Ravintola-alan ahdinko on näkynyt viime aikoina otsikoissa, kun useat mediat ovat uutisoineet ravintoloiden konkurssitilastojen nousevan tänä vuonna uusiin ennätyslukemiin.
Muuan tapaamani ravintolanjohtaja kuitenkin kertoi lämpimän kesän siivittämästä ennätystuloksesta ja toivoi, ettei alasta uutisoitaisi aina niin synkkään sävyyn.
Vaikka tilastot puhuvat karua kertomaa, ne eivät paljasta koko totuutta.
Monilla ravintoloilla menee nytkin ihan hyvin. Hän toivoi, että useammin kerrottaisiin myös menestystarinoista. Ne luovat uskoa tulevaisuuteen.
Kun ajat ovat haastavat, on keksittävä keinoja, kuinka saada ovipumppu laulamaan. Kysyimme kolmelta alan yrittäjältä, millaisia ratkaisuehdotuksia heillä olisi alan elävöittämiseen.
Tilanteen parantamiseksi kaivattiin muun muassa fiksumpaa lainsäädäntöä ja poliittisia ratkaisuja, mutta myös ravintolan omassa arjessa on mahdollista tehdä asioita uudella tavalla ja saada sitä kautta liikevaihto kasvuun.
Aromin uusimmassa numerossa etsimme useammassakin jutussa keinoja asiakasvirtojen kasvattamiseen.
Tänä päivänä moni asiakas valitsee ravintolansa Google-arvioiden perusteella, ja hyvät arviot parantavat
ravintolan näkyvyyttä netissä. Selvitimme, miten ravintola voi itse vaikuttaa omaan hakukonenäkyvyyteensä.
Kun kilpailu on kovaa, on myös tärkeä osata erottautua joukosta. Siinä auttaa rohkea markkinointi, joka osuu ja uppoaa kohdeyleisöönsä. Millainen mainonta herättää asiakkaiden huomion, ja onko kaikenlainen huomio edes hyvästä? Viestinnän asiantuntijat Antti Isokangas ja Maria Carvajal kertovat haastattelussa, miten pienelläkin budjetilla voi tehdä oivaltavaa ja erottuvaa markkinointia.
Kuten Ravintola Kuurnan yrittäjä Laura Styyrakin sanoo: voivottelu ei auta, ja on tärkeää pitää alalla positiivinen ääni voimakkaana.