Kuinka tapahtumista tehdään somehittejä? Bella Table ja Mimmit Sijoittaa kertovat menestysreseptinsä

Vaikuttajat jalkautuvat yhä useammin somesta ja älypuhelinten näytöiltä livetapahtumiin. Mimmit Sijoittaa- ja Bella Table -yhteisöjen perustajat kertovat, miten tapahtumista luodaan vaikuttavia somehittejä.
Pia-Maria Nickström, Hanna Tikander
Pia-Maria Nickström perusti Mimmit Sijoittaa -blogin vuonna 2019. Hanna Tikander tuli pian mukaan yhtiökumppaniksi. KUVA Rosa-Maria Vuori

Vaikuttajat ovat mullistaneet median ja markkinoinnin kenttää. Vaikuttaja koetaan perinteistä mediaa läheisemmäksi, ikään kuin ystäväksi, ja heidän mielipiteensä ja suosituksensa ohjaavat seuraajien mielipiteitä ja kulutusta. Suhteeseen syntyy luottamusta, joka tekee vaikuttajista kiinnostavia myös yrityksille. Yritysyhteistyöt ovat yleistyneet nopeasti.

Moni tapahtuma tekee vaikuttajayhteistyötä saadakseen näkyvyyttä vaikuttajien päivitysten kautta. Vaikuttajat ovat puolestaan ottaneet tapahtumamarkkinoinnin parhaat keinot käyttöönsä, ja kärkipään vaikuttajat järjestävät nyt omia ammattimaisia tapahtumiaan, jotka keräävät satojen tuhansien katselukerrat somessa.

Kysyimme ykkösrivin vaikuttajilta, miksi vaikuttajat jalkautuvat nyt näyttöjen takaa livekohtaamisiin ja mitä vaikuttajamarkkinoinnista tapahtumissa pitää tietää.

Tavoite on, että tapahtumasta pystyy irrottamaan jonkinlaisen elämyksen myös ruutujen välityksellä osallistuville.

Mimmit sijoittaa: Tapahtumat ovat osa median sielua

Tuhatpäinen jono afterworkeille, loppuunvarattu tapahtuma minuuteissa. Mimmit sijoittaa on paitsi talousmedia myös huippusuosittujen tapahtumien tae.

Mimmit sijoittaa -blogin perusti alun perin Pia-Maria Nickström vuonna 2019. Ajatuksena oli kertoa rahasta ja sijoittamisesta erityisesti nuorille naisille. Pian mukaan tuli myös yhtiökumppani, päätuottaja Hanna Tikander. Mimmit sijoittaa on vaikuttajavetoinen digitaalinen media, mutta aivan alusta alkaen myös live-tapahtumat ovat kuuluneet konseptiin.  

Kuudessa vuodessa blogista on kasvanut monikanavainen media, johon kuuluu verkkosivu, podcast ja aktiiviset somekanavat erityisesti Instagramissa ja Tiktokissa, ja Mimmit sijoittaa järjestää myös aamiais- ja after work -tapahtumia.

”Haluamme olla mukana ihmisten elämässä niin konkreettisesti kuin mahdollista”, sanoo Mimmit sijoittaa -median Evita Lestinen.

Brändi on tuotteistettu sen mukaisesti: on Mimmit sijoittaa -kalenteri, lippiksiä, kirja, ja tietenkin tapahtumia.

Ne ovat lippulaivatuote, aivan brändin ytimessä, osa sen sielua. Tavoite on sama kuin digikanavilla: ”luoda mieleenpainuvia, tärkeitä, inspiroivia ja yhteisöllemme tiedollista lisäarvoa edistäviä sisältöjä”, Lestinen sanoo.

Tapahtumilla erotut ja tarjoat elämyksiä

Tapahtumat ovat myös keino erottua vaikuttajamarkkinoinnin kentällä. Mimmit sijoittaa kykenee tarjoamaan yleisölleen jotakin, mitä ei muilta vaikuttajilta saa: Instagram-reelissä vilahtaa brändin omissa pastelliväreissä hehkuva lava, viimeistä paikkaa myöten täynnä oleva katsomo, kilistelyä, selfieitä ja iloisia hymyjä. Juuri tältä näyttää tapahtuma somessa parhaimmillaan.

Kysymys kuuluukin, miten tehdään onnistunut tapahtuma ja otetaan siitä somessa kaikki irti?

”Onnistunut tapahtuma rakentuu lopulta yksinkertaisista asioista”, Lestinen sanoo.

Tarvitaan hyvää ruokaa, musiikkia ja tunnelmallinen tapahtumapaikka. Puheenvuorot ovat loppuun asti mietittyjä, ei liian pitkiä tai ikävystyttäviä. Tarvitaan aikaa myös verkostoitumiselle ja tutustumiselle.

”Ihmisillä on hirveä tarve ja kaipuu yhteyteen. Sille pitää olla tarpeeksi tilaa.”

Sosiaalisen median näkyvyyden varmistaminen on keskeistä. 

”Osallistujamme rakastavat somettaa, että ’hei, täällä ihanien drinkkien äärellä kuuntelemassa inspiroivia puheenvuoroja’.”

Sometettavuus suunnittelun lähtökohtana

Mimmit Sijoittaa
Mimmit Sijoittaa on kasvanut podcastista monikanavaiseksi mediaksi, joka järjestää myös tapahtumia. KUVA Rosa-Maria Vuori

Tapahtuman kaikkien järjestelyiden on tuettava sometettavuutta. Tilan tulee olla visuaalisesti kiinnostava, valaistuksen kunnossa ja yksityiskohtien mietittyjä.

”Tavoite on, että tapahtumasta pystyy irrottamaan jonkinlaisen elämyksen myös ruutujen välityksellä osallistuvjille.”

Parhaimmillaan live- ja digikokemus nivoutuvat yhteen yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Evita Lestisen mukaan tapahtumia tehdään ennen kaikkea rakkaudesta lajiin.

”Niin kauan kuin järjestämme loppuunvarattuja tapahtumia, tiedämme, että brändimme on elinvoimainen ja relevantti”, hän sanoo.

”Ja hitaasti mutta varmasti tapahtumiin sijoitetut eurotkin kyllä tulevat takaisin.”

Tapahtuma tuo brändin lähelle yleisöä

Mimmit sijoittaa -tapahtumissa on mukana myös yhteistyöyrityksiä, kuten Nordea ja taloushallintopalveluita tarjoava Talenom.

”Yrityskumppaneille tapahtumat ovat luottamusta nauttivan vaikuttajabrändin kanssa ainutlaatuisia mahdollisuuksia päästä lähelle kohderyhmää. Kosketuspinta on huomattavasti vaikuttavampi kuin muutaman sekuntin mainos somessa”, Evita Lestinen sanoo.

Kyselytutkimusten mukaan Mimmit sijoittaa -tapahtumissa esiintyneiden yrityskumppaneiden puheet ovat olleet pidettyjä, eikä niitä olla koettu liian kaupallisiksi. Lestinen neuvoo yrityksiä löytämään tavan olla aidosti hyödyksi yleisölle pelkän mainosviestin jankkaamisen sijaan

Esimerkiksi Nordea on ollut mukana Mimmien järjestämässä tapahtumassa, ja Mimmit ovat puolestaan vierailleet Nordean järjestämässä tapahtumassa.

Sen sijaan että mitattaisiin vain näyttökertoja, tapahtumissa brändi saa luoda syvän muistijäljen.

Mimmit sijoittaa
Mimmit sijoittaa -tapahtumissa on mukana yhteistyöyrityksiä. Tapahtuma tuo brändin lähelle yleisöä, eikä tätä mahdollisuutta kannata hukata liiallisella kaupallisuudella. KUVA Nordea

”Näin tavoitetaan molempien hieman erilaiset yleisöt. Samalla sekä yritys että vaikuttaja voivat markkinoida tapahtumaa ristiin.”

Yhteistyöt ovat tyypillisesti monikanavaisia ja näkyvät niin somekanavissa kuin podcastissakin. Esimerkiksi Nordean kanssa yhteistyössä tehty podcast-kausi huipentui tapahtumaan, jossa kohdattiin livenä. Lopulta onnistuneen tapahtuman ytimessä on kuitenkin jotakin aivan muuta kuin markkinointistrategia, sanoo Evita Lestinen.

”Tapahtumassa on taianomaisuutta, joka palaa yhteisöömme. Ihmiset, jotka tulevat paikalle ovat avoimia keskustelemaan ja olemaan innostuneesti läsnä. Onnistunut tapahtuma on kiinni ihmisistä.”

Mimmit sijoittaa

@mimmitsijoittaa

Pia-Maria Nickström perusti Mimmit sijoittaa -blogin vuonna 2019. Ajatuksena oli kertoa rahasta ja sijoittamisesta nuorille naisille. Pian mukaan tuli myös yhtiökumppani, päätuottaja Hanna Tikander. Kuudessa vuodessa Mimmit sijoittaa on kasvanut monikanavaiseksi mediaksi, johon kuuluvat verkkosivu, podcast, tapahtumat, tuotteet ja sosiaalinen media.

Yksin Instagramissa tiliä seuraa vajaat 60 000 ihmistä. Heistä suurin osa on nuoria, korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia naisia, jotka ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan, urastaan ja taloudestaan.

Bella Table: Ruudun takaa saman pöydän ääreen

Supersuosituksi nousseen someyhteisön Bella Tablen Kia Arpia ja Petra Wettenranta kutsuvat seuraajansa pöydän ääreen sekä digikanavissaan että tapahtumissaan.

Bella Tablen yhteisöllisen tapahtuman tunnelmia. Lähimpänä kameraa perustajat Petra Wettenranta ja Kia Arpia. KUVA Seemi Peltoniemi / Clutch

Alun perin Bella Table oli kahden ruokaa rakastavan ystävän yhteinen podcast syömisen ilosta. Arpia ja Wettenranta olivat matkalla Italiassa, ja toisen puoliso varasi pöytää ravintolasta.

”Tahtoisimme oikein hyvän pöydän, ‘una bella table’”, hän selitti puhelimeen hieman horjuvalla italiantaidolla.

Nimi jäi elämään, ja podcastista tuli nopeasti suosittu. Viittä vuotta myöhemmin se on edelleen yksi maan kuunnelluimmista ohjelmista. Kylkeen ovat tulleet muut digikanavat. Yksin Instagramissa Belloilla on liki 80 000 seuraajaa. 

Rohkeus palkittiin

Idea Bella Kitchen Clubista ja tapahtumista syntyi varhain.

”Ehdotimme kumppanillemme Valiolle jo vuonna 2021, että kutsuisimme vaikuttajakollegoiden sijaan seuraajiamme syömään. Oli rohkeaa, että brändi näki tässä mahdollisuuden. Vaikuttajaporukan mahdollistamat miljoonat näyttökerrat vaihdettiin siihen, että keittiön ympärille kokoontui 12 tuikitavallista ihmistä kokkailemaan ja viettämään ihanaa iltaa yhdessä”, Arpia kertoo.

Bella Table
Bella Table on ruokapodcastin ympärille syntynyt yhteisö. Sen perustajat järjestävat nykyään myös intiimejä tapahtumia, jotka kasvavat somessa isoiksi. KUVA Seemi Peltoniemi / Clutch

Ensimmäisen Kitchen Clubin jälkeen Bellat ovat järjestäneet kymmeniä vastaavia tapahtumia.

”Some on meille tärkein kanava, ja siellä syntyy merkityksellisiä keskusteluja, mutta mikään ei voita kasvokkain jaettua hetkeä. Olemme saaneet halata jo yli 500 seuraajaamme. Kun kutsumme seuraajamme tapahtumiin ja syömään, syntyy yhdessäolon merkityksellisyyttä ja kokemuksia, jotka jäävät mieleen pitkäksi aikaa”, Kia Arpia sanoo.

Vuonna 2023 Bella Table valittiin vuoden ruokayhteisöksi Viinilehden toimesta.

”Se tuntui erityisen tärkeältä juuri siksi, että se kumpusi tästä aidosta yhdessäolosta”, Arpia sanoo.

Yrityskumppanit osana elämyksiä

Tapahtumien kohtaamiset ovat arvokkaita myös Bella Tablen yrityskumppaneille.

”Sen sijaan että mitattaisiin vain näyttökertoja, tapahtumissa brändi saa luoda syvän muistijäljen: ollaan samassa tilassa, kokataan yhdessä, nauretaan ja keskustellaan. Tämä tunne välittyy myös tapahtumien kuvista ja videoista, ja niistä syntyy sisältöä, joka todella koskettaa”.

Onnistunut tapahtuma syntyy Kia Arpian mukaan, kun kohtaamisen ydin on aito ja merkityksellinen.

”Meidän lähtökohtamme on aina se, että osallistuja saa kokea enemmän kuin vain ‘brändätyn hetken’ – aidon elämyksen, jossa brändi herää henkiin”.

Hyvä esimerkki on Fiskarsin kanssa aiemmin syksyllä toteutettu Sadonkorjuu-tapahtuma Santa Dorotean puutarhalla. Bella Table kutsui paikalle kymmenen seuraajaa arvonnan kautta. Fiskars lanseerasi tapahtumassa uuden Folken-nimisen keittiösarjan.

Bella Table
Bella Table järjesti Fiskarsin kanssa sadonkorjuutapahtuman, jossa lanseerattiin uusi tuotesarja. Paikalle pääsi kymmenen seuraajaa arvonnan kautta. KUVA Seemi Peltoniemi / Clutch

Bellat ja seuraajat kulkivat puutarhalla ja keräsivät kukkia ja vihanneksia, jotka kokattiin ja syötiin yhdessä pitkän pöydän ääressä.

”Jokainen kertoi omasta ruokarakkaudestaan. Kaikki totesivat lopuksi, kuinka vapauttavaa oli, ettei kukaan puhunut töistä tai esitellyt itseään työminän kautta”, Arpia sanoo.

Fiskars sai tapahtumasta upeita kuvia ja videon, jossa näkyi tunnetta: se ilo, kun terävä veitsi leikkaa tomaatin tai kun saksilla nipsaistaan kaunis kukka suoraan maljakkoon.

”Onnistunut tapahtuma saa ihmiset lähtemään kotiin sydän lämpimänä, ja yrityksen viesti jää elämään aidon kokemuksen kautta.”

Bella Table

@bellatable

Bella Table on ystävysten Kia Arpian­ ja Petra Wettenrannan palkittu ja suosittu podcast ja monikanavainen yhteisö, jonka ytimessä on ruoka ja syömisen ilo. Reseptejä, inspiraatiota, ystävyyttä ja elämää jaetaan myös digikanavissa. Esimerkiksi Instagram-seuraajia on vajaat 80 000.

Bella Tablen koti on vuonna 2023 perustettu keittiö, jonka pöydän ääreen Bellat kutsuvat säännöllisesti myös seuraajiaan.


Vaikuttajien taustatuki

Livetapahtumat ovat entistä tärkeämpi osa vaikuttajien työtä, sanoo head of creative Nea Ritala vaikuttajamanagerointia tekevältä Famentilta. Yritys edustaa Suomen kärkikaartin vaikuttajia, kuten Sointu Borgia, Janni Hussia ja Anni Ihamäkeä.

Fament tukee vaikuttajiaan heidän henkilökohtaisten brändiensä rakentamisessa ja kaupallisissa yhteistöissä. Tapahtumat ovat siinä yksi tärkeä työkalu.

Käytännössä se tarkoittaa kaikkea tapahtumakonseptien rakentamisesta livepodcasteista puhujatapahtumiin tai vaikkapa iltamiin, joihin kutsutaan seuraajia ja muita vaikuttajia. Vaikuttajia tuetaan kaikessa manageroinnista ja budjetoinnista kannattavuuteen ja kumppanuussopimuksiin.

”Onnistunut tapahtuma vaatii paljon järjestäjältään. Käytännön toteutukseen tulee mukaan usein myös tuottajia”, Ritala sanoo.

Nea Ritala uskoo, että vaikuttajien livetapahtumia tullaan näkemään jatkossa lisää.

”Vaikuttajan suhde seuraajiin syntyy sosiaalisessa mediassa tai podcasteissa, mutta tapahtumilla suhdetta syvennetään”.

Ritala uskoo, että kehitys menee tavallaan ”ajassa taaksepäin”. Sosiaalisen median myötä ollaan hieman etäällä toisista, mutta tulevaisuudessa halutaan taas takaisin toisten lähelle, tapaamaan ihan kasvotusten ja livenä.

Myös puhujatapahtumien, kuten Nordic Business Forumin, kasvu kertoo siitä, että olemme kiinnostuneita kuuntelemaan, kun ihmiset kertovat tarinoitaan omin sanoin.

”Myös yritykset ymmärtävät yhä paremmin, että tämä kiinnostaa ihmisiä”.

Fament

Vuonna 2019 perustettu Fament Talent Management Agency on vaikuttajien managerointiin keskittynyt toimisto. Se edustaa maan tunnetuimpia vaikuttajia, kuten Sointu Borgia, Janni Hussia, Roni Bäckia ja Mikko Parikkaa.

Fament kasvattaa vaikuttajien henkilöbrändiä. Lisäksi vaikuttajaa tuetaan myynnissä ja yritys-kumppanuuksien hoidossa niin, että he voivat keskittyä ydinosaamiseensa eli luovaan tekemiseen.

Näin varmistat tapahtumasi somenäkyvyyden

Muista kutsua

Käy läpi mediakontaktilistasi. Ovathan mukana varmasti myös vaikuttajat? Kutsu heidät mediatilaisuuksiin ja muihin yrityksen tärkeisiin hetkiin.

Valitse kumppanisi viisaasti

Perehdy vaikuttajan yleisödemografiaan, tyyliin ja näkemyksiin ja valitse kumppani, joka sopii yhteen yrityksesi tavoitteiden ja kohderyhmäsi kiinnostuksenkohteiden kanssa. Muuten saatat kyllä tavoittaa paljon ihmisiä muttet niitä oikeita.

Tapahtuman peruselementit

Hyvä ruoka ja juoma, musiikki ja hymyilevä järjestäjätiimi toimivat aina. Ohjelmanumeroiden on oltava loppuun asti mietittyjä ja yleisöä aidosti kiinnostavia. Yritysyhteistyöt eivät saa näyt-tää halvoilta mainoksilta.

Varaa aikaa ihmisille

Ihmisillä on valtava tarve kohdata toisiaan, ja tapahtuma on siihen mitä parhain paikka. Jätä ohjelmaan riittävästi aikaa verkostoitumiselle ja vieraille somettaa itse.

Suunnittele some mielessä

Huomioi sosiaalinen media tapahtumapaikan valinnassa ja suunnittelussa. Tapahtumassa pitää olla niin kaunista ja visuaalista, että osallistujat haluavat jakaa sieltä kuvia. Kiinnitä huomiota valaistukseen, jotta kuvista tulee hyviä. Muista kuvausseinät ja kuvaamaan kutsuvat yksityiskohdat.

Hyödynnä kaikki kanavat

Tunne yleisösi ja viestintäkanavat, joissa he viihtyvät, ja tee tapahtumastasi monikanavainen. Parhaimmillaan yhdellä tapahtumalla generoi somenäkyvyyttä, audiosisältöä ja digimarkkinointisisältöjä, ehkä osumia perinteiseenkin mediaan. Hyödynnä sekä yrityksen että vaikutta-jan kanavat.

Ota haltuun koko aikajänne

Itse tapahtuma voi kestää vain pari tuntia, mutta siitä riittää juttua moneksi viikoksi. Tee monta kierrosta ”ennakkohypeä” ennen h-hetkeä. Dokumentoi itse tapahtuma, älä unohda behind the scenes -sisältöä. Postaa myös vieraidesi sisältöjä ja muistele jälkikäteen samalla, kun alat jo pedata seuraavaa tapahtumaa.

Ajattele isosti

Voisitko tehdä jotakin poikkeuksellista, kekseliästä tai luovaa? Voisiko yllättävä vaikuttaja tulla juontajaksi, valokuvaajaksi tai vaikka dj:ksi? Ole rohkea – todennäköisesti se on hauskempaa ja generoi enemmän mediaosumia.