Aika on rahaa myös somemarkkinoinnissa. Siispä ideoi ja päivitä Instagramia suunnitelmallisesti ja tehokkaasti. Säännöllinen sisällöntuotanto kasvattaa varmimmin myös yrityksesi Instagram-tilin seuraajamäärää ja tuo uusia asiakkaita.
Varaa somekoulun toisen tason suorittamiseen aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen. Somekoulussa on yhteensä kahdeksan tasoa.
Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!
1. Päätä, mitä tarinaa kerrot
Jokaisen vahvan sometilin takana on hyvä tarina. Siispä kirkasta yrityksesi tarina ensin itsellesi. Pohdi, millainen polku toi yrityksesi tähän päivään. Millaiset asiat rakentavat sen arkea ja tulevaisuutta? Tarinan avaaminen auttaa hahmottamaan, millaiset teemat ovat sisällön kannalta olennaisia ja mikä erottaa juuri sinun yrityksesi muista.
Esimerkkejä toimivista teemoista ovat vaikkapa hävikin minimointi, onnelliset työntekijät, raaka-aineet läheltä tai keskeinen sijainti.
Tehtävä 1. Instagram-sisältöni pääteemat
Johda yrityksesi tarinasta, vahvuuksista ja erottautumistekijöistä 3–4 teemaa, joista kerrot somessa. Kirjoita ylös, miksi valitsit juuri nämä teemat.
Teema 1.
Teema 2.
Teema 3.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
2. Pura tarina paloiksi
Kun sisältösi pääteemat on päätetty, järjestä yksin tai työntekijöiden kesken aivoriihi. Aivoriihessä ideoitte yksityiskohtaisempia aiheita pääteemojen alle. Ideoidut yksityiskohtaiset aiheet voivat olla tässä kohtaa yksittäisiä sanoja, mitä tahansa mitä teema tuo ensimmäisenä mieleen. Älä rajoita luovuutta liikaa, karsia ehtii myöhemminkin.
Esimerkiksi näin. Teema: hävikin minimointi. Aihesanat: hävikkiresepti, biojäte, hyvä suunnittelu, parasta ennen, viimeinen käyttöpäivä, syömäkelpoinen, biojäte, liikatuotanto, hiilijalanjälki, fenkoli.
Tehtävä 2. Kanavalleni sopivat aihesanat teemoittain
Ota muistivihko ja kirjoita pääteemat ja niihin liittyvät aihesanat taulukkoon, tai jokainen omalle paperilleen.
1. teeman aihesanoja:
2. teeman aihesanoja:
3. teeman aihesanoja:
3. Kysy kysymyksiä kohderyhmäsi näkökulmasta
Ota lisää apupaperia ja sukella nyt ideoimiesi aiheiden syövereihin kohderyhmän eli asiakkaan silmälasit päässä. Mitä asiakkaasi kysyisi vaikka biojätteestä? Listaa niin monta kysymystä aihesanoista kuin keksit. Muista, että tarkoitus on kysyä kaikki mahdolliset kysymykset siitä huolimatta, että vastaus tuntuisi sinulle itsestään selvältä. Voit kysyä myös samoja kysymyksiä eri näkökulmista.
Kysymysten olisi hyvä olla sellaisia, joihin vastaaminen ei onnistu yhdellä sanalla. Mikä, miksi, missä ja milloin -alkuiset kysymyslauseet vaativat pidemmän selityksen ja ovat siten hyviä tähän tarkoitukseen.
Esimerkiksi näin. Teema: hävikin minimointi ja siihen liittyvät aihesanat. Kysymykset: miten ravintola minimoi ruokahävikkiä? Mihin kaikkeen hävikin minimointi vaikuttaa? Miten ravintolan valinta vaikuttaa asiakkaan hiilijalanjälkeen? Mikä osa fenkolista on syömäkelpoinen?
Tehtävä 3. Asiakkaitani kiinnostavia kysymyksiä
Ideoi mahdollisimman paljon kysymyksiä, joita asiakkaasi voisivat miettiä edellisen tehtävän aihesanoihin liittyen.
Kysymyksiä 1. teeman aihesanoihin:
Kysymyksiä 2. teeman aihesanoihin:
Kysymyksiä 3. teeman aihesanoihin:
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
4. Luo juttutyyppejä
Hyvä somesisältö inspiroi, opettaa, aktivoi tai vaikuttaa, tai jopa näitä kaikkia. Suunnittele seuraavaksi vastauksia eli sisältöjä edellä esittämiesi kysymysten avulla. Voit tarjota vastauksia kysymyksiin monin eri keinoin: tee vinkkilistoja, joissa jaat keinoja oman hävikin pienentämiseen, tai tarjoa vastaus myyttiin parasta ennen -päivän vaikutuksesta tuotteen käyttöön.
Voit myös kysyä kysymyksen seuraajilta: miten he hyödyntävät fenkolin varresta latvaan saakka? Käytä kanavan tarjoamia sisältöominaisuuksia ideoinnissa. Millainen video aiheesta tulisi? Entä millainen äänestys?
Tehtävä 4. Sisältöideoita asiakkaideni kysymyksiin
Ideoi toistuvia juttutyyppejä, joita voit hyödyntää Instagram-sisällöissäsi. Näitä voivat olla esimerkiksi ”totta vai tarua?”, henkilökunnan haastattelu tai Q&A-kysymys-vastaussarja.
Juttutyyppi 1:
Juttutyyppi 2:
Juttutyyppi 3:
5. Tuota paljon sisältöä kerralla
Sisällöntuotannon tehokkuus perustuu tehokkaisiin prosesseihin myös kuvien ja videon osalta. Jos jokaista sisältöä alkaa ideoida erikseen, tuhlaantuu helposti paitsi aikaa myös hermoja. Olennaista on hyödyntää jokainen tilaisuus uuden sisällön tuotantoon mahdollisimman tehokkaasti ja varata tälle säännöllisesti aikaa kalenterista.
Tuota paljon kuva- ja videomateriaalia kerralla. Kuvaa samaa tilannetta monesta eri kulmasta. Ota lyhyempää ja pidempää videomateriaalia staattisestakin aiheesta. Ota yksityiskohtaista ja laajempaa kuvaa. Kaikenlaiselle kuvamateriaalille voi tulla käyttöä jossain kohtaa. Käytön tarkoitusta ei tarvitse aina tietää vielä tuotantovaiheessa.
Tehtävä 5. Näistä aiheista tarvitsen kuvamateriaalia
Listaa aiempien tehtävien pohjalta vähintään kolme aihetta, joista tarvitset kuvia tai videota.
1.
2.
3.
Onnea! Olen nyt suorittanut somekoulun toisen tason. Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Sen jälkeen voit siirtyä somekoulun seuraavalle tasolle. Somekoulussa on yhteensä 8 tasoa.
Suorita myös:
Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle
Taso 3: Apua, Instagramini ei koukuta! Ota rohkeasti ihmiset somesi ytimeen
Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon
Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!
Avecmedian somekoulu
Somekoulun valmentaja, Kaikki Somesta oy:n Noora Verronen on sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka tarjoaa konsultointipalveluita yrityksille ja sparrausta sisällöntuottajille.