Viereeni ravintolapöytään sattui tuntematon mies. Esittäydyimme, ja selvisi, että hän on juuri avannut elämänsä ensimmäisen oman ravintolan. Ravintola Helsingin keskustassa oli auki seitsemättä viikkoa. Mies kertoi silmät sädehtien, että ei vieläkään pysty käsittämään, miten onnekas hän on.
Takana oli kokemusta monenkin nimekkään ravintolan keittiöstä, mutta eka kerta on aina eka kerta. Nyt ruoka sai olla juuri oman tyylin mukaista ja salin sisustus ja tarjoilijoiden asut just jetsulleen. Pitkään muhinut unelma oli totta.
Tämä syksy on ollut historiallisen merkillinen. Uusia ravintoloita on avattu tiuhaan. Saman viikon aikana Avecmedia on kertonut muun muassa The Rookin, Dagmarin ja Minnen avauksesta.
Ravintoloita on myös suljettu ennätysmäärä. Tilastokeskuksen mukaan ravintoloiden konkurssien määrä on kasvanut neljänneksellä verrattuna viime vuoteen. Koronavuoteen 2021 verrattuna konkursseja on pantu vireille jopa kolmannes enemmän.
Monen asiakkaan kukkaronnyörit ovat tiukassa. Kun osa ravintoloista on tupaten täynnä, toisten seinät kaikuvat tyhjyyttä.
Toiveikas voi kuitenkin olla: vaikka asiakkaiden ostovoima on nyt heikko, siitä huolimatta majoitus- ja ravitsemistoiminta kasvaa, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos. Ravintolakonserni Noho Partners povaa osavuosikatsauksessaan saman suuntaista. Tärkeitä toimia ovat tällä hetkellä operatiivinen tehokkuus ja hinnoittelu.
Fiksuun hinnoitteluun oli tarttunut myös ravintolassa viereeni istunut tuore ravintoloitsija. Asiakaskunnan hintakatto on tunnettava, ja ylihinnoitella ei kannata. Jos asiakkaalla jää ensimmäisellä kerralla mieleen ihanan suolaisen kastikkeen sijaan suolaiset hinnat, kurssia on vaikeampi korjata. Tämä uusi ravintola lupaileekin hyviä makua ja laadukkaita menuja kaupungin parhaaseen hintaan.
Illallisen päätteeksi toivotin ravintoloitsijalle onnea ja menestystä matkaan. Pitkiä päiviä oli takana – ja edessäkin – mutta mitäpä sitä ei unelman vuoksi tekisi.