Festivaalit

Kalifornian jättifestari on rahasampo – ”Vieraat käyttävät keskimäärin 2 500 dollaria viikonlopun aikana”

Coachella on yksi kuuluisimpia ja tuottavimpia musiikkifestivaaleja maailmassa. Coachella pidetään kolmena peräkkäisenä viikonloppuna huhtikuussa Palm Springsissa, Kaliforniassa, ja se kerää jopa yli puoli miljoonaa kävijää vuosittain. Pop, rock ja muut suositut musiikkityylit raikaavat kahtena ensimmäisenä viikonloppuna perjantaista sunnuntaihin. Kolmas viikonloppu on omistettu kantrille ja nimetty Stagecoachiksi.

Los Angelesissa 15 vuotta asunut suomalainen Arno Nurmisto on toiminut työnjohtajana lipunmyyntipisteessä 2016 lähtien. Mitä tahansa ongelmia lipunmyyntialueella tapahtuukin, Nurmiston vastuulla on hoitaa asiat kuntoon – oli ratkottavana rannekkeiden aktivointi, katkenneet sähköt tai huoltofirman hälyttäminen paikalle tukkeutuneiden käymälöiden korjaamiseen.

Arno Nurmisto
Arno Nurmisto tuli alkujaan, vuonna 1996, Yhdysvaltoihin opiskelemaan jalkapallostipendillä. KUVA Brittany Uncles

Jalkapallon kautta maahan ja tapahtuma-alalle

Coachella-veteraani tuli Yhdysvaltoihin ensimmäistä kertaa 1996 saatuaan jalkapallostipendin Orlandon yliopistoon Floridassa. Siellä hän suoritti mainonnan ja pr:n opinto-ohjelman. Los Angelesiin muuton jälkeen Nurmisto keskittyi musiikkiin, toiseen intohimoonsa. Hän soitti kitaraa ja perusti Spider Accomplish -nimisen bändin, joka keikkaili Eurooppaa myöten ennen hajoamistaan aiemmin tänä vuonna.

Nurmisto pääsi Coachellaan musiikkibisneksessä saatujen kontaktien kautta. Hänellä kävi tuuri, kun työnjohtajaksi palkattu kaveri joutui viime hetkellä luopumaan urakasta. Paikkaa tarjottiin Nurmistolle, joka otti haasteen vastaan. Hän on toiminut samassa tehtävässä siitä lähtien.

Nurmistolla on kymmenen alaista, jotka huolehtivat jonotusjärjestelyistä. Lippuluukkuja on kuutisenkymmentä. Niistä 16 on varattu festivaalivieraille, 25 tapahtuman tuhansille työntekijöille ja 25 artistien vieraslistalla oleville kävijöille.

”Valvon, että lippujonoista vastuussa olevat alaiseni tekevät työnsä niin, että asiakkaat ovat oikeissa jonoissa, heitä palvellaan oikeilla luukuilla ja että kaikki saavat hyvää palvelua”, Nurmisto kertoo.

”Alue on niin laaja, että yhdestä esiintymispaikasta toiseen on jopa 15 minuutin kävelymatka.”

Coachella Valley 2010
Coachellan koko festivaalialue on peräti 135 hehtaarin kokoinen. KUVA Adobe Stock

Ripeä palvelu takaa tyytyväiset asiakkaat mutta vähentää myös mahdollisia auringonpistoksia ja lämpöhalvauksia, kun aavikon helteessä ei tarvitse jonottaa pitkään. Katos yltää vain muutamia metrejä luukulta.

Kuumuus ja voimakkaat aavikkotuulet tekevät myös työolosuhteista vaativat. Nurmisen on pidettävä huoli, että työntekijät pitävät tarpeeksi taukoja ja huolehtivat nesteytyksestä.

”Tänä vuonna oli vain 26–30 astetta lämpöä, kun yleensä lämpömittari on kivunnut lähemmäksi 37 astetta. Ja kun on ulkona kymmenisen tuntia siinä kuumuudessa, vettä tulee juoduksi melkoinen määrä”, Nurmisto kertoo.

Nurmiston työurakka kestää koko huhtikuun. Ensimmäisen viikon aikana valmistellaan lipunmyyntipisteet ja muu infrastuktuuri kuntoon, ennen kuin asiakkaat saapuvat. Laajaan työnkuvaan kuuluu turvamiehistä vastaaminen ja alueen sulkeminen illalla. Myös sulkemisajan jälkeen paikalle tulijoita pyritään auttamaan.

”Kerran autoin malli Cindy Crawfordia, joka oli tullut festivaaleille perheensä kanssa. Hänellä oli ongelmia rannekkeiden saamisessa, ja opastin häntä. Kun asia oli ratkennut, Crawford etsi minut käsiinsä ja kiitti vuolaasti saamastaan avusta”, Nurmisto muistelee.

Coachellan taustalla suuri urheilutapahtumien järjestäjä

Rahalla saa. Coachellan järjestää Goldenvoice-yritys, joka kuuluu AEG-konserniin. AEG on maailman suurin urheiluseurojen omistaja ja urheilutapahtumien järjestäjä, joka omistaa muun muassa 50 prosenttia NHL-joukkue Los Angeles Kingsista ja sen kotihallin Crypto.com Arenan kokonaan.

Coachella
Coachella tunnetaan näyttävistä fasiliteeteista ja äärioloista. Kuumuus ja voimakkaat aavikkotuulet tekevät myös festarihenkilökunnan työolosuhteista vaativat. KUVA Pexels

Goldenvoice vastaa monista muistakin festivaaleista. Niihin kuuluu syksyllä 2016 Palm Springsissa pidetty Desert Trip -tapahtuma, joka oli Nurmiston debyytti yrityksen palveluksessa. Esiintyjinä olivat Paul McCartney, The Rolling Stones, The Who, Neil Young ja Roger Waters.

”Oli ihan uskomatonta nähdä nämä esiintyjät samoilla festivaaleilla”, Nurmisto kertoo.

Hän huomasi, että järjestössä tehtiin kaikki viimeisen päälle, ja niin työntekijät kuin pomotkin olivat huippuluokkaa. Ammattitaidon lisäksi sosiaaliset taidot ovat tärkeitä, jotta kanssakäyminen asiakkaiden ja työkavereiden kanssa sujuu moitteetta.   

”Vaikka kyse on suuresta yrityksestä, kaikesta ja kaikista pidetään hyvää huolta. Työilmapiiri on loistava. Siihen Amerikassa panostetaan yleensäkin paljon. Kaikki tulevat toimeen keskenään, ja töitä tehdään positiivisella otteella. Joskus tulee oikein itku silmään, kun halaa työkavereita ja pomoja Coachellan jälkeen.”

Työtovereihin muodostuu läheinen suhde, sillä töitä tehdään intensiivisen urakan aikana 50–60 tuntia viikossa kuutena päivänä viikossa. Goldenvoice huolehtii työntekijöiden majoituksesta ja ruokailusta festivaalien ajan.

Nurmisto jakaa rivitaloasunnon kahden muun työntekijän kanssa. Jokaisella on oma makuuhuone. Kahden päivittäisen aterian lisäksi työpisteessä on notkuva ruokapöytä ja jääkaappi, joista voi hakea hiukopalaa päivän aikana muroista ja energiajuomista lähtien. Aterioilta jääneen ruoan saa myös viedä majapaikkaan hävikin vähentämiseksi. 

Festareille tullaan näyttäytymään – ja rahaa palaa

Coachellan ja Stagecoachin arvioitu tuotto Goldenvoicelle on eri lähteiden mukaan jopa yli 100 miljoonaa dollaria. Lisäksi Indion kaupunki, Coachella Valley ja koko alue yksityishenkilöistä lähtien, hyötyvät festivaalista. NBC:n uutisten mukaan vuoden 2024 Coachellan vaikutus alueen talouteen on 600 miljoonaa dollaria.

”Kävijät käyttävät keskimäärin 2 500 dollaria viikonlopun aikana. Festareille tullaan nimenomaan näyttäytymään, ja pukeutuminen on sen mukaista.”

