Vip-palvelut

Timo Jutila kertoo, miksi hänen yrityksensä menestyy Nokia-areenalla – myyvä VIP-palvelu on odotusten ylittämistä

Nelonen Media Liven kesäfestivaalien vip-liput myydään vuosi vuodelta aiemmin loppuun. Timo ja Satu Jutilan vahvassa lennossa ollut Jet Set Club tarjoaa Tampereen Nokia-areenalla vip-palveluita paitsi otteluissa ja tapahtumissa myös asiakkaan toiveen mukaan räätälöityinä ohjelmapaketteina.

Eksklusiivisissa palveluissa tärkeintä on asiakkaan odotusten ylittäminen. Vip-toiminnan konkarit kertovat, millä palveluilla ensi vuonna yllätetään ja miten vipistä tehdään tapahtuman haluttu myyntituote.

Jonna Pihkala

Nelonen Media Liven tuotantopäällikkö Jonna Pihkala tiimeineen vastaa asiakaskokemuksen ja vip-palveluiden kehittämisestä kaikilla Nelonen Media Liven 13 kesäfestivaalilla. Hän vastaa lisäksi käytännössä Raumanmeren juhannuksen, Wanaja Festivalin ja Tammerfestin vip-palveluista. Kesän 2023 festivaaleilla heillä oli yli 30 000 vip-kävijää.

Satu ja Timo Jutila

Satu ja Timo Jutilan Jet Set Club aloitti toimintansa vuonna 2016 Hakametsän jäähallissa Tapparan peleissä ja siirtyi sieltä Nokia-areenalle sen valmistuttua. Alusta asti tapahtumia on järjestetty myös muualla asiakkaiden toiveiden mukaan. Jet Set Club on täyden palvelun tapahtumatalo, joka tuottaa sisältöä myös hallin ”tyhjille päiville”. Se palveli esimerkiksi jääkiekon MM-kisojen aikana lähes neljäätuhatta vip-asiakasta.

Jet Set Club
Satu ja Timo Jutilan Jet Set Club on tyylikäs klubi Tampereen Nokia-areenalla. Mallia on haettu maailmalta: Yhdysvalloista, Kanadasta, Venäjältä, Ruotsista sekä muualta Euroopasta, muun muassa jääkiekon MM-kisoista. KUVA Jet Set Club

Millaisena näet VIP-palveluiden kehityskaaren?

Jonna Pihkala, Nelonen Media Live:

Oma kokemukseni ulottuu vuoteen 2014. Silloin festareiden vipit olivat pelkistetympiä. Vip-lippujen kysyntä on kasvanut koko ajan. Asiakkaat haluavat tänä päivänä enemmän luksusta festarikäyntiin ja arvostavat kaikessa vaivattomuutta.

Eritasoiset vip-liput määrittävät palvelun sisältöä, mutta toisaalta myös asiakaskunnalla on vaikutusta. On eri asia tehdä RMJ:n vip-paketointia nuorille, usein ensi kertaa festareilla käyville asiakkaille kuin Tammerfestiin, jossa on paljon vakiintuneita kävijöitä. Syksy on kiireisintä kehittämisaikaa. Vip-liput myydään aina ensimmäisenä loppuun, ja keskitymme näiden palveluiden kehittämiseen.

Satu ja Timo Jutila, Jet Set Club:

Aikoinaan 1980-luvulla on lähdetty liikkeelle aitioista. Uskomme niiden tulleen sellaisenaan tiensä päähän. Asiakas haluaa tänä päivänä kokonaisia paketteja ja arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta. Sitä, että kaikki on asiakkaan puolesta etukäteen hoidettu ja hän voi nauttia tapahtumasta ilman stressiä.

Meidän fasiliteettimme ovat loistavat, mutta pelkät tilat eivät riitä. Täytyy osata luoda tunnelmaa ja ikimuistoinen kokemus. Olemme suunnitelleet 50 hengen aition, ison loungen, toiminnallisuudet ja visuaalisuuden itse. Konseptimme perustuu yksilöllisyyteen, kokonaisvaltaisuuteen sekä persoonallisuuteen. Jokainen asiakas on meille yhtä tärkeä, ja haluamme jokaisen aistivan tunnelman ja ilmapiirin.

Timo ja Satu Jutila. Oikealla Jet Set Clubin vakituinen tapahtumatyöntekijä Evi Kulmala. KUVA Jet Set Club

Mikä on tärkeää VIP-palveluissa vuonna 2024?

Jonna Pihkala: Hyvistä palveluista ja omasta tilasta ollaan valmiita maksamaan. Nousussa ovat personoidut avaimet käteen -ratkaisut, joissa on hoidettu kaikki kuljetuksista lähtien. Odotusten ylittäminen ja positiivinen yllättäminen kruunaavat vippikokemuksen.

Meillä on monessa tapahtumassa erillinen vip-alue, jossa on enemmän katettua tilaa ja istumapaikkoja, oma sisäänkäynti sekä omaa ohjelmaa. Usein pakettiin kuuluu ruokailu, jonka laatuun panostamme. Palvelutasoa nostaa se, että omat hostit pitävät huolta asiakkaista. Usein on tarjolla myös paljon puhutut vesivessat.

