Asiakaspalvelu

Vieraanvaraisuus luo kilpailuetua ravintolaan ja tapahtumaan – näin se toteutetaan käytännössä

Ravintoloiden pitäisi toimia enemmän yhdessä, kokee Aatu Ståhlhammar. Olemalla vieraanvaraisia asiakkaiden lisäksi myös toisille ravintoloille, löytyisi varmasti yhdessä kehitettäviä asioita. ”Ei pidä ajatella, että ollaan vihollisia, vaan tehdään yhdessä.” KUVA Laura Hujanen

Vieraanvaraisuus on läsnäoloa, havainnointia, kiltteyttä, lämpöä, ystävällisyyttä ja viihdyttämistä. Näin kokee entinen baarimestari Aatu Ståhlhammar, joka työskentelee nykyään avainasiakaspäällikkönä ja väkevien brändilähettiläänä alkoholimaahantuoja Norex Selected Brandsillä. Ståhlhammarille vieraanvaraisuus on ollut tärkeä teema jo ravintolauran aikana, ja nykytyössään hän ujuttaa aiheen jokaiseen koulutukseensa.

”Vieraanvaraisuus, ihmisten auttaminen ja elämysten tuottaminen ovat asioita, joista minä saan inspiraation ja motivaatiota. Haluan saada ihmiset tuntemaan. Se on punainen lanka, joka auttaa kaikessa mitä teen.”

Vieraanvaraisuus on aihe, johon Ståhlhammar kehottaa jokaista perehtymään. Erityisesti ravintola-, baari- ja tapahtuma-alalla vieraanvaraisen asenteen omaksumisesta on hyötyä. Sen avulla ihmiset saadaan tuntemaan, kokemaan tulleensa kuulluiksi ja nauttimaan elämyksistä.

”Jos vieraanvaraisuutta ei ole, voi hyvin jäädä puistoon tai kotiin nauttimaan kesäpäivästä.”

Hyvä palvelu vaatii myös johtajalta osaamista

Jotta asiakastyötä tekevillä olisi mahdollisuus olla vieraanvaraisia, on työyhteisön kulttuurin oltava kunnossa. Ståhlhammarin mukaan onkin ensin asetettava oma tiimi ja vieraat tekemisen keskiöön.

”Hyvää palvelua ei ole ilman hyvää johtajuutta.”

Tunteminen, kuulluksi tuleminen ja elämysten kokeminen ovat tarpeita, joita on vieraiden lisäksi myös työntekijöillä. Kun ne täytetään, päästään lähemmäksi tilaa, jossa työntekijät haluavat saada vieraan tuntemaan jotain erityistä. Ståhlhammar puhuu tarkoituksella vieraista asiakkaiden sijaan.

”Se muuttaa vieraanvaraisuuden luonteen.”

Ihan uudelle tasolle päästään, kun vieraaseen saadaan luotua henkilökohtainen yhteys. Siihen tarvitaan herkkää korvaa ja kuuntelemisen taitoa. On tärkeää olla keskeyttämättä, ja sen sijaan olla aidosti kiinnostunut toisesta ja tämän tarpeista.

”Kuuntelemalla saa vieraan luottamuksen.”

Kuuntelun lisäksi on tärkeää havainnoida myös sanattomia viestejä ja vieraan tunnetilaa. Sitä varten on oltava läsnä. Ståhlhammar antaa esimerkiksi sadepäivänä ravintolaan astuvan silmälasipäisen vieraan: hänellä on todennäköisesti kylmä, ja silmälasit ovat sateesta märät ja huurussa. Häneen voi tehdä suuren vaikutuksen tervehtimällä lämpimästi, tarjoutumalla kuivaamaan märät silmälasit ja suosittelemalla jotain kuumaa juotavaa alkuun.

”Haluamme luontaisesti tulla nähdyksi. Kun pääsee suosittelemaan jotain henkilökohtaista, sen voima on valtava.” 

