Julkaistu Eventon Vieraskynä-palstalla 9.11.2021.
Näen tapahtuma-alan tulevaisuuden valoisana. Olipa kyse vapaa-ajan toiminnasta tai ammatillisista kokoontumisista, mennyt puolitoista vuotta on muistuttanut meille, että alalla pärjää, jos ymmärtää asiakkaan tarpeen. Ja se tarve on nyt kirkkaampi kuin ennen.
Emme tuota esityksiä, konsertteja, puheita tai paneelikeskusteluja vaan asiakaskokemuksia, joiden keskiössä on esitys, konsertti, puhe tai paneelikeskustelu. Tämä itsestäänselvyys on vihdoin juurtunut osaksi alan jääräpäisimmänkin toimijan suunnittelua.
Oopperan, teatterin, konserttitalojen ja seminaaritilojen aulat täyttyvät kolme varttia ennen aloitusta. Paikalla on ihmisiä, joiden kalentereita täytetään arjessa vartin sloteissa. Miksi Suomen kiireisimmät ihmiset ovat päättäneet, että juuri tuolla pitää olla hyvissä ajoin ennen ovien aukeamista?
Olen tiivistänyt tapahtumien asiakasmotivaatiot seuraavasti: diggailu, hengailu, laumailu, dokailu, pokailu ja tärkeily. Hyvä tapahtumakokemus ruokkii noita kaikkia.
On ihmisiä, joille pelkkä sisällöstä diggailu riittää. Yhtä lailla on niitä, joille someen jaettu kuva aulasta on se, mitä kokemukselta halutaan. Suurin osa meistä löytää osumakohdan useampaan noista kuudesta. Pelkästään halu jakaa yhteinen hetki kaltaistensa tai samoin ajattelevien kesken on niin voimakas asia, ettei sitä yksi virus edes viidellä mutaatiolla nitistä.
”Olen tiivistänyt tapahtumien asiakasmotivaatiot seuraavasti: diggailu, hengailu, laumailu, dokailu, pokailu ja tärkeily.”
Listalleni on joskus naurahdettu ja joskus tuhahdettu. Silti jokainen, jonka kanssa olen päässyt syventämään ajattelua, on lopulta päätynyt toteamaan, että noinhan se on. Joku on jatkanut, että ”olisit silti voinut valita sisäsiistimmät termit”.
Näitä tarpeita täyttävää virtuaalista ympäristöä ei ole olemassa. Olkaa siis huoleti talot, tekniikan toimittajat, taiteilijat, portsarit ja kyypparit – aikanne tulee vielä. Voi olla, että paluu on paljon hitaampi kuin uskoimme ja nousukulma pienempi kuin toivoimme, mutta ihmisten tarve kohdata toisensa on ja pysyy.
Paluun aikatauluun emme ehkä voi vaikuttaa, mutta nousukulmaan kyllä. Jokainen viesti siitä, että tapahtumiin voi tulla ja vain livenä elämys ei ole pettymys, tarvitaan. Näitä signaaleja tarvitaan meiltä, ministereiltä ja kanistereilta. Käyttäkää verkostonne, kaiuttakaa hyviä asioita ja toimikaa vastuullisesti. Älkääkä katkeroituko, saati potkiko naapuria nilkoille.
Stuba Nikula on Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja.