Hävikki

Lounaan jälkeen alkaa alennusmyynti – ravintoloiden kekseliäät ratkaisut vähentävät hävikkiä

Kun Elon kahvilassa Jyväskylässä jää pullia myymättä, ne pakastetaan. Myöhemmin ne leikataan viipaleiksi, sirotellaan päälle kanelia ja sokeria ja kuivatetaan uunissa. Pullista ei tule hävikkiä, vaan ne menevät myyntiin Elon sokerikorppuina. Leivistä puolestaan tehdään krutonkeja.

”Korput ovat niin suosittuja, että niitä tullaan meiltä varta vasten kysymään”, Elon ravintolapäällikkö Taru Kankainen kertoo.

Elo sijaitsee Jyväskylän keskustassa vilkkaalla kävelykadulla. Perinteisen kahvilan lisäksi Elon tiloissa on lounge, jossa tarjoillaan arkisin lounasta ja iltaisin sekä viikonloppuisin à la carte -annoksia, tapaksia, cocktaileja ja muita baarituotteita. Asiakaspaikkoja on 200, ja päivästä riippuen lounaalla käy 90–200 asiakasta.

Kankainen on toiminut Elon ravintolapäällikkönä vuoden 2023 alusta alkaen. Hävikin vähentämiseksi hän on tehnyt monia muutoksia yhdessä keittiömestari Jenna Heinikoski-Pajusen kanssa.

”Lounaan salaattipöydästä jää väkisinkin hävikkiä. Vaihdoimme pienempiin lautasiin, niin ihmiset eivät ota kerralla niin paljon. Meillä ei ole myöskään tarjottimia. Salissa ei pidetä biojäteastioita, koska silloin ihmiset herkästi jättävät ruokaa ja heittävät sitä pois”, Kankainen kertoo.

Kankaisen mukaan toimenpiteet ovat vähentäneet hävikkiä huomattavasti.

”Jonkin verran se totta kai poiki asiakaspalautetta, että lautanen on liian pieni, mutta kun selitimme asiakkaille, mistä syystä ne on vaihdettu ja paljonko hävikki on pienentynyt, niin muutosta on pidetty hyvänä.”

Esimerkkiviikon aikana Elon lounaalta on päätynyt noin 16,5 kiloa ruokaa biojätteeseen. Lounasasiakkaita kävi tuolloin yhteensä noin 600. Biojätteeksi menneeseen määrään on laskettu mukaan lautasilta ylijäänyt ruoka.

”Määrä oli huomattavasti isompi silloin, kun meillä oli isommat lautaset käytössä. Leikkaamme jälkiruokana tarjottavat kakkupalatkin lounaalla pieniksi, koska ihmiset monesti jättävät puolet kakusta.”

Ylijäämätuotteet kekseliäästi hyötykäyttöön

Elossa pienennetään hävikkiä myös uudelleenkäyttämällä kaikki mahdollinen. Lounaan ylijäämälihoista tehdään tahnoja ja täytteitä, joita käytetään seuraavana päivänä vitriinituotteissa. Lounaalta jääneitä raaka-aineita hyödynnetään myös seuraavan päivän lounassalaateissa. Tomaatinkannat ja nahistuneet kasvikset käytetään liemiin. Jos kahvilan kakku ei ole enää riittävän priimaa vitriiniin, sen voi tarjota lounaalla jälkiruokana. Hävikkiuhan alla olevia raaka-aineita päätyy myös baarin puolella myytäviin cocktaileihin.

Vitriinin hävikkituotteita Elo myy ResQ-sovelluksen kautta sekä kahvilan omasta hävikkikaapista. Sinne pakataan myyntiin myös lounaalta jäänyttä keittoa annospakkauksissa.

Hävikkikaappi ei kuitenkaan ole löytänyt asiakkaita vielä niin hyvin kuin ResQ-sovellus.

Elo
Elon vitriinin hävikkituotteita myydään kahvilan omasta hävikkikaapista sekä ResQ-sovelluksen kautta. KUVA Anssi Koskinen

”Ehkä siitä pitäisi kertoa enemmän asiakkaille”, Kankainen tuumaa.

Hävikkimyynnillä on Kankaisen mukaan taloudellista merkitystä, mutta enemmän kyse on siitä, että vastuullisuudesta tulee hyvä mieli.

”Kyllä meille ResQ-myynnistä tulee aika hyvin rahaa, riippuen toki siitä, paljonko sinne laitetaan. Emme myy liian halvalla vaan pyydämme sen verran, mitä itsekin olemme joutuneet maksamaan.”

Hävikkiruoka on ravintoloiden ja kahviloiden vitsaus, josta ei Kankaisen mukaan voi koskaan päästä kokonaan eroon.

”Hävikkiä on pakko tulla. Muutenhan en optimoi tulosta, jos kahvilassa on tyhjät vitriinit tai tuotteita puuttuu”, hän sanoo.

Ruoka-apua hyväntekeväisyyteen

Hävikkiruokaa voi ohjata myös hyväntekeväisyyteen. Pääkaupunkiseudulla alkoi maaliskuussa laaja kokeilu, jossa lounasravintoloiden ylijäämäruokaa lahjoitetaan alueen ruoka-aputoimijoille.

Määrät ja hyöty ovat olleet mittavia. Esimerkiksi Sodexon ravintoloista lahjoitettiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana ruoka-apuun noin 500 kiloa ruokaa kuukaudessa. Toukokuussa ruokalahjoituksia kertyi 350 kiloa.

Kokeilun myötä linjastoista jäävän biojätteen määrä väheni ensin maalis- ja huhtikuussa 20–25 prosenttia ja toukokuussa jopa yli 50 prosenttia edellisvuoden vastaaviin kuukausiin verrattuna.

Fiilu
Fiilussa ylijäämäruoan myynti alkaa heti lounasajan jälkeen. KUVA Anssi Koskinen

Kokeiluissa lahjoittavina tahoina toimivat Sodexon ohella Soupster Family, Palmia, Espoo Catering ja Vantaan Tilapalvelut Vantti. Kokeilun tavoitteena on kehittää toimintamalli, joka helpottaa myös muiden ravintoloiden mukaantuloa.

Vastaavia ohjelmia on aloitettu muuallakin. Esimerkiksi Turussa Punainen Risti aloitti maaliskuussa yhteistyön muutaman alueen koulun kanssa hävikkiruoan jakamiseksi ruoka-apuun.

Oppilaitoksissa hävikkiä vähennetään aktiivisesti monin tavoin. Esimerkiksi Helsingin kaupungin palvelukeskuksen hävikkilähettiläät kiertävät kouluissa ja päiväkodeissa opastamassa henkilökuntaa ja oppilaita hävikkiasioissa.

Lounaan jälkeen alkaa alennusmyynti

Yksi keino hävikin vähentämiseen on ylijäämäruoan ulosmyynti. Esimerkiksi Jyvässeudulla koulut ovat myyneet kouluruokailusta yli jääneitä annoksia edulliseen hintaan jo pitkään.

Myös Compass Groupin Food & Co -ravintoloissa on myyty lounaalta ylijäänyttä ruokaa usean vuoden ajan. Jyväskyläläisessä lounasravintola Fiilussa ylijäämäruoan myynti alkaa heti lounas­ajan päätyttyä ja myyntiaika kestää vartin verran. Ostajia on keskimäärin kymmenkunta päivässä.

”Ihmiset ovat hoksanneet, että tämähän on tosi hyvä juttu helpottamaan arkea. Myös opiskelijat ostavat ruokaa kotiin”, ravintolapäällikkö Sari Tillgren kertoo.

Sari Tillgren
Ylijäämäruoan myynti on tehokas tapa vähentää hävikkiä, sanoo Sari Tillgren. KUVA Anssi Koskinen

Kaiken kaikkiaan Compass Group Suomella on Jyväskylässä vajaa kymmenen Food & Co -ravintolaa, joista osa on yleisöltä suljettuja henkilöstöravintoloita. Fiilu on kaikille avoin ravintola Jyväskylän Lutakossa sijaitsevassa toimistokompleksi Kielossa. Arkipäivisin asiakkaita on kolmensadan molemmin puolin. Opiskelijat saavat lounaansa opiskelijahintaan.

Ravintolassa järjestetään myös iltatilaisuuksia, ja ravintolasta voi tilata tarjottavat vaikka kokouksiin. Fiilussa myydään myös kahvilatuotteita, pullia, viinereitä ja muuta makeaa sekä suolaista.

”Jos loppupäivästä nähdään, että pullia on jäämässä yli, laitamme pussukoita myyntiin tarjous­hinnalla”, Tillgren sanoo.

Fiilussa mainostetaan hävikkimyynti ilmoittamalla siitä mainostelineissä sekä yksinkertaisesti kertomalla myynnistä lounas­asiakkaille.

”Kun haluamme herätellä asiakkaita, pyydän Kielon aulaa viestittämään yrityksille, että meillä on hävikkimyyntiä maanantaista perjantaihin. Hyvin se tieto puskaradion kautta kulkee täällä ihan muutenkin.”

Hävikkimyynnin jälkeen Fiilussa menee biojätteeseen ruokaa noin kilo tai kaksi per päivä.

Tillgrenin mukaan tärkeintä hävikin välttämisessä on kuitenkin tarkka suunnittelu, erävalmistus ja asiakaskunnan tunteminen.

Juttua varten on haastateltu myös Jyväskylän Food & Co:n asiakkuuspäällikkö Päivi Sieppiä.


ResQ pelastaa hävikkiannoksia

ResQ on vuonna 2015 perustettu mobiilisovellus, jonka kautta myydään ravintoloiden ja kahviloiden ylijäämäannoksia sekä hävikkiuhan alla olevia elintarvikkeita ja kukkia. Viimeisen vuoden aikana ResQ:lla on ollut yli 700 000 aktiivista asiakasta ja yli 3 000 myyjää.

Tämän vuoden syyskuuhun mennessä ResQ:n kautta on myyty jo yli 15 miljoonaa tuotetta: 10,6 miljoonaa ateriaa, 2 miljoonaa välipalaa, miljoona ruokakassia ja 800 000 jälkiruokaa. Lisäksi ResQ:n kautta on myyty 600 000 raaka-aineeksi laskettavaa tuotetta, 12 000 myyntierää kukkia sekä 1 200 tukkulaatikkoa.

Mitä laki sanoo?

Elintarvikkeiden alkutuotannon, valmistuksen, tarjoilun ja myynnin alan yritysten on huolehdittava siitä, että elintarvikejätettä syntyy mahdolli­simman vähän, kertoo Maa- ja metsä­talousministeriön erityisasiantuntija Petri Koskela.

Jäteasetus velvoittaa yritykset luovuttamaan käyttämättä jääneet syömäkelpoiset elintarvikkeet uudelleenjakeluun ensisijaisesti ihmisravinnoksi, jos se voidaan tehdä elintarviketurvallisuutta vaarantamatta ja kohtuullisin kustannuksin.

Jos hävikkiruokaa ei toimiteta ensisijaisesti ruoaksi, tästä ei seuraa sanktioita, mutta kirjanpitovelvollisuus yrityksillä kuitenkin on. Elintarvikejätteen määristä ja käsittelystä on pidettävä kirjaa, ja mahdollisuuksien mukaan on arvioitava ruokahävikki.

Tämä velvollisuus koskee suurinta osaa elintarvikealan toimijoista, kuten elintarviketeollisuutta, kauppaa sekä ravintola- ja majoitusalaa. Ruoka-apua antava hyväntekeväisyysjärjestöjä tai muita yleishyödyllisiä yhteisöjä tämä ei koske. Biojätteeksi päätyvä ruoka pitää lajitella ja biojätteen keräämisestä aiheutuu maksu.

Lue myös: Vastuullisuusvinkit ravintolakeittiöön: Lounaslinjaston asettelulla iso vaikutus

Lue myös: Rakastettu ex-koulukeittäjä Marjo Niskanen jakaa hävikkivinkkinsä

Lue myös: Sushiravintolan ongelma: Asiakkaat piilottavat hävikkipaloja tuolin alle

Elo
Kun jyväskyläläisen kahvila Elon asiakkaille on kerrottu syyt pienempien lautasten käyttöönottoon, muutosta on pidetty hyvänä. KUVA Elo


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi