Helsinkiläinen ravintola Demo kertoi Avecmedian jutussa uudesta käytännöstä periä asiakkailtaan sadan euron varausmaksu pöytävarauksen yhteydessä, joka hyvitetään aterian loppulaskussa. Jos asiakas ei tule paikalle eikä peru varaustaan, maksu jää ravintolalle.
Käytäntö saa ymmärrystä muilta alan toimijoilta.
”On ymmärrettävää, että ravintolat joissa peruuttamattomat varaukset aiheuttavat jatkuvasti haittaa toiminnalle ottavat tämänkaltaisia ratkaisuja käyttöön”, kommentoi Noho Partnersin varatoimitusjohtaja Maria Koivula sähköpostitse Helsingin Uutisille.
Nohon ravintoloissa varausmaksua ei peritä, sillä peruuttamattomat varaukset eivät ole laajamittainen ongelma.
”Useimmiten asiakas on arjen kiireessä unohtanut peruuttaa varauksensa suunnitelmien muuttuessa.”
Noho Partners pyörittää muun muassa maineikkaita Palace-, Savoy-, Elite- ja Yes Yes Yes -ravintoloita.
Hans ja Maria Välimäen ravintoloissa peritään maksu silloin, kun kyseessä on yli 8 hengen seurue.
Sakkomaksu on 50 euroa per varattu paikka.
”Tällaisia ei ole montaa kertaa ollut”, muistelee Maria Von Graevenitz-Välimäki.
”Itse olen perinyt maksun yhden kerran.”
Isojen seurueiden kanssa ollaan yhteydessä jo ennen ravintolailtaa muun muassa ennakkoon tehtävien tilausten osalta.
”Sitä kautta saamme helposti tietoa, jos osa seurueesta onkin sairastunut”, hän lisää.
Luottokorttitiedot otetaan varausta tehtäessä.
Pienempien varausten kohdalla oharit tehneet ruokailijat eivät ole iso ongelma Välimäen ravintoloille, joihin kuuluvat Bistro Bardot, Gina, The Rook ja Bouchon Carême.
”Meillä on yleensä sen verran suoraan kadulta tulevia ruokailijoita, että tyhjät paikat saadaan täytettyä.”
Graevenitz-Välimäki sanoo ymmärtävänsä täysin Demon uuden linjauksen. Myös häneltä löytyy ymmärrystä uuteen käytäntöön.
”Hieman kauempana sijaitsevaan ravintolaan ei tule asiakkaita. Menetys on iso, jos varauksen tehneet eivät tule.”
Myös asiakkaat näyttävät suhtautuvan ymmärtävästi käytäntöön. Noin 80 prosenttia vastaajista kertoo Helsingin Uutisten kyselyssä, että voisi maksaa varausmaksun.
Helsingin Uutisten jutun yhteydessä olleeseen kyselyyn tuli yli 22 000 vastausta (tilanne 28.10.).
Myös Helsingin Uutisten Facebook-sivuilla käytäntö sai pääasiassa positiivista palautetta:
”Vihdoinkin joku uskaltaa tehdä tälle ongelmalle jotain, että kun muun muassa pikkujouluaikana varataan 6–20 hengelle pöytiä, ei viitsitä perua ajoissa”, kommentoi yksi.
”En juurikaan käy ravintoloissa mutta loistava idea ja käytäntö kyllä. 100 euroa on paljon, mutta toisaalta ehkä riskin menettää pitää olla riittävän vakuuttava”, sanoo toinen.
Lue myös: Syksyn suurin ravintola-avaus: Avec vieraili uudessa Demossa – ja onhan se häkellyttävä
Lue myös: No show -pöytävarausten tehtailua ravintolaan voi estää näillä keinoilla