Pelkästään Nokia-areenalla oli jääkiekon MM-kisojen aikana ravintola-alan eri tehtävissä yhteensä 350 eri työntekijää. Näiden päälle lasketaan vielä muun muassa työntekijät fan zoneilla ja erilaisissa tukitehtävissä.
Tapahtuma- ja ravintola-alaa vaivaa pula osaavista ammattilaisista. Miten MM-kisojen työntekijät sitten löydettiin? Avec kysyi asiaa kisojen vastaavalta yhteistyökumppanilta, henkilöstöfirma Eezyltä.
Eezyn tapahtumapuolen aluepäällikön Janne Nissisen mukaan puhutaan todellisesta haasteesta. Kilpailut tuovat kisakaupunkeihin turisteja ja niin ravintolat kuin kaikki hotellitkin huutavat horeca-alan ammattilaisia riveihinsä. Ponnistelut MM-kilpailujen työntekijöiden etsimiseksi aloitettiin jo viime syksynä.
”Syksyllä aloitettiin ja aktiivisesti koko talvi rekrytoitiin non-stop. Yksi ihminen saatiin sieltä ja toinen tuolta. Meillä oma tiimi hoitaa täyspäiväisesti vain Nokia-areenan asioita, se kertoo hieman mittakaavasta”, Nissinen kuvaili Avecille kisojen ollessa vielä käynnissä.
Koko ammattilaispooli käytössä
Eezyllä oli pelkästään Nokia-areenan poolissaan yli 600 horeca-alan osaajaa ja kisojen tarpeisiin rekrytoitiin vielä noin 70–80 uutta tekijää. Suuri osa työllistyi Nokia-areenalle, jossa ravintolatoiminnasta vastaa NoHo Partners. Areenan myyntipisteisiin, aitioihin ja ravintoloihin sekä kilpailujen virallisille fan zoneille työllistyi muun muassa baari- ja salitarjoilijoita, kokkeja, aitio-hosteja, keittiöapulaisia, tiskareita ja blokkareita. Näiden lisäksi ammattilaisia tarvittiin järjestyksenvalvonnassa ja roudauksessa.
”Työntekijöiden ikähaarukka on 16–65 vuotta, ja suurin osa on 19–30-vuotiaita. Keski-ikä on itse asiassa korkeampi kuin alalla on ollut keskimäärin, ja olemme saaneet uusia ammattilaisia mukaan”, Eezyn Janne Nissinen kertoo.
Osaajista selkeä pula
Vaikka jääkiekko kiinnostaa suomalaisia ja uuden areenan sekä maailmantilanteen myötä MM-kisojen yllä leijuu erityinen hohto, niin ammattilaisten löytäminen ei ollut helppoa. Etsinnässä käytettiin hakukanavina Instagramia, Facebookia ja LinkedIniä, kaikkia Eezyn käytössä olevia hakuportaaleja sekä Eezyn omia nettisivuja ja työntekijöiden puskaradioita. Tietoa avoinna olevista paikoista jaettiin myös muun muassa erilaisten tapahtumien, horeca-alan ja urheiluseurojen kautta. Tilanteen haastavuudesta kertoo se, että hakemusodotuksista jäätiin jälkeen aktiivisesta kampanjoinnista huolimatta.
”Verkostoa on paljon ja teimme monipuolista markkinointia, mutta silti jäimme hakemusmäärässä noin kolmanneksen siitä, mitä kisoihin odotettiin. Ihan hyvin silti saatiin porukkaa kasaan ja osa uusista varmasti jää jatkossakin pooliimme tekemään töitä”, Nissinen kertoo.
Pikakoulutuksella kentälle
Vaikka valtaosa kilpailujen eri toiminnoissa työskentelevistä on oman alansa ammattilaisia, MM-kilpailut ovat hyvin erityinen ympäristö. Osaajien valmius varmistettiin pikakoulutuksella ja perehdytyksillä.
”Asiakkaan matskuilla perehdytettiin ja lisäksi on ollut pienryhmäkoulutusta ja niin sanottua perusteiden kertausta. Ihan kädestä pitäen on opetettu”, Nissinen tietää.
Nissisen oma tiimi Tampereella yhdessä NoHon Nokia-areenan esihenkilöiden kanssa on tehnyt valtavasti töitä kisojen ja koko talvikauden onnistumisen eteen.
”Tämän kokoluokan paketissa täytyy toimijoiden olla suuria myös itse. Olemme oppineet syksystä alkaen valtavasti ja tiedän, että olemme valmiita tulevaisuuteen Nokia-areenalla yhdessä NoHon kanssa”, Nissinen kiittelee.
”Työntekijöiden ikähaarukka on 16-65 vuotta, joista suurin osa 19-30-vuotiaita.”
Lisäksi satoja vapaaehtoisia
Jääkiekon MM-kilpailujen järjestelyissä ovat olleet mukana muun muassa Kansainvälinen Jääkiekkoliitto, Suomen Jääkiekkoliitto ja Tampereen kaupunki. Tampereen kaupungin puolesta kilpailuihin on koulutettu 750 vapaaehtoista, jotka toimivat kisoissa erilaisissa rooleissa, muun muassa lipunmyyntiin, turvallisuuteen ja asiakaspalveluun liittyvissä tehtävissä.
Kiitoksena vapaaehtoistyöstä Tampereen kaupunki tarjoaa kisoihin akkreditoituneille vapaaehtoisille maksuttoman joukkoliikenteen ja pääsyn kaupungin museoihin sekä liikuntakohteisiin kisojen ajan.
LUE MYÖS: Oletko miettinyt, mihin MM-kotikisojen tuotot käytetään? Kassa kilisee ja suomilätkä porskuttaa