Ravintoloitsijan näkökulmasta baari, jossa istuu yksi ihminen jokaisessa kuuden tai neljän hengen pöydässä, on lähes tyhjä. Kuitenkin kun asiakas kurkkaa ovelta sisään ja näkee, että kaikki pöydät on varattu, se on asiakkaan mielestä täynnä.
Miten tätä ikuisuusongelmaa taklaa Helsingin ydinkeskustassa pientä Barski-olutravintolaa pyörittävä Mikki Nyman?
”Olemme varmaan pian Suomen ensimmäinen olutravintola, jossa on ovella kyltti ’odotathan pöytiinohjausta.’ Sen verran harmittaa, että yhden hengen seurueet aina varaavat isoimmat pöydät”, Nyman puuskahtaa Avecille.
Hän on pohtinut muitakin konsteja syksyn mittaan, ja tullut siihen tulokseen, että ravintolaan tarvitaan iso ja houkutteleva baaritiski, jonka äärellä on jopa suomalaisten mielestä luontevaa istua ventovieraan viereen.
Lisäksi Nyman aikoo pilkkoa ison osan kuuden ja neljän hengen pöydistä kahtia. Saha laulamaan, ja saadaan pienille seurueille sopivia ”omia” kahden hengen pöytiä.
Tärkeää on myös, että ikkunasta näkyvät pöydät ovat houkuttelevia, ja siksi loosimuodostelmasta luovutaan. Nyman aikoo parantaa baarin dynamiikkaa paitsi baaritiskin uudella sijoittelulla, myös ikkunan eteen tulevalla pystypöytien ryhmällä. Muutokset ovat ajankohtaisia tammi-helmikuun vaihteessa.
Hän säästää baarin rauhallisemmalle puolelle pari pidempää pöytää, joissa on kiva vetää eri panimoiden maistatusiltoja, joita Barskissa aletaan järjestämään entistä enemmän. Maistelut voivat olla baarin alkuviikon pelastus, ja lisäksi ne rytmittävät sopivasti hard core -harrastajien mahdollisuuksia maistaa harvinaisuuksia: kun uudet oluet tulevat hanaan alkuviikosta, niitä ehtii kokeilemaan ensimmäisten joukossa ennen viikonloppuruuhkaa.
Liian tyylikäs olutravintola?
Barski sijaitsee keskeisellä paikalla Kaivopihalla, ja moni ohikulkija poikkeaakin sinne ex tempore. Kahville. Nyman on huomannut, että baarin visuaalinen ilme ei kerro kaikille, että kyse on olutravintolasta, vaikka lamput ovat lainanneet muotokielensä humalakävyiltä ja peräseinällä on komea hanarivistö.
Liika kliinisyys ei puhuttele oikeaa kohderyhmää.
”Otan vanhanaikaiset keinot käyttöön: lisään olutaiheisia tauluja sekä muuta konseptia tukevaa rekvisiittaa tiskille ja seinille. Haluan, että baari tunnistetaan olutpaikaksi eikä kahvilaksi, joka sopii etätyöhön”, Nyman toteaa.
LUE MYÖS: Näin lisäät ravintolasi myyntiä äänen avulla – huippukaiuttimet ovat turha investointi