Espoon viinijuhlat -festivaali järjestettiin idyllisellä Haukilahden rannalla heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Kolmatta vuotta järjestetyn festivaalin ulkomainen pääesiintyjä oli Melanie C eli Spice Girls -yhtyeen Sporty Spice. 1990-luvun tunnetuimpiin yhtyeisiin kuuluva tyttöbändi on myynyt yli sata miljoonaa levyä. Soolouralle siirryttyään Melanie C on myynyt yli 23 miljoonaa levyä.
Yleisön kiihkeä puheenaihe oli kuitenkin tähden lavashow – tai pikemminkin sen puutteet. Lavalla oli artistin kanssa kaksi muusikkoa, ja mitään somisteita tai showelementtejä ei ollut. Musta taustakangas näytti olevan paikattu parimetrisellä ilmastointiteipillä, ja kankaan sivuilta paistoivat lavan takana ollut metsä ja backstagen henkilöstö.
Yllä: Tältä Melanie C:n esitys näytti. Liiku videoiden välillä painamalla ruudun reunaa.
Artisti vastaa show’sta
Miten näin oikein kävi?
Espoon viinijuhlat järjestävän Nordic Live Productionsin vastaava tuottaja Iida-Amalia Nikkilä kertoo Avecille, että on artistista itsestään kiinni, millaisen show’n hän suunnittelee ja millaisia elementtejä show sisältää.
”Kun kiinnitetään ulkomaisia artisteja, heillä on oma show, jonka tuovat”, Nikkilä sanoo.
Ohjelmapäällikkö ja promottori buukkaavat artistit, ja artistituotanto selvittää, millaisia tarpeita artistilla on. Esimerkiksi Espoon viinijuhlien kotimaiset pääesiintyjät Jenni Vartiainen ja JVG ottivat kompaktin lavan hienosti haltuun tanssijoineen, lediseinineen ja pyrotekniikkoineen, jotka olivat artistien settilistoilla.
Melanie C:llä ei Nikkilän mukaan toiveita juuri ollut, eikä lavan isoja elementtejä haluttu käyttää. Mustan, teipatun taustakankaan artisti toi mukanaan.
Lavashow’n kehnous ei Nikkilän mukaan ollut budjetista kiinni – ulkomaisten artistien palkkiot ovat tavallisesti kotimaisia kovemmat – tai siitä, etteikö henkilöstöä olisi ollut.
”Melanie C:llä oli iso crew mukana, noin 20 henkeä.”
Tuotanto säästöliekillä
Länsiväylä kertoi alkuvuodesta, että Nordic Live Productions on hakeutunut yrityssaneeraukseen. Toimitusjohtaja Tommi Mäki kertoi tuolloin, että Espoon viinijuhlien kulurakennetta tullaan tarkastelemaan kriittisesti.
Tommi Mäki kieltäytyi haastattelusta, mutta Iida-Amalia Nikkilän mukaan yrityssaneeraus etenee suunnitelmallisesti ja suunnittelussa tehdään kestävämpiä ja edukkaampia ratkaisuja.
”Esimerkiksi Espoon viinijuhlilla kilpailutettiin eri toimijoita ja katsottiin, että budjetit on tarkkaan laskettu. Isoimmat kuluerät ovat ohjelma ja tuotannon kulut, kuten aidat ja bajamajat. Emme kuitenkaan tehneet sellaisia säästöjä, jotka näkyisivät asiakkaalle.”
Nordic Live Productions tuottaa vuosittain myös lukuisia muita tapahtumia, kuten Vaasa Festivalia, Porvoon Viinijuhlia, Solar Sound Festivalia Seinäjoella, Aura Fest -kaupunkifestivaalia Turussa, Kokkolan Viinijuhlia, Kainuun Musiikkijuhlia Kajaanissa, Raasepori Festivalia Tammisaaressa sekä satoja klubitapahtumia, konsertteja ja yksityistilaisuuksia.
Espoon viinijuhlat keräsi viikonlopun aikana yhteensä 10 500 kävijää. Tapahtuma järjestetään Haukilahden rannalla seuraavan kerran 25.-26.7.2025.