Normaalikokoinen 11 euron pizza voi maksaa jopa 18 euroa, jos sen tilaa ravintolan sijaan Wolt- tai Foodora -ruokalähettipalvelulla. Hintaeroon ei ole laskettu kuljetusmaksuja.
Helsingin Uutisten tekemän selvityksen mukaan ilmiö yleistyy Helsingissä kovaa vauhtia. Ero on monessa paikassa 1–3 euroa, mutta suurimmillaan yli 60 prosenttia. Tilanne on hämmentänyt monia asiakkaita, koska Wolt on kertonut että sekä ravintolassa että verkkosovelluksessa täytyy olla samat hinnat. Kilpailija Foodora on asiassa joustavampi.
Alussa mainitun ravintolan yrittäjä ei halunnut antaa haastattelua omalla nimellään, jos se liittyy ruokalähettifirmoihin. Hän kuitenkin sanoi, ”että ne ryöstävät yrityksiä vetämällä välistä 30 prosenttia, se ei ole meille kannattavaa”. Aluksi yrittäjä väitti, ettei tiedä mistä korkeampi hinta on tullut. Hän myös sanoi lopettaneensa yhteistyön Woltin ja Foodoran kanssa. Väite ei pitänyt kuitenkaan paikkaansa.
Makkaratalon Social Burgerjoint -ravintolassa hampurilainen maksaa 10,90 euroa. Ruokalähettipalvelun kautta hinta on 13,60 euroa. Tämän päälle tulevat kuljetusmaksut.
Ketjun omistavasta Kotipizza Groupista kerrotaan, että Woltin ja Foodoran komissiot ovat niin suuret, että kuljetuskustannuksia on jaettava myös asiakkaan maksettavaksi.
”On hyvin valitettavaa, että kaikille osapuolille, ennen kaikkea asiakkaalle, syntyy ylimääräisiä kustannuksia kotiinkuljetuksesta”, The Social Burger Joint Oy:n kaupallinen johtaja Elina Hautala kertoo.
Wolt vaatii yhteneviä hintoja
Forum-kauppakeskuksen McDonald’sissa Big Mac -ateria on euron halvempi kuin verkkoalustoilla. McDonald’sin hintojen vertailu on vaikeaa, koska yritys on poistanut hinnastot nettisivuiltaan.
”Kaikilla McDonald’s-yrittäjillä on hinnoitteluvapaus ja siksi hinnat voivat vaihdella ravintolasta ja ostokanavasta toiseen. Kotiinkuljetuksessa hinnat saattavat olla korkeammat johtuen kotiinkuljetuksen lisäkustannuksista ravintolalle”, viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo.
Woltista sanotaan, että yhtenäinen hinnoittelu on asiakkaan etu.
”Lähtökohtaisesti edellytämme, että hinnoittelu on yhteneväistä ostopaikasta riippumatta. Tähän on kuitenkin poikkeuksia”, maajohtaja Joel Järvinen kertoo.
Social Burgerjoint ja McDonald’s eivät halua kommentoida, ovatko he tehneet poikkeussopimuksia ruokalähettifirmojen kanssa. Myöskään Wolt ei kerro, minkä yritysten kanssa sopimuksia on tehty.
”Mikäli joku havaitsee, että hinnat ovat eriäviä eri ostopaikoissa, hän voi ottaa asiakaspalveluumme yhteyttä, jolloin me tarkastelemme asiaa sisäisesti ja tarvittaessa keskustelemme kyseisen ravintolan kanssa asian selvittämiseksi”, Järvinen sanoo.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
30 prosentin komissio
Foodorasta kerrotaan, että sen osuus tilauksesta on 25–30 prosenttia. 20 euron tilauksesta Foodoran osuudeksi jää siis noin viisi euroa.
Foodora Suomen toimitusjohtaja Joonas Kuronen sanoo, että isojen kansainvälisten ketjujen kanssa on tehty myös toisenlaisia sopimuksia.
Voivatko sopimukset olla 10–15 prosentin luokkaa?
”Tuollaisiakin saattaa olla, mutta sellaisilla prosenteilla on vaikea tehdä liiketoimintaa.”
Woltin komissio on noin 30 prosenttia.
”Asiasta sovitaan aina tapauskohtaisesti ravintolan kanssa”, Joel Järvinen sanoo.
Annosten lisäksi asiakas maksaa yleensä myös kuljetusmaksun, joka on esimerkiksi 2–5 euroa. Foodora on laskenut, että yhdestä kuljetuksesta tulee kuluja keskimäärin 7 euroa.
Kuronen sanoo, että ravintoloilla on mahdollisuus toimittaa ruoat perille myös itse, jolloin komissio on pienempi.
”Jos laskee oman auton ja kuljettajan kustannukset, niin meidän 25–30 prosentin komissio on kyllä reilu. Tietääkseni Kotipizza on ainoa, joka on saanut tämän mallin (kuljettaa itse) toimimaan.”
HU:n vertailussa Kotipizzan hinnat olivat samat ravintolassa ja verkossa. Kotipizzan kuljetusmaksu on ajankohdasta riippuen 2,90–8,90 euroa, eikä se käytä Foodoraa tai Woltia.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Foodora: Emme voi velvoittaa samoja hintoja
Foodora ei määrää, että hintojen pitäisi olla yhtenäiset. Se kuitenkin suosittelee sitä ravintoloille.
”Emme voi velvoittaa samoja hintoja. Se on juridinen kysymys. Hinnoittelun rajaaminen voisi olla lainsäädännön vastaista.”
Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Mara kertoi viime vuoden joulukuussa, että se jättää Woltin hinnoittelusta tutkintapyynnön kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV). Maran mukaan Wolt toimi tuolloin määräävässä markkina-asemassa, eikä voinut yksipuolisesti sanella ravintoloille hinnoitteluehtoja. Lopulta Mara ei kuitenkaan jättänyt tutkintapyyntöä.
”Tulimme lopputulokseen, ettei tämä ole meidän asia. Ajattelimme, että viranomainen voi selvittää tämän, jos näkee siihen syytä”, sanoo Maran toimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.
KKV:stä kerrotaan, ettei Woltista ole käynnissä ainakaan sellaista selvitystä, joka olisi tällä hetkellä julkinen. