Yllä: Tältä näyttää Hobo Helsinki. Liiku kuvien ja videoiden välillä painamalla niiden reunaa.
Hobo Helsingissä on avoimia loungeja ja coworking-tiloja. Uudenlaista koko kaupungissa on se, että hotelli toivottaa kaikki etätöihin hotellin tiloihin ilmaiseksi. Playgroundiksi eli leikkikentäksi nimetyn tilan ikkunat kakkoskerroksessa avautuvat Aleksanterinkadulle ja Kluuvikadulle, tämän keskustampaan ei pääse.
Hotellinjohtaja Mika Makkonen perustelee hotellin tilojen tarjoamista ilmaiseksi kaupunkilaisten käyttöön sillä, että keskustasta kerta kaikkiaan puuttuvat avoimet, työntekoon sopivat tilat.
”Minne keskustassa oikein voi mennä? Kirjastoon?” Makkonen pohtii Avecille.
”Helsingissä on liian vähän avointa tilaa. Me haluamme täyttää Hobon ihmisillä. Jos yläkerran Playground on varattuna, aina voi tulla hotellin aulan tiloihin.”
Muutkin hotellit ovat viime vuosina avanneet ovensa etätyöläisille. Etätyöhotellien pioneeri on Valo, jossa päivän etätyö maksaa 20 euroa. Scandicin hotellien coworking-tilat saa käyttöön 19 eurolla ja hotelliaamiaisen 29 kanssa eurolla. Jos Hobossa kaipaa etätyöhön yksityisemmän tilan tai neukkarihuoneen, voi varata hotellin päivähuoneen 110 eurolla.
Hotellissa on etätyötilojen lisäksi ravintola, baari ja esiintymislava. Playground-kerros taipuu myös esimerkiksi popup-tapahtumiin.
Hobo Helsinki kuuluu kansainväliseen Strawberry-konserniin. Ketju julkaisi maanantaina tiedotteen, jossa Hobo Helsingin kerrotaan pyrkivän vastavoimaksi kaupunkikeskusten autioitumiselle. Keinoina on tarkoitus käyttää elämyksiä ja kohtaamisia. Työkaluiksi luetellaan esimerkiksi keittiövierailut, vaihtuva taide ja livemusiikki. Olennaista on puhutella Helsingissä asuvia.
Helsingin ja Tukholman hotellien keittiömestarit Tommi Suviniemi ja Sebastian Pettersson maistattivat helmikuussa 50 kutsuvieraalle visionsa siitä, miltä tulevaisuuden Hobo Helsinki voisi maistua. Kutsuvieraat pääsivät antamaan äänensä suosikeilleen, joista yksi oli esimerkiksi vispipuuro Hobon omalla twistillä.
Työntekijöiden rekrytoimisessa Hobo Helsinki on hyödyntänyt sissimarkkinoinnin keinoja. Yritys painatti vessapaperirullia, joissa oli hakuohjeet Hobo Helsingin avoimiin työpaikkoihin. Rullia vietiin Helsingin relevantteihin kohtaamispaikkoihin, kuten baarien, ravintoloiden sekä tapahtumalokaatioiden vessoihin tavallisen wc-paperin tilalle.
LUE MYÖS: Helsinkiin avautui ennennäkemätön luksushotelli: tällaisia ovat sen ravintolat ja baari