Coachella 2017
Arkistokuvaa vuoden 2017 Coachellasta. KUVA Andrew Ruiz / Unsplash

Nurmisto kertoo, että suurin kävijäryhmä on hyvin toimeentulevia kolmikymppisiä, jotka toimivat viihdealalla Los Angelesissa tai seuraavat musiikkitrendejä. Kävijäprofiili on muutenkin iäkkäämpää kuin stadionkonserteissa.

”Kävijät käyttävät keskimäärin 2 500 dollaria viikonlopun aikana. Festareille tullaan nimenomaan näyttäytymään, ja pukeutuminen on sen mukaista. Ilmapiiri festivaalialueella on fantastinen. Siellä on suuria taideteoksia ja paljon muutakin näkemisen arvoista.”

Monet julkkikset tulevat usein itse hakemaan rannekkeita lipunmyyntipaikalta.

Paris Hilton oli tälläytynyt päästä varpaisiin glitteriin, kun tuli hakemaan ranneketta. Hänellä taisi olla koirakin mukana kassissa.”

Valtava festivaalialue

Lipunmyyntialue sijaitsee 11 kilometrin päässä Empire Polo Club -kentän festivaalialueesta, jonne on linja-autokuljetus. Asiakkaiden on järkevintä parkkeerata autonsa lipunmyyntialueelle ja siirtyä sieltä festivaalialueelle linja-autoilla, jotka käyttävät omia reittejään ruuhkien välttämiseksi. Viikonlopun linja-autolippu maksaa 140 dollaria plus verot.

”Kaikki on niin hyvin organisoitu ja henkilökuntaa on niin paljon, että mitään järjestyshäiriöitä ei ole ollut.”

Toisinaan tulee ongelmia asiakkaiden kanssa, jos he ovat ostaneet rannekkeen muualta kuin järjestön virallisista myyntipisteistä. Sitä ei Nurmiston mukaan kannata tehdä.

”Rannekkeissa on RFID-tunniste, joten näemme heti tietokoneelta, onko lippu voimassa. Myös ’postissa kadonnut’ ranneke mitätöidään, ennen kuin asiakkaalle lähetetään uusi”, Nurmisto kertoo.

Coachella 2021
Coachellassa on lukuisia esiintymislavoja. Osa on ulkoilmassa osa teltoissa. KUVA Arthur Edelmans / Unsplash

Henkilökohtainen ranneke aktivoidaan lunastamisen yhteydessä, ja se on myös rekisteröitävä ennen käyttöä. Nurmisto muistelee tapausta, kun eräs työntekijä oli myynyt rannekkeensa eteenpäin. Hän ei tiedä yksityiskohtia tai mahdollisia rikosoikeudellisia seuraamuksia, sillä sisäinen tutkinta on salainen.

”Varmaa on ainakin se, että kyseinen työntekijä erotettiin.”

Salassapitovelvollisuus on Coachellassa tiukka. Nurmisto sanoo, että Goldenvoice vaatii työntekijöiltä, että mitään yhtiön sisäisiä asioita ei saa kertoa julkisuuteen. Tämän takia myös valokuvaaminen on kielletty lähes kaikkialla, jopa lipunmyyntipisteiden sisällä mahdollisen luvattoman toiminnan kitkemiseksi.

Turvallisuuteen satsataan myös festivaalialueella. Kiellettyjen esineiden lista käsittää yli 50 kohtaa. Kaikki nesteet, metalli- ja lasipullot ovat pannassa festivaalialueella. Muovisen juomapullon voi tuoda ainoastaan tyhjänä ja täyttää alueen vesipisteissä.

Nurmisto pääsee omalla rannekkeellaan myös festivaalialueelle. Viime vuonna hän ehti töiden ohessa katsomaan Blink 182:n ja Calvin Harrisin esiintymisiä.

”Ikävä kyllä olin tänä vuonna iltavuorossa, joten en ehtinyt festivaalialueelle lainkaan.”  


Coachella Valley Music and Arts Festival

  • Missä Empire Polo Club, Indio, Kalifornia, USA.
  • Milloin Huhtikuun toinen ja kolmas viikonloppu, Stagecoach pidetään huhtikuun viimeisenä viikonloppuna.
  • Konserttialue 44 hehtaaria, koko festivaalialue 135 hehtaaria.
  • Kävijämäärä Yli 100 000 päivässä. Maksimissaan konserttialueelle pääsee 125 000 kävijää päivässä. Vuosittain jopa puoli miljoonaa kävijää.
  • Hinnat Viikonloppulippujen hinnat­ vaihtelevat 499 dollaria maksavasta­ peruslipusta 1 069 dollarin vip-lippuun. Hintoihin lisätään verot ja muut kulut. Lippupaketteja, joihin kuuluu telttapaikka tai mökki leirintäalueella tai hotelli, on myös saatavilla.

Ei pelkkiä kaljatelttoja

Coachellassa on ruokailumahdollisuuksia enemmän kuin pienessä kaupungissa. Laadukasta purtavaa löytyy laidasta laitaan. Tunnetut kokit ja Los Angelesin suosituimmat ravintolat tarjoavat festivaalialueella annoksia ostereista sushiin. Kulinaristit voivat ostaa eri puolilta maailmaa tulevien julkkiskokkien valmistaman monen ruokalajin gourmet-illallisen viineineen hintaan 350 dollaria hengeltä ilman veroja ja juomarahaa. Illallisista ja muista ruokatapahtumista on tullut lähes yhtä suosittuja viime vuosina kuin itse festivaaleista.

Indiefestarista megatapahtumaksi

Coachella on kasvanut niin halutuksi festivaaliksi, että jopa Taylor Swift on lavan sijaan yleisössä.

Musiikkipromoottori Paul Tollett aloitti Coachellan Gary Tovarin kanssa vuonna 1999. Matalan profiilin rock- ja indie-musiikkifestareista on tullut hipstereiden näyttäytymis- ja kohtaamispaikka 25 vuoden kehityskaaren aikana.

Coachella tarjoaa nykyään huippuartistien soittamaa energista popmusiikkia laidasta laitaan päälavalla ja seitsemässä teltassa, joissa esiintyvät myös tunnetut dj:t. Vetonaulana ovat maailman suurimmat bändit ja artistit, joita ei voi nähdä livenä kahden viikonlopun aikana missään muualla.

Ensimmäisen viikonlopuna aikana on enemmän juhlia ja festivaalien ulkopuolisia tapahtumia, joten se vetää puoleensa etenkin julkkiksia ja vaikuttajia.

Alue on niin laaja, että yhdestä esiintymispaikasta toiseen on jopa 15 minuutin kävelymatka. Asiaan kuuluu, että suuret nimet ilmestyvät yllätyksenä vierailemaan tietyn artistin kanssa, kuten Will Smith, joka nousi lavalle J Balvinin kanssa huhtikuussa 2024. Shakira tarjosi puolestaan impromptu-esityksen dj-teltassa.

Tapahtuma myydään yleensä loppuun jopa päivässä, mutta tänä vuonna toiselle viikonlopulle löytyi vielä rannekkeita lippuluukulta.

Kantrimusiikille huhtikuun viimeisenä viikonloppuna pyhitetty Stagecoach oli sen sijaan loppuunmyyty, mikä on Nurmiston mukaan uusi ilmiö. Kantrin suosio nuorten keskuudessa on kasvanut viime vuosina, kun tähtiartistit, kuten Post Malone ja Jelly Roll, ovat vieneet genreä popahtavampaan suuntaan. Jopa r&b-kuningatar Beyoncén uusin albumi on kantria.

Stagecoach-vieraat saapuvat festareille usein asuntovaunuilla. Arno Nurmisto kertoo, että moottoritiellä oli kilometrien jonot, kun kantrikansa tulvi huhtikuun lopussa tapahtumaan.

Taylor Swift nähtiin yleisössä niin Coachellassa että Stagecoachessa, jossa hän oli poikaystävänsä Travis Kelcen kanssa katsomassa 91-vuotiaan Willie Nelsonin esiintymistä.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento