Tapahtumatilat

Tammelan uuden stadionin VIP-tilat Tampereella eroavat monesta muusta

Yllä: Tältä näyttää Tammelan stadion ja sen kolmannen kerroksen VIP- ja tapahtumatila. Voit siirtyä diasta toiseen joko painamalla ruudun reunaa tai odottamalla, kunnes dia vaihtuu.

Tiistaina Tammelan stadion täyttyi yleisöstä Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen eli tuttavallisemmin Helmarien EM-karsintaottelussa Alankomaita vastaan. Ottelussa syntyi Helmarien uusi arvokisakarsintojen yleisöennätys, 7 677 katsojaa.

”Se oli historiallinen hetki, ja ottelutapahtuma kaikkiaan onnistui mielettömän hienosti. Ykkösasia meille ja joukkueelle on tunnelma, joka stadionille syntyi”, Suomen Palloliiton viestintäpäällikkö Taru Nyholm iloitsee Avecille.

Stadionin kolmoskerros oli varattu VIP-vieraille koko mitassaan. Paikalla oli sekä kutsuvieraita että maksavia vippejä, kaikkiaan arviolta 250 henkeä.

”Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Helmarien matsiin oli myynnissä ja saatavilla vip-ottelupaketti. Sekin meni hienosti, ja siitä tuli kiitosta.”

Loppuvuodesta 2023 valmistuneen Tammelan stadionin omistaa Tampereen kaupunki ja sitä operoi urheiluseura Ilveksen omistama stadionyhtiö.

Automerkin sponsoroimana Mercedes-klubiksi nimetyssä VIP-kerroksessa otteluita ja muita tapahtumia voi seurata joko sisätiloista lasiseinän läpi tai ulkoa parvekkeelta, jossa on 463 lämmitettyä istuinta.

Kolmannen kerroksen sisätilat koostuvat runsaat 400 henkilöä vetävästä pitkulaisesta keskikonsolista ja päädyissä sijaitsevista 55 ja 69 henkilön loungeista. Jalkapallo-otteluiden, konserttien ja muiden tapahtumien ulkopuolella tiloja vuokrataan kokous- ja neuvottelukäyttöön.

Vuonna 2016 valmistuneella Seinäjoen jalkapallostadionilla on käytössä samantapainen kokonaisuus, joten mullistavasta uutuudesta ei ole kyse. Isossa kuvassa tarkasteltuna Tammelan yhtenäinen VIP- ja tapahtumakerros on silti toisenlainen ratkaisu kuin monen muun stadionin ja jäähallin aitiovetoinen malli.

”Läheinen Nokia-areena on iso, siellä kannattaa ymmärrettävästi olla aitioita. Me näemme jalkapallon enemmän sosiaalisena tapahtumana, ja pääsimme vaikuttamaan tilojen asetteluun. Emme missään nimessä halunneet aitioita”, stadionia operoivan Ilves Stadion oy:n toimitusjohtaja Risto Niklas-Salminen taustoittaa ja kertoo, että ratkaisu on ollut lukujen valossa onnistunut.

”Tiesimme, että tänä päivänä on pulaa keskellä kaupunkia sijaitsevista neuvottelu- ja tapahtumatiloista. Pelkästään kolmannessa kerroksessa on järjestetty vuoden alusta 130 tapahtumaa kymmenen hengen aamiaistilaisuuksista kahdensadan ihmisen seminaareihin. Kesällä on luvassa häitäkin.”

Tammelan stadionin molemmilla pitkillä sivuilla on asuntoja, joista monen ikkunoista näkee kentälle. Jutun alussa lisää kuvia ja videoita stadionilta ja sen VIP-tiloista. KUVA Jaakko Sandqvist

”Saamme suuren kilpailuedun siitä, että sijaitsemme Tampereen keskustassa, ja tänne on helppo tulla. Ratikkapysäkille on 150 metriä, rautatieasemalle alle kilometri, ja omalla autolla voi ajaa Aimo Parkin halliin stadionin alle. Tarjoamme täyden palvelun mallia yrityksille avaimet käteen -periaatteella. Tilat ovat monikäyttöiset, ja meillä on hyvät kumppanit: ravintola- ja cateringyhtiö Bufferi hoitaa ruoat ja me juomat”, Niklas-Salminen jatkaa.

Kerrosta alempana on ravintolakatsomo, jossa otteluiden aikana on nimensä mukaisesti ravintolapisteitä. Pääkatsomon alla katutason myyntikäytävässä on lisäksi ruoka- ja juomapisteitä. Päätykatsomoissa on popup-myyntipisteet ja vieraskannattajien katsomossa omansa.

Maajoukkueet pelaavat otteluita Tammelassa satunnaisesti. Seurajoukkueista kotiotteluitaan stadionilla pelaavat Ilveksen miesten ja naisten pääsarjajoukkueet sekä miesten neljännen sarjatason Tampere United ja TPV.

Tammelan stadionin yhteydessä on asuntoja, liiketiloja ja supermarket. Jalkapallo-otteluissa stadionin katsojakapasiteetti on noin 8 000 ja tapahtumissa 15 000. Samalla paikalla aikaisemmin sijainnut vanha stadion purettiin uuden tieltä.

Lue myös: Uusia halleja keskustoihin! Suomen kaupungeissa on huutava puute tiloista, sanoo tapahtumapomo

Lue myös: Timo Jutila kertoo, miksi hänen yrityksensä menestyy Nokia-areenalla – myyvä VIP-palvelu on odotusten ylittämistä

Lue myös: Pikkuseura kasvoi yleisömagneetiksi – kulmakivenä on ajatus, jota Suomessa ei usein toteuteta (2022)


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento