Kasvisruoka

Nyhtökaura tekee paluun!

Nyhtökaura tekee paluun. Valio tiedotti asiasta tiistaina.

Nyhtökaura-kasviproteiini palaa kauppoihin ja ammattikeittiöihin nyt Valion valmistuttamana. Kauppojen hyllyillä makuvaihtoehtoina ovat maustamaton (Nude) ja tomaatti 240 gramman rasioissa. Ammattikeittiöihin on tarjolla maustamatonta versiota 1,5 kilon pakkauksessa.

Tuotteet on valmistettu Suomessa kotimaisesta ja ruotsalaisesta kaurasta. Nyhtökauran runsas proteiinipitoisuus (25–27 %/100 g) tulee herne-, kaura- ja härkäpapuproteiinista.

Maku on pidetty samana vanhana tuttuna ja puolueeton palaute on ollut hyvää, kertoo Valion Gold & Green -liiketoiminnan johtaja Kimmo Luoma.

”Suolaa on pystytty maustamattomassa versiossa vähän vähentämään alkuperäisestä”, Luoma kertoo Avecille.

Gold & Green Foods -startupin vuonna 2015 kehittämä Nyhtökaura ehti saavuttaa suuren mediahuomion, ja se valittiin Vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi vuonna 2017.

Suursuosio kuitenkin tyrehtyi, ja Gold & Greenin omistukseensa hankkinut Paulig ilmoitti maaliskuussa 2022 myyvänsä Valiolle Gold & Greenin brändin, tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan sekä aineettoman omaisuuden, kuten esimerkiksi patentit.

Järvenpäässä sijainnut tehdas jäi Pauligin omistukseen, ja nyhtökauran valmistus siellä päättyi. Kasvipohjaisten tuotteiden kehitykseen ja tuotantoon keskittynyt Foodiq Oy osti tehtaan kesäkuussa, ja nyt Valio teettää siellä Nyhtökauran raaka-aineen. Lopputuote syntyy toisella alihankkijalla, jonka nimeä Valio ei julkista.

”Suomessa sekin sijaitsee”, Luoma kertoo.

Lisää uutuuksia ensi vuoden alussa

Nyhtökauran lisäksi Valio tuo nyt kauppoihin herneproteiinipohjaiset Gold & Green -vegekuutiot ja vegenugetit, joista ensin mainittu on valmistettu Suomessa.

Luoman mukaan ensi vuoden alussa on luvassa lisää ammattikeittiö- ja kuluttajapakkauksia sekä kasvispuolen tuoteuutuuksia.

”Valiolle kasvipohjaiset tuotteet ovat hieno mahdollisuus rakentaa uutta, kansainvälistä kasvua, ja ne ovat yksi strategiamme keskeinen osa-alue. Aloitimme Oddlygood-tuotteilla vuonna 2018 ja olemme tulleet jäädäksemme. Viimeisen vuoden aikana olemme satsanneet esimerkiksi Oddlygood-brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta, ja nyt Gold & Green -kaupan myötä saimme lisää tuotekehitysosaamista”, Valion kasvuliiketoiminnoista vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoi toukokuussa yrityksen tiedotteessa.

31.8. klo 12.00: Lisätty Kimmo Luoman kommentit, tieto ammattikeittiöpakkauksista, Nyhtökauran kaksivaiheisesta tuotantoprosessista ja ensi vuoden alussa saapuvista uutuuksista.

LUE MYÖS: Nyhtökauran äiti Maija Itkonen keskittyy nyt kanattomaan munaan

LUE MYÖS: Mausta nyhtökaura ja muut kasviproteiinit hyvin! 5 mahtavaa reseptiä

LUE MYÖS: Miten Flow’ssa syötiin? Festarin ravintolat kuvina: kekseliäin, näyttävin, pisimmät jonot


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi