Kahvilat

Kesän hitti? Mehua ja kahvia yhdistävä Espresso Sunrise yllättää

Noora Pöntinen
Noora Pöntinen povaa Espresso Sunrisesta kesän hittijuomaa. KUVA Noora Pöntinen

Noora Pöntinen

barista, Kirjalan paahtimo, Mikkeli, PRO-finalisti 2024

Espresso Sunrise

Kevään ja varsinkin kesän hitti on Espresso Sunrise, joka trendasi jonkin verran jo viime vuonna. Resepti on yksinkertainen: jäiden sekaan kaadetaan appelsiinimehua ja päälle kerros espressoa. Juomaa ei missään nimessä saa sekoittaa, vaan espresso saa jäädä mehun päälle niin, että kun sitä hörppää, niin maut tulevat kielelle juuri oikein. Se vaikuttaa makuun.

Tätä juomaa on hauska myydä, kun se on niin yllättävä makuyhdistelmä. Ihmiset olettavat, etteivät mehu ja kahvi voi sopia yhteen, mutta oikeasti laadukkaasta kahvista oikein tehtynä se on ihan todella hyvää. Suosittelu on tässä tärkeää. Kylmät kahvijuomat ja cold brew -yhdistelmät ovat kesällä muutenkin suosittuja, ja tämä on siihen genreen uusi ja yllättävä makuyhdistelmä.

Espresso sunrise
Espresso saa jäädä kerrokseksi appelsiinimehun päälle. KUVA Noora Pöntinen

Pienpaahtimot

Ihmiset alkavat olla yhä tietoisempia siitä, mitä kahvia he juovat, ja pienpaahtimokahvit nostavat suosiotaan. Asiakkaat arvostavat laatua ja ovat kiinnostuneita siitä, missä kahvi tuotetaan.

Pienpaahtimokahvien myyntiä voi kasvattaa kertomalla näistä tuotteista sekä tiskillä että somessa. Somessa kerromme tylsistäkin asioista huumorin ja hauskanpidon kautta, sillä se vetoaa ihmisiin. Ehdottomasti kannattaa olla perillä niistä tuotteista, joita myy sekä tuottajista niiden taustalla, niin niistä on helpompi kertoa asiakkaalle.

Lue myös: Asiat, jotka Suomen kahvikulttuurissa hämmentävät ammattilaista: ”Miksi kahvilassa kahvi ei ole se juttu?”

Hyvä teevalikoima

Hyvä kahvila huomioi myös teenjuojat. Sillä on merkitystä, mistä saa hyvää teetä, ettei tarjolla ole vain sitä tavallista pussiteetä. On niin paljon ihmisiä, jotka haluavat tulla kahvilaan ja juoda muuta kuin kahvia.

Teetäkin voi myydä suosittelun kautta esimerkiksi kysymällä, että haluatko juoda parasta teetä mitä olet koskaan maistanut? Myös somessa valikoimaa voi tuoda tutuksi, ja sitä voi havainnollistaa kuvilla ja videoilla. Sillä on iso vaikutus.

Tarja Glans-Tevilin

kahvilatyöntekijä, Cafe Kaneli, Kanresta, Vantaa, PRO-voittaja 2024

Tuotteen pitää olla sellainen, että itsekin ostaisit sen, sanoo Tarja Glans-Tevilin .KUVA Otto Helkama

Korvapuusti

Ihan ehdoton suosikki meillä on perinteinen korvapuusti. Se on tosi hyvänmakuinen klassikko, joka pitää osata paistaa oikein. Meille korvapuustit tulevat raakapakasteina, mutta niitä ei saa missään nimessä laittaa suoraan pakkasesta uuniin. Niiden pitää antaa rauhassa kohota joko yön yli tai uunin nostatusohjelmaa käyttäen.

Paistamme korvapuusteja pitkin päivää, jolloin tarjolla on aina tuoretta pullaa. Mikäs sen parempaa kuin tuoreen pullan tuoksu, joka houkuttaa ja herättää ostopäätöksen.

Kermamunkki

Kermamunkki on retrosuosikki, joka herättää muistoja ja nostalgisia tunteita. Moni on sanonut, että ihanaa kun teiltä näitä saa, kun niitä ei monesta paikasta löydy. Meidän kermamunkkimme tulevat tuoreina Virtasen leipomolta Lohjalta. Niille ei tarvitse lisämyyntiä tehdä, sillä ne myyvät itse itsensä.

Somessa on ollut suosittu myös italialainen maritozzi-kermapulla, joka voi olla tämän vuoden nouseva hitti, jota jo viime vuonna jonkin verran tehtiin.

Kermamunkki
Kermamunkki on noussut Vantaan Cafe Kanelin asiakkaiden suosikiksi. KUVA Tarja Glans-Tevilin

Täytetyt kaurasämpylät

Suolaisista vitriinituotteista suosituin on iso kaurasämpylä, josta meillä on kaksi versiota: juusto-kananmuna ja kinkku-kananmuna. Täytämme sämpylät itse ja pakkaamme ne paperisiin grillitaskuihin, jolloin täytteet eivät jää piiloon. On tärkeää, että sämpylät ovat muhkean näköisiä ja salaatti, tomaatti, kurkku ja muut täytteet näkyvät hyvin.

Vitriinin pitää olla runsas ja täysi. Tyhjä vitriinihän ei ikinä myy. Pullat ja sämpylät kannattaa laittaa houkuttelevasti esille eri tasoille, ja vitriinin ja ottimien on tietenkin oltava ihan puhtaita. Hyvä nyrkkisääntö on, että tuotteen pitää olla sellainen, että itsekin ostat sen.

Lue myös: Parhaat vinkit vitriiniin, joka houkuttelee asiakkaita: ”Tämä asettelu on todettu myyväksi”

Lue myös: Pientä kahvilaa pyörittävä Erika Poussa, 26, kehitti hittituotteen, joka vietiin käsistä

Lue myös: Espresso Martini herättää ja ravistelee – cocktailguru kehitti drinkin tilaustyönä


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi