Ravintolat

Noho tähtää massiiviseen kasvuun – tavoitteena avata muun muassa jopa 50 uutta Hook-ravintolaa

Kahden Michelin-tähden ravintola Palace kuuluu Nohon kattaukseen. KUVA Outi Tuomivaara

Noho Partners julkisti keskiviikkona päivitetyn strategiansa ja taloudelliset tavoitteensa vuosille 2025–2027. Visiona on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolayhtiö ja kasvattaa liikevaihtoa Suomessa noin 400 miljoonaan euroon.

Konserniin kuuluu jo nyt noin 300 ravintolaa Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Sveitsissä. Tunnettuja ravintolakonsepteja ovat muun muassa Elite, Savoy, Teatteri, Sea Horse, Stefan’s Steakhouse, Palace, Friends & Brgrs ja Helsinki Camping.

Käytännössä kasvu tarkoittaa valtaisaa laajentumista Suomessa. Norjassa tavoitellaan markkinajohtajuutta ja Tanskassa sijoittumista viiden suurimman ravintolayhtiön joukkoon. Näiden lisäksi ravintola-avauksia tavoitellaan 0–3 uuteen maahan.

”Raha menee sinne, missä se tuottaa parhaiten,” Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström toteaa.

Jotta tavoite toteutuu, Noho kertoo vahvistavansa omaa sijoitustoimintaansa ja hakevansa aktiivisesti uusia sijoituskumppaneita. Yhtiö listautui pörssiin vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana.

”Pääomasijoittajat ovat hyviä kumppaneita. Heitä kiinnostaa yksi asia, exitin arvo”, Vikström kertoo. Vikström jättää Noho Partnersin toimitusjohtajan tehtävät syksyllä siirtyessään Orklan toimitusjohtajaksi.

Nohon hallituksen puheenjohtajan Timo Laineen mukaan sijoitustoiminta ja partnerimallin vahvistaminen on järkevä suunta, sillä muilla malleilla ei kasvu olisi mahdollista siinä määrin missä kasvua halutaan.

”Nohosta tulee tavallaan sijoitusyhtiö kansainvälisellä ravintolakentällä”, Laine kertoo.

Noho tähtää Turkuun

Suomessa Noho hakee uusia avauksia jo nyt vahvasti edustetuissa kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Tampereella.

Varatoimitusjohtaja Jarno Suomisen mukaan otettavaa on suurissa kaupungeissa, sillä suomalaisten ravintolasyöminen kasvaa tasaisesti. Kun vuonna 2000 noin 60 prosenttia suomalaisista ei käynyt ravintoloissa lainkaan, nyt heitä on enää 20 prosenttia. Samalla ravintoloissa useita kertoja viikossa syövien määrä kasvaa.

Suominen paljastaa myös uudet kaupunkivaltaukset, joissa Noholla on vasta joitain ravintoloita: Turku, Kuopio ja Lahti.

”Turussa on vain muutama ravintola, sillä seudulla iso potentiaali kasvaa.”

Yhtenä kasvun toimena Hook-ravintolaa tullaan skaalaamaan, ja tavoitteena on avata Suomeen 30–50 uutta toimipistettä. Hook on amerikkalaistyylinen siipiravintola ja iltapainotteinen sporttibaari. 

Uusia avauksia yökerhopuolella

Suunnitelmissa on myös vahvistua yökerhopuolella. Sitä Noho onkin jo tehnyt ostamalla toimipisteitä talousvaikeuksissa olleelta Night People Groupilta sekä Helsingin keskustan uusilla avauksilla, kuten yökerho No Name ja minigolfin ympärille rakennettu Helsinki Camping

Kolmen vuoden sisään Noho tavoittelee Suomen ykkössijaa yökerhoissa sekä liikevaihdossa että paikkojen määrässä. Uutta yökerhobisnestä tavoitellaan esimerkiksi Turusta.

”Turussa iso potentiaali kasvaa yökerhopuolella”, liiketoimintajohtaja Maria Koivula kertoo.

Tällä hetkellä yökerhobisnes laahaa, ja Noho on kertonut luopuvansa Kaivohuoneen vuokrasopimuksesta. Tuleviin vuosiin kuitenkin uskotaan.

”No Name nousi välittömästi suosituksi kohteeksi”, Koivula sanoo.

Lue myös: Tältä näyttää Helsingin keskustaan avautunut säihkyvä uutuushotelli – keittiöpäällikölle sellaisen avaaminen tarkoittaa ”maratonia housut nilkoissa”


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi