Kuinka paljon asiakas on valmis maksamaan? Kysymystä on pohdittu läpi kesän hintojen noustessa, ja syksyn edetessä hintoja todennäköisesti joudutaan edelleen tarkistamaan. Missä asiakkaalla menee se kipuraja, että hän jättää toisen tai kolmannen drinkin ostamatta?
Alkoholittomien juomien, ja etenkin alkoholittoman oluen, hinnoittelu on erityisen kinkkistä. Hyvä alkoholiton olut kun on laadultaan yhtä mainio tuote kuin holillinen, mutta harva asiakas vielä ymmärtää, että se voi olla myös myyntihinnaltaan yhtä arvokas. Koska alkoholittoman oluen myyntiä vaivaa vanha ajatusmalli halvemmasta hinnasta, ravintoloitsijan täytyy monesti painaa hintaa alas. Normaalia katetta ei voi ottaa, tai holiton uhkaa jäädä hyllyyn.
Neuvokas baarimestari ja asiakaspalvelija onnistuu kuitenkin myymään holittomankin hyvään hintaan. Kyse on siitä, että hän saa asiakkaan ymmärtämään tuotteen erityisyyden, jolloin asiakkaan maksukortti viuhuu hanakammin.
Sulavasuinen asiakaspalvelija toki pitää rahapuheen poissa asiakkaan korvista ja kietoo myyntiräpin maun ja tuottajan vastustamattomaan tarinaan.
Menestystä syksyyn!
LUE MYÖS: Apua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?