Baarin tehtävä ei ole myydä drinkkejä, baarin tehtävä on myydä kokemuksia. Näin julisti amsterdamilainen baarimestari Tess Posthumus Bar Convent -messuilla Berliinissä lokakuussa. Posthumus on voittanut cocktaileillaan useita kisoja ja kirjoittanut cocktailkirjoja, mutta silti: juoma lasissa ei ole tärkein.
Hänen mukaansa menestyjiä ovat baarit ja yökerhot, jotka tekevät asiakkaasta onnellisen. Näissä paikoissa asiakas viihtyy pisimpään, käyttää enemmän rahaa, palaa uudelleen ja suosittelee paikkaa muille.
Onni ei löydy lasista, oli juoma kuinka herkullinen tai elämyksellinen tahansa, sillä sen tuoma onni hupenee samaa tahtia kuin lasi tyhjenee.
Miten Posthumusin peräänkuuluttamia onnistuneita kokemuksia sitten luodaan? Kyse on ihmisistä ja tunnelmasta, siitä, että asiakas tuntee olonsa niin tervetulleeksi ja erityiseksi, että ei halua lähteä. Baarin henkilökunnalta se vaatii hiottuja hospitality-taitoja, kuten pelisilmää, pieniä huomion eleitä, kysymistä ja asiakkaiden kuulemista.
Etätyön ja eristäytymisen vuoksi asiakkaat ovat tutkitusti nyt historiallisen yksinäisiä. Se taas lisää baareissa tapahtuvien kohtaamisten ja kokemusten merkitystä. Nyt on sinun aikasi olla asiakkaillesi tärkeä, tärkeämpi kuin koskaan.
LUE MYÖS: Baarityön ammattilainen, tartu näihin trendeihin! Euroopan suurimpien messujen pomo kiteyttää
LUE MYÖS: Asiakaspalvelua rakastava Annika Kaukoranta neuvoo: Ole vilpitön