Kuten teatteriesityksellä, elokuvalla tai esimerkiksi sinfonialla, tapahtumillakin on vähintään jonkinlainen käsikirjoitus. Parhaimmillaan käsikirjoitus rakentaa tapahtumasta yhtenäisen kokonaisuuden ja herättää osallistujassa suuria tunteita, joista jää pitkä muistijälki. Tätä mieltä on Helsingin Juhlaviikkojen uusi taiteellinen johtaja Johanna Freundlich.
Dramaturgina, teatteri- ja oopperaohjaajana ja käsikirjoittajana urallaan toimineen Freundlichin mukaan suuri vaikuttavuus syntyy, kun käsikirjoitus koskettaa sopivasti yleisön tunteita mutta jättää myös tilaa hengittää. Eivät Hollywood-elokuvatkaan ole pelkkää räiskintää – ainakaan ne, joita muistellaan vielä vuosien ja vuosikymmenten päästä.
”Jos tarjotaan elämyksiä koko ajan täydellä vauhdilla ja volyymilla, aiheuttaa se ihmisessä infoähkyn. Silloin osallistuja ei saa siitä enää mitään irti. Elämyksellisyys syntyy siitä, että tarjotaan laaksoja ja huippuja tunteille.”
Draaman kaari syntyy kokonaisuuden hahmottamisesta
”Eräs kapellimestari kuvasi asiaa omalta kantiltaan niin, että ei sinfoniassakaan voi olla koko ajan huippukohtia vaan tarvitaan myös suvantoja. On mietittävä, mikä on päälause sekä mitä kerrotaan ensimmäisenä ja mitä viimeisenä. Jotain on jätettävä myös yleisön itsensä oivallettavaksi.”
Draamankaaren suunnittelu on Freundlichin mukaan kokonaisuuden hahmottamista. Se on jatkuvaa valintojen tekemistä, eikä mikään tule itsestään selvänä. Kaikista ratkaisuista tulee osa kokonaisuutta.
”Dramaturgina katson, miten eri palaset keskustelevat keskenään ja mikä jännite syntyy näiden elementtien välille.”
Moni kesän festivaali luottaa tunnettuihin kotimaisiin nimiin ja nappaa niitä rosteriinsa niin paljon kuin budjettiin mahtuu. Kääntöpuolena on se, että yhtäkkiä eri tapahtumat alkavat muistuttaa toisiaan ja eroavat vain sijainniltaan ja ajankohdaltaan. Toinen vaihtoehto on luoda tapahtumalle vahva identiteetti ja tehdä sen mukaiset ohjelmavalinnat.
”Voi tietenkin olla, että jokin artisti on vastaansanomaton ja perustelee sillä paikkansa. Mutta olisiko sen lisäksi mahdollista valita jokin tuntemattomampi nimi, josta voi kasvaa seuraava supertähti?”
”Itse näen tapahtuman ohjelman palapelinä, jossa palat vaikuttavat toisiinsa. Ei kannata suin päin kahmia vain valmiiksi testattuja ratkaisuja vaan miettiä yleisöä ja rakentaa juuri sille sopivin ja yhtenäisin kokonaisuus.”
Helsingin juhlaviikkojen ohjelmavastuu käynnistyy Freundlichin osalta vasta vuoden 2025 tapahtumasta. Työ on kuitenkin jo alkanut, sillä pitkän ja monitaiteellisen festivaalin suunnittelu vie aikaa. Osin suunnittelupöydällä on jo Freundlichin viisivuotiskauden seuraavatkin vuodet.
Tänä kesänä juhlaviikkojen ohjelmasta vastaa viimeistä kertaa Marko Ahtisaari. Muuttuuko tapahtuman sisältö uuden taiteellisen johtajan myötä ja jos muuttuu, niin millä tavalla?
”Kaikki tässä pestissä olleet ovat tuoneet oman kädenjälkensä, vaikka olisivat ja ovat olleet uskollisia juhlaviikkojen hengelle.”
”Itse haluan tarkastella balanssia eri taidelajien välillä, esimerkiksi näyttämötaiteita on ollut aiemmin vähän. En mitään vallankumousta kuitenkaan tee, vaan musiikki saa dominoida jatkossakin Sibelius-festivaalina aloittaneessa tapahtumassa.”
Johanna Freundlich
- Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja
- Vastaa juhlaviikkojen vuosien 2025–2029 ohjelmista. Seuraa tehtävässä Marko Ahtisaarta, joka vastaa vielä vuoden 2024 ohjelmasta.
- Taustaltaan suomalais-yhdysvaltalainen dramaturgi, teatteri- ja oopperaohjaaja ja käsikirjoittaja.
- Toiminut aiemmin johtajana Tampereen teatterikesässä, joka on Pohjoismaiden suurin teatterifestivaali. Helsingin juhlaviikot on niin ikään Pohjoismaiden suurin monitaidefestivaali.
- Motto: Juhlaviikkojen on mahdollista olla se ”suurin yhteinen jaettava” kaikkien ihmisten kesken.
Helsingin juhlaviikkoja vietetään 15.8–1.9.2024.