Saku Tuominen näyttää pikkupoikamaisen innostuneelta, kun hän selaa älypuhelintaan helsinkiläisen keskustakahvilan pöydässä.
Ei, hän ei näytä nyt Youtube-klippejä tuottamastaan Hyvät, pahat & rumat -ohjelmasta tai pätkiä suosikkijoukkueidensa HIFK:n ja New York Rangersin peleistä.
Tuomisen käsissä on yksi hänen lukuisista elämäntöistään. Tuominen selailee World of Mouth -sovelluksesta Euroopan kaupunkeja ja esittelee ravintolamaailman isoja nimiä, jotka ovat hypänneet kelkkaan.
”Tänne voi tallentaa vaikka oman ravintolapäiväkirjan. Jos perhe käy esimerkiksi Mallorcalla ja menee kahden vuoden kuluttua uudelleen, sovelluksesta on helppo katsoa missä ne parhaat paikat olivatkaan. Matkoja voi myös suunnitella etukäteen ja tehdä vaikkapa tuttavaperheen kanssa hetkessä alueelle oman oppaan”, Tuominen kertoo.
Kovat tavoitteet
Kaikki lähti liikkeelle omasta tarpeesta. Tuominen sai jatkuvasti kyselyitä eri paikkojen hyvistä ravintoloista. Kankeat WhatsApp-viestit ja Google-dokumenttien jaot alkoivat kypsyttää ja Tuominen alkoi miettiä, että olisiko tähän järkevämpikin ratkaisu.
Tuominen keräsi aluksi ydintiimin ja sen jälkeen sijoittajaryhmän, joka alkoi viedä ideaa eteenpäin. Ensimmäinen versio tuli markkinoille vuonna 2018.
Idea on perusmuodossaan yksinkertainen. World of Mouth rekrytoi eri kaupungeista ravintola-asiantuntijoita, jotka saavat suositella kaikkia muita paitsi omia paikkojaan. Lisäksi ”tavalliset” käyttäjät saavat jakaa omia suosituksiaan.
Kun käyttäjä saapuu esimerkiksi Pariisiin, hän saa nopeasti kokonaiskuvan lähistön ravintoloiden tarjonnasta. Päämäärättömän vaeltelun, googlettelun ja vanhojen juttujen lukemisen voi unohtaa. Pelkästään Pariisissa suositeltuja paikkoja on jo 150.
Alku on ollut lupaava. Käyttäjiä on maailmanlaajuisesti noin 80 000, ja määrä on tarkoitus kaksinkertaistaa tänä vuonna. Sovelluksessa on jo 10 000 suositusta noin 2 000 kaupunkiin eri puolilla maailmaa.
”Vaatimaton tavoitteemme on olla maailman paras ravintolaopas. En tiedä, että pääsemmekö siihen koskaan, mutta mieluummin iso kuin pieni kunnianhimo.”
Viraaliteetti kulmakivenä
Isona tavoitteena on miljoona käyttäjää. Siihen päästäkseen pitää brändäämisen ja markkinoinnin olla myös kunnossa. Mukaan on valjastettu perinteinen media ja sosiaalinen media.
”Emme käytä ollenkaan maksullista mainontaa, vaan luotamme viraliteettiin, jonka eteen teemme paljon työtä”, Tuominen yllättää.
”Tuhannen uuden käyttäjän viikkovauhti ei riitä meille, vaan haluamme tuplata käyttäjämäärän. Ajatuksena on, että kun ihmiset rakastavat palvelua ja kertovat siitä muille, sitä parempaa markkinointia ei ole olemassa.”
World of Mouth on saanut juttuja läpi isoihin medioihin, kuten Financial Timesiin, New York Timesiin ja Dagens Industriin. Omien eksperttien jakamat somepostaukset lisäävät World of Mouthin tunnettuutta.
”Meidän eksperteillämme on kymmeniä miljoonia seuraajia. He ovat meille erinomainen kanava.”
”Vaihto kerrallaan”
Hyvät postaukset ja kiiltokuvamainen pinta eivät kuitenkaan riitä, jos sovellus ei tyydytä kuluttajan tarpeita. Parannuksia tehdään koko ajan.
”Olen sisältöihminen ja ymmärrän jotain myös brändäämisestä, mutta itse sovelluksen tekemistä olen joutunut opiskelemaan. Se on kuitenkin erittäin kiinnostavaa, ja meillä on ihan huippu jengi kasassa.”
Jos Piilaaksossa sovelluksen kimpussa voi olla satoja ihmisiä, World of Mouthin operatiiviseen tiimiin kuuluu yhdeksän ihmistä.
”Joskus miettii, että miten ihmeessä jokin pieni asia voi kestää näin pitkään, mutta olen oppinut kantapään kautta, että yksinkertaiselta tuntuvat asiat voivat olla sovellusmaailmassa todella monimutkaisia, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen”, Tuominen naurahtaa.
Tuominen tähdentää, että nyt eletään vaihetta, jossa sovellus kehitetään kuntoon ja käyttäjät sitoutetaan siihen. WoM oli hetken maksullinen, mutta se päätettiin muuttaa takaisin kokonaan ilmaiseksi.
”Jos mietimme liikaa tuottoa, ei kukaan kohta rakastakaan tuotetta, koska keskitymme vääriin asioihin. Pitää ajatella kuin jääkiekossa, jossa keskitytään seuraavaan vaihtoon.”
Positiivisia arvioita
World of Mouthista on puhuttu ”ravintola-alan Spotifynä”. Vertaus on kova, mutta se antaa suuntaa ajatusmaailmasta. Ihannetilanteessa WoM on se sovellus, joka avataan ensimmäisenä, kun puhe kääntyy ravintolatarjontaan.
Esimerkiksi Tripadvisorissakin on ravintoloita, mutta sinne voi arvioita tehdä kuka tahansa ja siksi laatu on epätasaista. Siinä ei myöskään pystytä keskittymään ruokakulttuuriin yhtä tarkasti, koska aiheena on matkailu ylipäätään.
World of Mouthin yhtenä keskeisenä ajatuksena on se, että paikkoja ei haukuta. Sen sijaan suosikkiravintoloita suositellaan. Kritiikkiä voi toki esittää, mutta tekstien yleisvireen pitää olla positiivinen.
”Myönteisyyden lisäksi meille olennaista on laatu ja luotettavuus. Jokainen ekspertti on poimittu käsin. Kukaan ei pääse sisään käymättä läpi meidän seulaamme. Meillä on vastaava päätoimittaja, joka valvoo suositusten laatua. Sillä tavalla emme itse asiassa eroa dramaattisesti perinteisestä mediasta.”
Tavoitteena on, että maailman jokaisessa kaupungissa on vähintään yksi ekspertti.
”Jos menee Färsaarille, voi katsoa, että mitä vaihtoehtoja siellä on.”
World of Mouth toimii toistaiseksi vain englanniksi, mutta suunnitelmissa on kielivalikoiman lisääminen.
Varaustoiminnan liittäminen sovellukseen on kunnianhimoinen tavoite, koska ravintoloilla on käytössä laaja kirjo erilaisia järjestelmiä.
”Tavoitteemme on, että sovellus pystyy pian tunnistamaan, onko käyttäjä lihansyöjä vai vegaani. Tekoäly tulee tarjoamaan tälläkin alueella paljon mahdollisuuksia, mutta vaatii vielä hieman työtä.”
Lastran kiitokset lämmittivät
Lukuisia ruokakirjojakin kirjoittanut Tuominen on tottunut vetämään isoja projekteja. Hän on myös osakkaana Savoyssa, Café Savoyssa ja Palacessa.
Miltä tuntuu, kun rakkaasta harrastuksesta on tullut työ?
”Kyllä sitä kieltämättä on tapahtunut samalla tavalla kuin tv-ohjelmiakin tehdessä. On vaikea syödä analysoimatta kokonaisuutta. Ihan samalla tavalla aikanaan suhde television katsomiseenkin muuttui pitkäksi aikaa.”
Liiallisesta rutinoitumisesta tuskin on vaaraa. Se selviää, kun näkee Tuomisen ilmeen kirkastumisen hänen kertoessaan hienosta kohtaamisesta Lontoossa.
Tuominen oli syömässä Lontoossa tunnetussa Kol-huippuravintolassa, kun paikan omistaja, julkkiskokki Santiago Lastra lähestyi suomalaista.
”Lastra halusi kätellä ja kiittää siitä mitä olemme tehneet alalle. Se tuntui kiistatta hyvältä.”
LUE MYÖS: Fafa’s-perustajan uusi ravintolakonsepti ravistelee: “Haluan muuttaa vanhanaikaiset toimintamallit”
LUE MYÖS: Helsinkiin aukesi ravintola, joka aikoo olla pystyssä 85 vuotta – tällainen on Café Savoy