Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Pian selviää, kuinka paljon baariasiakas on valmis maksamaan

Kuinka paljon asiakas on valmis maksamaan? Kysymystä on pohdittu läpi kesän hintojen noustessa, ja syksyn edetessä hintoja todennäköisesti joudutaan edelleen tarkistamaan. Missä asiakkaalla menee se kipuraja, että hän jättää toisen tai kolmannen drinkin ostamatta?

Alkoholittomien juomien, ja etenkin al­koho­littoman oluen, hinnoittelu on erityisen kink­kistä. Hyvä alkoholiton olut kun on laadultaan yhtä mainio tuote kuin holillinen, mutta harva asiakas vielä ymmärtää, että se voi olla myös myyntihinnaltaan yhtä arvokas. Koska alkoholittoman oluen myyntiä vaivaa vanha ajatusmalli halvemmasta hinnasta, ravintoloitsijan täytyy monesti painaa hin­taa alas. Normaalia katetta ei voi ottaa, tai holiton uhkaa jäädä hyllyyn.

Neuvokas baarimestari ja asiakaspalvelija onnistuu kuitenkin myymään holittomankin hyvään hintaan. Kyse on siitä, että hän saa asiakkaan ymmärtämään tuotteen erityisyyden, jolloin asiakkaan maksukortti viuhuu hanakammin.

Sulavasuinen asiakaspalvelija toki pitää rahapuheen poissa asiakkaan korvista ja kietoo myyntiräpin maun ja tuottajan vastustamattomaan tarinaan.

Menestystä syksyyn!

LUE MYÖS: Alkoholittoman oluen valmistus on vaativaa, ja sen baarihinnoittelua painaa vanha ajatusmalli – ”Emme ota normaalia katetta”

LUE MYÖS: Apua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker