Tämän hetken robotti suoriutuu hyvin ravintolan rutiininomaisista, helposti rajattavissa ja määriteltävissä olevista mekaanisista työtehtävistä. Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun lehtori Aarni Tuomi kertoo, että varsinkin samankaltaisena toistuvat tehtävät voidaan hyvin antaa robotin suoritettavaksi.
Suomessa robotteja ei ihan vielä nähdä ravintoloissa samassa määrin kuin esimerkiksi USA:ssa ja monessa Aasian maassa. Ennen isompaa läpimurtoa Tuomi odottaa robotiikalta lisää skaalautuvuutta.
”Tällä hetkellä kehityksessä keskitytään robotin käden liikkeiden automatisointiin ja itseohjautuvaan navigointiin eli jalkojen liikkeisiin”, hän kertoo.
Robotti kiikuttaa astiat keittiöön
Keittiössä ja ruokasalissa robotiikka näkyy asiakkaille eri tavoin robotista ja automatisoitavasta työtehtävästä riippuen.
Keittiössä robotti ja kokki voivat toimia yhteispelissä tuotantoprosessissa: kokki esivalmistelee raaka-aineet, robotti punnitsee, yhdistelee ja mahdollisesti lämmittää ne, ja kokki viimeistelee lopullisen annoksen.
”Salissa vastaavasti tarjoilija tai foodrunner lastaa robotin täyteen annoksia ja lähettää matkaan. Robotti navigoi annosten kanssa asiakkaan pöydän viereen, ja tarjoilija tarjoilee annokset pöytään. Viereisestä pöydästä tyhjät astiat voi lastata robotin kyytiin takaisin keittiöön vietäväksi”, Tuomi sanoo.
Yhtenä robotin erikoisominaisuutena on asiakkaan tilauksen yksilöllistäminen. Asiakas voi silloin itse päättää, mitä raaka-aineita, kuinka paljon ja missä suhteessa hän niitä haluaa annokseensa tai juomaansa.
”Tämä tuo uutta vapautta saada juuri oman näköisiä annoksia”, Tuomi kertoo.
Robotin ääni ja ulkonäkö riippuvat robotin valmistajan tekemistä valinnoista. Jotkut suosivat lapsekasta ääntä, toiset formaalimpaa.
”Ihmisillä on taipumus inhimillistää teknologiaa. Viime kädessä on brändin oma valinta, käytetäänkö esimerkiksi maskuliinista tai feminiinistä ääntä tai ulkonäköä”, Britanniassa ravintolarobotiikkaa tutkinut Tuomi toteaa ja pohtii, että se voi olla myös eettinen tai laajemmin yhteiskunnallinenkin valinta.
Nyt kehitetään robotin vuorovaikutustaitoja
Asiakastyössä toimivat robotit kehittyvät hiljalleen myös entistä vuorovaikutuksellisimmiksi. Pikaruokaravintolan autokaistalla tilauksen saattaa tulevaisuudessa ottaa vastaan robotti.
”Jenkeissä iso trendi tällä hetkellä on drive-thru-tilauksenoton automatisointi puheentunnistuksella. Tässä ei vielä usein ole käytetty fyysistä robottia käyttöliittymänä, vaan Amazon Alexa -tyyppistä mikrofoni+kaiutin-ratkaisua, kertoo Tuomi.
Myös ulkona liikkuvat logistiikkarobotit alkavat pikku hiljaa jalkautua laajemmin kaupunkeihin. Suomessakin ensimmäiset robottikuriirit jo kuljettavat ruokaostoksia.
”Esimerkiksi ruoan jakelun keskeinen peluri Uber Eats teki niinikään USA:ssa juuri testisopimuksen robotti-jakelusta Serve Robotics -nimisen yrityksen kanssa”, Tuomi sanoo.
LUE MYÖS: 5 ravintola-alan trendiä vuodelle 2022 – Suomessa ei brittiennusteeseen uskota