Henri Alén on löytänyt monta roolia, joissa rakentaa suomalaista ruokakulttuuria. Hänen päätyönsä sijoittuu ravintolakenttään, mutta idearikkaan ja helposti innostuvan ravintoloitsijan vaikutus ulottuu myös koteihin ja kouluihin – jopa kaduille, toteaa Ruokatoimittajat ry.
”Ruokatoimittajat seuraavat ilolla ravintola-alan huippuammattilaista, joka ulottaa osaamistaan monipuolisesti yhteiskunnan eri osa-alueille. Vaikeiden vuosien aikana Alén on ollut monessa mukana, niin bisneksessä kuin hyväntekeväisyydessäkin, ja aina on välittynyt vaikutelma positiivisuudesta ja toimeen tarttumisesta. Hän on hieno roolimalli niin nuorille alalle tulijoille kuin kaikille ruokakulttuurin parissa toimijoillekin”, Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja perustelee palkintoa.
Alénin asenne korona-aikana rohkaisi myös muita ravintoloita etsimään uusia toimintatapoja. Alén oli yksi ensimmäisiä, joka kiidätti ravintolaruokaa koteihin koronan suljettua yhteiskunnan. Hän teki sen vauhdilla kilpa-autoilija Emma Kimiläisen kanssa.
Suomalaista ruokakulttuuria Alén on ollut kohottamassa uusiin sfääreihin muun muassa Finnjävelin ruorissa. Kuka muu rohkenisi tehdä maakuntiemme perinneruuista salonkikelpoisia annoksia? Tunnustusta tälle työlle tuli tuplasti, kun Guide Michelin julkistettiin vuonna 2021: Finnjävel Salonki sai tähden ja palkittiin lisäksi erinomaisesta palvelusta kertovalla Service & Welcome Awardilla.
Vain hieman ennen pandemian puhkeamista avattu ravintola Ultima muuttui elokuussa 2020 helpommin lähestyttäväksi italialaiseksi Fiasco?-ravintolaksi. Muutos sai alkunsa Alénin kaipuusta Italiaan ja osoittautui niin tervetulleeksi, että Ultima on nyt kuopattu, Fiasco jää eloon.
Fiascon hyväntekeväisyysillalliset ja -kokkailut toivat pandemian aikana iloa ja nautintoa ryhmille, jotka eivät välttämättä ole ravintolan vakioasiakkaita. Alénin motivaatio lähteä mukaan tällaisiin kampanjoihin kumpuaa pyyteettömästä halusta ilahduttaa ihmisiä ja samalla saada itsellekin mielihyvää.
Lokakuussa 2020 kansainvälisen pastapäivän hyvän mielen tempauksen tuotto mahdollisti yli sadan ruokakassin toimituksen erityislapsiperheille Leijonaemojen kautta. Maaliskuussa 2021 syntyi 1000 annoksen tarina -projekti, jossa Alén henkilökuntineen kokkasi pienen elämyksen tuhat kertaa kolmessa viikossa. Projekti onnistui raaka-aine- ja rahalahjoitusten turvin, ja ruoka-apu toimitettiin Diakonissalaitoksen kautta.
Alénin kiinnostus uuteen ja uteliaisuus tulevaisuuden ruokaa kohtaan on vienyt hänet tutkimusyhteistyöhön VTT:n kanssa sekä maailmanlaajuiselle tutkimusmatkalle biotekniikan tohtori Lauri Reuterin kanssa. YLE esitti maaliskuussa 2021 Voiko tätä syödä? -sarjan, joka herätti paljon keskustelua siitä, mitä syömme tulevaisuudessa ja kuinka pian se tulevaisuus on käsillä. Ohjelma on myyty jo yli kolmeenkymmeneen maahan.
Alén tunnetaan myös muutamien ruokabrändien kasvoina. Muru Baby on lastenruokasarja, joka syntyi tarpeesta aloittaa kasvatus hyvän ruuan pariin ihan pienestä. Aitojen raaka-aineiden maun maistaa myös lapsi. Komero Foodin kasvoina Alén uudistaa kaupan einesvalikoimaa ja nikkaroi osuvia reseptejä arkeen.
Henri Alénin työ on renessanssineron lonkeromaista, ja häntä on vaikea lokeroida. Arvostuksesta omalla alalla kertoo viime vuonna kollegoilta saatu Ammattilaisten ammattilainen -tunnustus. Yksi arvostuksen mittari on kokeista aktiivisimpana somekeskustelijana tunnetun Alénin Twitter-tili, jolla on yli 53 000 seuraajaa.
LUE MYÖS: Ateriakippo, lastenruoka… Henri Alénin tärkein ohje sivubisneksiin: Ole aidosti mukana!