Ylipäänsä vieraiden vastaanottamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa, eikä ladella monotonisesti samaa tervetulopuhetta kaikille. Kuulumisten kysely on oiva keino tehdä vieraan olo mukavaksi ja samalla selvittää tietoja, joiden avulla hänet voi hurmata palvelun muissa vaiheissa.

Aatu Ståhlhammarin mukaan elämässä on tärkeää olla jokin muukin inspiroiva asia kuin käytännön työ. Hänelle inspiraation lähde on vieraanvaraisuus. KUVA Viljami Harjuniemi

Vastaanottamisen lisäksi lähdön hetki on tärkeä hoitaa kunnolla. Serviisin lomassa voi sivukorvalla kuunnella, mistä vieras keskustelee. Häneltä voi myös kysellä, mitä hän tekee myöhemmin. Opittua voi hyödyntää palvelun henkilökohtaistamisessa.

”Lähtiessä voi kiittää, kun kävitte lämmittelemässä meillä kuumien juomien kanssa, ja toivottaa ihanaa elokuvailtaa, tai mitä ovatkaan tekemässä seuraavaksi. Se tekee lähtemättömän vaikutuksen.”

Ylitä odotukset, mutta älä unohda perusasioita

Ståhlhammar kannustaa pyrkimään antamaan vieraille aina enemmän kuin he odottavat. Suuri vaikutus voi syntyä pienistäkin asioista.

”Ei tarvitse jakaa ilmaiseksi annoksia ja juomia, vaan paljon tärkeämpi on käyttää energiaa.”

Ståhlhammar vertaa tilannetta lahjan antamiseen. Jos annat ystävälle kalliin korun, joka on jo todella monella muulla, se ei tunnu erityiseltä. Mutta jos käytät aikaa ja energiaa tekemällä itse jotain hänen arvostamaansa ja jota ei muualta saa, onnistut luomaan elämän kestävän muiston. Ravintolassa tämä voisi tarkoittaa kuittiin kirjoitettua personoitua viestiä, nimikkojuoman tekoa vieraalle tai lapsen huomioon ottamista, jolloin vanhemmat saavat mahdollisuuden nauttia ravintolahetkestä.

”Tai jos turistille on tullut viivästys Lapin lennolle, voi luovasti luoda pohjoisen tunnelman pöytään. Jos taas vieras on menossa myöhemmin rannalle, voi hänelle suositella trooppista juomaa.”

Ståhlhammar muistuttaa, että vieraan odotusten ylittämisen lisäksi myös perusasioiden on oltava kunnossa. Se tarkoittaa esimerkiksi siisteyttä liiketilassa ja henkilökunnan olemuksessa. Eri tasoisissa paikoissa se voi toteutua eri tavalla: viiden tähden hotellin baarissa vieraat odottavat kohtaavansa puvussa työskentelevän baarimestarin, kun rennommassa paikassa hihaton paita kuuluu asiaan.

”Mutta suihkussa on hyvä kaikkien käydä.”

Vieraanvaraisuus yhdistää

Ståhlhammarin kiinnostus vieraanvaraisuutta kohtaan on mennyt niin pitkälle, että hän on rakentanut sen ympärille alan ammattilaisille suunnatun kilpailun, joka laajenee tänä vuonna myös festivaaliksi. Ståhlhammarin lisäksi kisaa ja tapahtumaa vetävät muun muassa Mikko Pietikäinen, joka on hänen kollegansa Norexilta, Mikko Hokkanen henkilöstövuokraukseen erikoistuneelta Bolt.worksiltä ja ravintolayrittäjä Matilda Tella. Good Ones Competition järjestetään tänä vuonna toista kertaa, ja siihen haki mukaan yli 70 alan tekijää sommeliereistä kokkeihin ja tarjoilijoista baristoihin. Kyseessä on kilpailu, jossa ihminen ja vieraanvaraisuus on kaiken keskiössä.

”Etsimme innovatiivisia ja hauskoja tyyppejä, jotka haluavat luoda elämyksiä ja saada ihmiset tuntemaan.”

Kilpailu eroaa alan muista kisoista siinä, että sitä ei ole rajattu tietylle ammattiryhmälle, vaan mukaan voivat hakeutua kaikki alan tekijät. Tärkeänä motivaattorina kisassa onkin luoda foorumi alaa yhdistävälle keskustelulle, jossa vieraanvaraisuus on lähentävä tekijä.

”Alan yrityksissä on tosi paljon eri alojen osaajia, mutta kaikkien pitäisi toimia yhtenä tiiminä ja olla yhteinen visio, jota toteutetaan. Jos vieraanvaraisuudesta saadaan punainen lanka ja inspiraatio, niin ei ole väliä oletko tekemässä ruokaa, kahvia vai ottamassa vieraita vastaan respassa. Sillä erotutaan ja saadana ihmiset takaisin kokemaan ja kuluttamaan elämyksiä.”

Ståhlhammar korostaa, että erityisesti taloudellisesti vaikeina aikoina täytyy tarjota erityisen hyvä syy ihmisille tulla ravintoloihin ja tapahtumiin.

”Kyllä meidän täytyy herätä alalla siihen, että pitää tarjota elämyksiä ja vieraanvaraisuutta. Jos kollektiivisesti alana keskitymme tähän, olen takuuvarma, että ihmiset käyvät ravintoloissa, kahviloissa ja tapahtumissa.”

Matala kynnys mahdollistaa verkostoitumisen ja oppimisen

Good Ones -kilpailussa on keskitytty erityisesti siihen, että mukaan hakeminen olisi helppoa. Ståhlhammarin mukaan monella on korkea kynnys hakea kilpailuihin, vaikka niistä saisi ammatillisesti todella paljon irti.

Ruokailu ja juomat ovat tärkeä osa jokapäiväistä sosiaalista vuorovaikutusta. Ravintolassa kannattaakin panostaa tuotteiden lisäksi vieraanvaraisuuteen. Kuvassa Good Ones -tapahtumassa mukana olevan Bistro Eloisan valikoimaa. KUVA Antero Semi / Semikuvaus

”Kisoissa tapaa ihmisiä ja oppii uutta.”

Siksi kisaan haettiin verkossa olleella lomakkeella, jossa vastattiin erilaisiin kysymyksiin. Alkuun lämmiteltiin kepeämmillä kysymyksillä, kuten missä vietät vapaa-aikaa ja mikä juoma tai emoji kuvastaa sinua. Hakuprosessissa piti kertoa myös, millä ruoka-annoksella tai juomalla hurmaisi vieraat. Hakijoiden piti niin ikään vastata miten he toimisivat ongelmatilanteissa, kuten tuplabuukkauksen kohdalla tai punaviinin kaatuessa vieraan valkoiselle asulle.

”Halusimme nähdä meille tärkeitä arvoja, eli vieraanvaraisuutta, innovatiivisuutta, hauskuutta ja elämyksellisyyttä.”

Hakijoiden joukosta valittiin kuusi kilpailijaa kaksipäiväiseen finaaliin. Mukana on tarjoilijoita, kokki, sommelier, baarimestari ja barista.

Miten sitten näin moninaista joukkoa haastetaan ja arvioidaan reilusti? Ståhlhammar kertoo, että finaalin haasteissa keskiössä ei ole se mitä tarjoillaan, vaan nimenomaan vieraanvaraisuus. Osassa haasteissa ei ole minkäänlaista tuotetta, vaan arvioinnin kohteena saattaa olla suosittelukyky, interaktiivisuus tai luovuus. Jokainen pääsee jossain haasteessa omalle mukavuusalueelleen. Teknistä osaamista vaativissa tehtävissä on paikalla tukihenkilöitä, jotka auttavat oikeaoppisessa cocktailin valmistuksessa tai kahvin teossa.

Päähaasteena on oikean ravintolan simulaattori, jossa tapahtuu arkipäivän asioita, ja vastaan voi tulla kommelluksiakin. Tuomaristo koostuu eri alojen ammattilaisista ja vaihtuvien tuomareiden ansiosta pystytään huomioimaan myös kuhunkin tehtävään liittyvät erityispiirteet. 

Viime vuonna Good Ones Competition järjestettiin Levillä. Tänä vuonna kisa laajenee festivaaliksi Tampereen Olympiakortteliin. KUVAT Simo Vilhunen

Kilpailun erityislaatuisuus näkyy siinä, että viimevuotiset kisaajat ovat halunneet olla aktiivisesti mukana kehittämistyössä.

”Uskomme vahvasti niihin ihmisiin, jotka ovat rohkeasti hakeneet mukaan uudenlaiseen kilpailuun. Kaikkien kanssa on käyty palautekeskustelu, ja uskomme voivamme oppia heiltä kaikilta. ”

Somesta ja visuaalisuudesta vastaa viimevuotinen kisaaja Matilda Tella. Tapahtuman järjestelyissä Olympiakorttelissa on tiiviisti mukana baarimestari Juho Tuppurainen. Kokki Simo Pietarinen taas on auttanut kehittämään haasteita ja toimii yhden haasteen tuomarina.

”Viimevuotinen voittaja Juho Hokkanen taas oli edustamassa kanssamme Helsinki Drink Festivalilla. Olemme halunneet ottaa tyypit mukaan.”

Festivaali pyrkii nostamaan alan arvostusta

Kilpailun finaalia pääsee seuraamaan Good Ones -festivaalilla Tampereen Olympiakorttelissa 29. toukokuuta. Kuten kisassa, myös itse tapahtumassa vieraanvaraisuus on keskiössä ja kumppanit on valittu vieraanvaraisuus edellä. Mukana on ravintoloita, baareja ja tuotteita, joiden konseptien ytimessä ovat hauskuus, elämyksellisyys ja innovatiivisuus. Osa kumppaneista on ollut mukana Good Onesin matkassa jo aikaisemmin.

”Nämä ihmiset ajattelevat kuten mekin: miten me palvellaan on vähintään yhtä tärkeää kuin mitä me tarjoillaan. Olemme valinneet ruoka- ja juomakumppanit, jotka menevät fiilis edellä kaikessa.”

Syvempää yhteyttä on haettu myös esiintyjissä. Livemusiikista vastaavat Stepa ja DJ Kesävesa, jotka ovat lapsuudenystäviä.

”Heissä näkyy hyvä fiilis, ja haluavat tuottaa hyvää fiilistä myös muille.”

Tapahtuma päätettiin järjestää tarkoituksella muualla kuin Helsingissä. Ståhlhammar korostaa, ettei Helsingissä ole mitään pahaa ja että tapahtuma tullaan järjestämään varmasti myös siellä. Good Onesin puitteissa on haluttu kuitenkin yhdistää alaa ja nostaa sen arvostusta, ja siksi näkyvillä halutaan olla ympäri Suomea. Ensimmäinen kisa järjestettiin Lapissa Levillä, ja nyt tapahtuma toteutuu Tampereella. Festivaalipäiväkin valikoitui alan ehdoilla. Lauantai lienee yleisimmin käytetty festivaalipäivä, mutta Good Ones järjestetään keskiviikkona, jotta viikonloppupainotteisesti työskentelevät ammattilaiset pääsevät paikalle.

Good Ones -festivaali

Good Ones -festivaalin ja kilpailun takana ovat henkilöstövuokraukseen erikoistunut Bolt.works ja alkoholijuomien maahantuojana tunnettu Norex Selected Brands.

Mukana tapahtumassa:

  • Bistro Eloisa
  • Ravintola Kajo
  • Runar
  • Tiima
  • Mokkamestarit
  • Fever-Tree
  • Asahi

Ikäraja: K-18

Tapahtumapäivä ja aika: 29.5.2024 klo 16-00

Liput: Early Bird 10€ / Ennakko 12€ / Ovelta 15€


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi