Joka toinen vuosi järjestettävä Gastro Helsinki kokoaa yli 250 yritystä ja runsaat 15 000 kävijää keskustelemaan ruoka- ja ravintola-alan ajankohtaisista aiheista.
– Gastro Helsinki on tunnettu ja odotettu tapahtuma. Koko toimiala on kokenut isoja muutoksia viimeisten vuosien aikana, minkä takia on tärkeää, että myös Gastro-messuilla heijastellaan näitä muutoksia ja niihin liittyviä ilmiöitä, sanoo tapahtuman liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen Helsingin Messukeskuksesta.
Gastro Helsinki kirkastaa jatkossa asemaansa ruoka- ja ravintola-alaan liittyvän yhteiskunnallisen keskustelun foorumina. Tapahtuman tärkeänä missiona on koko toimialan tukeminen.
– Gastron yhteydessä on tärkeää esimerkiksi pohtia, miten ala saadaan nousuun, millä keinoin työntekijöitä voidaan houkutella alalle tai millaista yhteiskunnallista keskustelua alaan liittyen käydään. Yksin Messukeskuksessa emme näitä asioita suinkaan mieti, vaan tapahtumaa suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa tapahtuman kehitysryhmässä, Haatainen painottaa.
Gastrossa mukana olevat näytteilleasettajat esittelevät viimeisimpiä uutuuksia ja tulevaisuuden kehityssuuntauksia. Näyttely on Suomen suurin näyteikkuna ravintola-, juoma- ja ruoka-alan tarjontaan.
– Tapahtuman myynti on alkanut vauhdikkaasti. Näytteilleasettajat ovat kiinnostuneita muun muassa erilaisista osallistumisvaihtoehdoista ja juuri heidän tavoitteisiinsa sopivista ratkaisuista. Gastrossa on tärkeää tuotteiden ja palveluiden esittelyn ohella verkostoitua kävijöiden ja myös muiden mukana olevien yritysten kanssa. Tapahtuma on laajin koko alan yhdistävä foorumi Suomessa, Haatainen sanoo.
Gastro Helsinki – Opi. Ajattele. Löydä.
Gastro-messujen sisältö rakentuu kolmen keskeisen teeman ympärille: opi, ajattele ja löydä.
Opi-teema korostaa Gastro-messuja merkittävänä paikkana oppia esimerkiksi uusia tekniikoita, taitoja
ja trendejä. Ajattele-teema kutsuu pohtimaan ruoka- ja juomakulttuurin merkitystä ja ruokavalintojemme vaikutuksia terveyteen ja ympäristöön. Löydä-teema puolestaan muistuttaa, että Gastrossa on tarjolla paljon mielenkiintoisia kohtaamisia, makuelämyksiä, ruokakonsepteja ja kiinnostavia tuotteita.
– Gastro Helsinki on alan tärkein kohtaamispaikka Suomessa, ja tapahtumaan tullaan monista eri syistä. Joillekin voi olla tärkeää verkostoitua ja löytää uusia bisneskontakteja, toisille puolestaan alan uutuuksiin ja trendeihin tutustuminen on tärkeintä. Olipa tavoite mikä tahansa, Gastrosta löytyy sisältöä ja tarjontaa kaikille ruoka- ja ravintola-alan ammattilaisille, muistuttaa Haatainen.
Ensimmäiset ohjelmatiedot julkaistu
Gastron ohjelmassa kurkistetaan muun muassa tulevaisuuteen Sitran ennakoinnin asiantuntija Otto Tähkäpään puheenvuorossa, jossa pohditaan erilaisten tulevaisuusnäkökulmien ja trendien hahmottamista. Myös ajankohtainen tekoälyaihe näkyy ohjelmassa, kun Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtorit Ville Parkkinen ja Aarni Tuomi keskustelevat tekoälyn hyödyntämisestä mara-alalla. Puheenvuorossa he avaavat tekoälyn mahdollisuuksia ja ongelmia sekä tarjoavat konkreettisia vinkkejä, miten tekoälyä kannattaa hyödyntää omassa tekemisessä juuri nyt.
Miten ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla? Kuinka saada aikaan syvällinen muutos arjessasi ja organisaatioissasi? Radikaalista luovuudesta tapahtumassa puhuu Aalto-yliopiston tutkija ja Head of Radical Creativity Riikka Mäkikoskela.
Hän antaa motivoivia esimerkkejä siitä, miten jatkuvasta kehityksestä ja uudistumisesta voidaan siirtyä radikaaliin luovuuteen jokapäiväisessä toiminnassa.
Gastrossa kuullaan myös muun muassa Suomen Kokkimaajoukkueen kuulumisia sekä kisaillaan Mestarikoulu-tittelistä. Koko ohjelma julkaistaan tammikuussa 2024 tapahtuman verkkosivuilla www.gastrohelsinki.fi.
Mukana laaja kumppanijoukko
Gastro-messuja suunnitellaan laajan kumppaniverkoston voimin. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, joka muun muassa tuottaa messuille ohjelmaa sekä tarjoaa jäsenille tietoa tapahtumasta ennakkoon.
– Gastro on tärkeä tapahtuma koko ravintola-alalle. Se on merkittävä paikka esitellä palveluita ja
verkottua muiden alalla toimivien kanssa, minkä lisäksi Gastron yhteydessä voimme nostaa esille tärkeitä puheenaiheita julkiseen keskusteluun, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Aromi-lehti ja avecmedia.fi toimivat puolestaan Gastro-messujen mediakumppanina.
Samaan aikaan maaliskuun puolivälissä Helsingin Messukeskuksessa järjestetään myös pakkaus-, elintarvike- ja muovialan ammattitapahtumat PacTec, FoodTec ja PlastExpo Nordic.