Satu ja Timo Jutila: Avainsanoja ovat asiakaslähtöisyys, siistit ja puhtaat tilat, laadukas ruoka sekä isäntien ja emäntien palvelu. Lisäksi tiimin muiden henkilöiden sopiminen konseptiin ja palvelumalliin on laadukkaan palvelun tae.

Meidän on sanottu olevan ”hyvän mielen klubi, mihin on kiva tulla ja missä hyvän tunnelman aistii jo sisään astuessa”. Olemme onnistuneet, kun palaute on tällä tasolla. Tulevaisuuden palveluissa tärkeää on asiakkaan kuunteleminen, palautteen hankkiminen, tarpeiden huomiointi ja kehittyminen.

Mitä VIP on huonoimmillaan ja mitä parhaimmillaan?

Jonna Pihkala: Hinta-laatusuhde on keskeinen asia. Huonoimmillaan vip on nopeasti aidattu alue, jossa palvelu ei poikkea perustasosta.

Parhaimmillaan vip-lipun ostaja kokee olevansa erityinen, hänen tarpeensa tulee huomioitua ja odotukset ylitettyä. Silloin asiakas saa unohtumattoman festarikokemuksen.

Satu ja Timo Jutila: Vip on huonoimmillaan silloin, kun aikataulut eivät pidä tai tieto ei ole jostain syystä kulkenut. Huonosta palvelusta tai järjestelyistä ei kukaan halua maksaa.

Kokonaiset paketit, huolella valmisteltu tapahtuma, hyvät järjestelyt, vaivattomuus ja mieleenpainuva kokemus – näistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Meillä kaikki tapahtumat ovat räätälöityjä asiakkaiden toiveiden mukaisesti, yhtään samanlaista tapahtumaa ei ole.

Festarit
Festareilla vip-liput myydään monesti ensimmäisenä loppuun. KUVA Niki Soukkio

Mitä asioita ensi kertaa VIP-palveluita luovan kannattaa huomioida?

Jonna Pihkala: Paras vinkkini on asiakaslähtöisyys. Mieti asioita aina asiakkaan näkökulmasta, asiakaspolun kautta. Ketkä ovat tapahtuman vip-lipun ostajia, mitkä ovat heidän odotuksensa ja miten odotukset voidaan ylittää?

Erottautuminen on tärkeää, sillä vip ei voi olla liukuhihnatyöskentelyä. Minimitaso riippuu myös tapahtumasta, mutta palvelun tulisi toimia jouhevasti ja asiakkaan tulisi kokea saavansa vip-lipulla jotain enemmän.

Satu ja Timo Jutila: Kannattaa pohtia, minkälaisia palveluja lähtee tarjoamaan. Massatuotantoa vai kenties jotain erilaista? Omat tavoitteet ja päämäärä kannattaa tehdä itselleen selkeiksi.

Hyvällä vip-tapahtumalla on henkilöt, jotka tekevät työtä sydämellä. He sitoutuvat työhön ja ovat läsnä tapahtumissa. Kustannustehokkuus, aikatauluista kiinni pitäminen, monipuolisuus ja erityistarpeiden huomioiminen ovat plussaa asiakkaan näkökulmasta.

Nelonen Media Live
Nelonen Media Liven vip-palveluita tehdään festareilla isolla tiimillä. KUVA Niki Soukkio

Ketkä ostavat VIP-palveluita?

Jonna Pihkala: Riippuu tapahtumasta. Tietyissä alku- ja loppukesän tapahtumissa on suurempi yritysasiakaskunta, esimerkiksi Kuopiorockissa arviolta 35 prosenttia on yritysvippejä. Nuorisotapahtumissa vippiä myydään kuluttajille.

Satu ja Timo Jutila: Ostajakunta on meillä 80 prosenttia yrityksiä ja 20 prosenttia yksityishenkilöitä. Myymme Jet Set Clubin paketteja kaikkiin Nokia-areenan tuottamiin tapahtumiin. Lisäksi myymme kokous- ja seminaaripaketteja sekä yksityistilaisuuksia.

Näkyykö nykyinen taloustilanne VIP-palveluiden kysynnässä?

Jonna Pihkala: Taloustilanne ei toistaiseksi ole meillä näkynyt. Vipit myyvät tosi hyvin, vuosi vuodelta yhä aikaisemmin loppuun.

Satu ja Timo Jutila: Taloustilanne näkyy ihan samalla tavalla kuin kaikkialla muualla, mutta syksyn ja kevään myynti on ollut kuitenkin hyvää.

Mitkä ovat erikoisimmat tai hauskimmat pyynnöt VIP-asiakkailta?

Jonna Pihkala: Kerran yritys vietti kesäfestareilla pikkujouluja. Heille askarreltiin punaisesta kopiopaperista pöydät täyteen tonttuja.

Timo ja Satu Jutila: Näitä riittää: runonlausuntaa, iltasatuja, ”Juti” pappina häissä sekä monessa muussa roolissa.

LUE MYÖS: Helsinkiin avautui ennennäkemätön luksushotelli: tällaisia ovat sen ravintolat ja baari

LUE MYÖS: 6 000 euron hotelliyö Helsingissä – tällaista on suomalainen ultraluksus

LUE MYÖS: VIP-emäntä Matilda Vasama kertoo, millaista on työ suositussa yökerhossa Helsingissä


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento