Hungry for Finland 2023 -ruokamatkailukilpailun voittajaksi on valittu naantalilaisen Tammiston Kuulas -ravintolan Piknik omenapuun alla -konsepti ja Taste of Archipelago -tapahtuma. Toiseksi sijoittui porvoolaisen ravintola Vårin nimikkomenu ja kolmanneksi rovaniemeläisen Glowing Ember Experiencen kotaillallinen.
Kilpailun ammattilaissarjaan osallistui tänä vuonna 46 tuotetta. Tammiston Kuulas osallistui kahdella tuotteella, jotka palkintoraati yhdisti yhdeksi voittajaksi. Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah jakoi pääpalkinnon torstaina Hungry for Finland -festivaaleilla Helsingissä.
Piknik omenapuun alla -konseptissa asiakas tilaa etukäteen piknikkorin, jotka noudetaan Tammiston Kuulas -ravintolan terassilta. Valittavana on kaksi 28,50 euron hintaista vaihtoehtoa, joista toinen on vegaaninen. Terassilta otetaan räsymatto alustaksi ja puutarhasta valitaan mieleinen paikka. Alkoholijuomat eivät sisälly korin hintaan.
Peltomiehen piknik-koriksi nimetyssä vaihtoehdossa on tarjolla varsikukkakaalisalaattia piparjuurikermaviilillä ja paahdetulla lupiinirouheella, poro-leipäjuustopiirasta, uuden sadon perunaa, pikkelöityjä kanttarelleja, kevätsipuliöljyä, Herkkujuustolan Mouhitaler-juustoa ja hillottua omenaa, vadelmainen talkkunahyve, kaura-omenapaistos, Maalahden limppua ja yrttilevite sekä Raikastamon omena-seljankukkalimonaadi.
Raati kehuu piknikkonseptin tunnelmaa. Hinnoittelu saa kehut kohtuullisuudestaan.
”Vanhojen omenapuiden katveessa räsymatolla eväät maistuvat, tunnelma on sopiva kaikenikäisille. Yrittäjä on kekseliäs ja idearikas, kolmannessa polvessa tässä rakennuksessa”, Hungry for Finlandin tiedotteessa kuvaillaan.
”Piknik omenapuun alla on erinomainen, kekseliäs kokonaisuus. Tuote on rakennettu omalähtöisesti ja yksityiskohdat on hiottu viimeisen päälle. Korin sisältö on mietitty makumaailman ja paikallisuuden lisäksi ruokahävikin kannalta: ruoka oli oivaltavaa. Tuote on autenttinen, tarina ja ylpeys näkyy, kuuluu ja tuntuu – vanhan talon henki omenapuineen on upeasti valjastettu tärkeäksi osaksi tuotetta.”
Taste of Archipelago on Tammiston Kuulas -ravintolan operoima ruoka- ja juomatapahtuma.
Yllä: Kuvakooste kesän 2023 Taste of Archipelago -tapahtumasta. Voit katsoa kuvat myös Facebookista.
Parhaat ruokamatkailutuotteet 2023, tuomariston kuvaukset
Voittaja: Piknik omenapuun alla ja Taste of Archipelago -tapahtuma, Tammiston Kuulas, Naantali
Tammiston Kuulas osallistui kilpailuun kahdella tuotteella, joita voi yhdistellä toisiinsa. Kokonaisuus palkittiin, sillä siinä on tavoitettu jotain erilaista ja innovatiivista, maku ja tunnelma edellä unohtamatta yhteistyötä paikallisten tuottajien ja toimijoiden kanssa. Tuotteen eri osat sopivat toisiinsa saumattomasti. Säröjä ei ole ja yksityiskohdat on mietitty paikalleen, oli se sitten kahvikuppi, emännän intohimo tuotteistamiseen, salin tapetti, ruoan maku tai ruoan raaka-aineet. Tuotteessa on rakennettu tunne- ja aistikokemus.
Naantalissa sijaitseva Tammiston Kuulas on helposti lähestyttävä kokonaisuus. Nämä tuotteet voi ostaa mutkattomasti, ja ne sopivat monelle lompakolle. Elämys on elämänmakuinen ja monipuolinen. Piknikorin sisältö on mietitty pakkauksista lähtien, maut, visuaalisuus, yksityiskohdat ja tunnelma ovat paikallaan, monia aisteja hellitään. Eväskorin astiat ovat uudelleen käytettäviä ja myös juomavalikoimassa huomioitu myös kotimaisuus.
2. sija: Ravintola Vår, Vår menu, Vår group Oy, Porvoo
Ravintolassa on lämmin vastaanotto ja huomaavainen, välittävä palvelu. Vierailijaa odottaa nimikoitu menu-kuori, jonka voi jättää avaamatta, jos haluaa kokea 11 ruokalajia yllätyksenä. Kaikessa toiminnassa tulee esille paikallisuus, keittiömestari Niko Lehdon henkilökohtaiset tarinat ja ruokamuistot. Syysmenussa syödään rohkeasti kokonainen kuha yhden illan aikana, hävikkiä ei synny, vastuullisuudelle kumarretaan.
Vår panostaa porvoolaiseen gastronomiaan, lähiruokaan ja henkilökunnan työhyvinvointiin. Ravintola tekee yhteystyötä yrittäjien, tuottajien oppilaitosten kanssa, ja haluaa panostaa nuoriin. Viljelijöiltä ostetaan suoraan raaka-aineita ja pystytään myös vaikuttamaan siihen, mitä seuraavalla satokaudella tuotetaan, lähellä.
Rennon mutta huolitellun palvelun täydentää harmoninen tila, johon säröä tuo musiikki: Michelin-tähti ravintolassa soi Suomi-räp. Ravintolaelämyksen kokonaisuus on rauhoittava ja hyväntuulinen, se jättää onnellisen olon.
Vår on fine dining-osaaja, ja yksi osa ruokamatkailua ovat eksklusiiviset ja luksusruokamatkailuelämykset. Sen Vår taitaa!
3. sija: Glowing Ember -kotaillallinen, Glowing Ember Experience, Rovaniemi
Glowing Ember -kotaillallinen on tunnelmallinen makumatka puhtaan Pohjolan ja Lapin makuihin kotamiljöössä, Rovaniemellä. Täällä häärii nuori, sydämellään työtä tekevä yrittäjä, keittiömestari, Joel Manninen tiimeineen.
Kotaillallisella tarjoillaan kuusi ruokalajia paikallisia makuja. Villiruokaa käytetään ylpeydellä, myös yhdistäen sitä kansainvälisiin vaikutteisiin. Jokainen mietitty annos kertoo omanlaistaan tarinaa. Niissä koreilevat paikalliset itse kerätyt raaka-aineet ja pienten lähituottajien herkut. Taustalla ovat mummot ja sukulaiset, tarinoita kulkee sukupolvelta toiselle.
Kodassa väreilee lämmin tunnelma, ylpeys tekemisestä ja vieraanvarainen, osaava palvelu. Joel Manninen ja Kukka-Maaria Lindqvist tietävät, mitä tekevät. Illalliselta lähtiessä on hyvä mieli.
Hungry for Finland
Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun koordinoimaa Hungry for Finland -kilpailua on järjestetty vuodesta 2015, yhteensä viisi kertaa.
Kilpailun arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, elämyksellisyyteen sisältäen paikallisuuden, lähiruoan ja tarinoiden hyödyntämisen, vastuullisuuteen, liiketoiminnallisuuteen, verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin, digitaalisuuteen ja monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien hyödyntämisessä sekä ruokamatkailutuotteeseen kokonaisuutena.
Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä.