttelu voi näkyä esimerkiksi syötävänä glitterinä tai hullunkurisena nimenä. Erityisesti klubipuolella kiinnostavat lystikkäät juomat, kuten terästetty kuplatee, jonka juju ovat sitkeän poksuvat tapiokahelmet.
Hiilihapotus
Highball kiilaa spritzien rinnalle. Hiilihapottamalla valmistetut talon omat soodat toimivat sekä alkoholittomina juomina että cocktailien raaka-aineina. Ne vaativat paljon misaamista, mutta tehostavat toisaalta serviisiä, kun cocktailin maut on työstetty valmiiksi yhteen kaatoon. Sama pätee hanacocktaileihin, joista laskettuna tasokas ja tasalaatuinen drinkki on lasissa muutamassa sekunnissa.
Eksoottiset hedelmät
Helsinki Drink Festivalin cocktaileissa vilahteli erityisesti eksoottisia hedelmiä. Ota kokeiluun esimerkiksi kiiviä, ananasta, passiohedelmää, yuzua, litsiä ja kookosta.
Erikoiset makuyhdistelmät
Merilevää ja oliivia, karviaista ja korianteria vai kirsikkaa ja kahvia? Erikoiset makuyhdistelmät houkuttelevat asiakkaat kotisohvilta baaritiskin ääreen.
LUE MYÖS: Näkökulma: 8-prosenttiset alkoholijuomat kauppoihin? Tätä se tarkoittaisi ravintoloille
Maku: Verigreippiä kaikkialla!
Verigreippi maistuu suomalaisille, ja sitrus tuli Helsinki Drink Festivalilla vastaan niin virvoitusjuomissa, cordialeissa, likööreissä kuin väkevissä alkoholeissa.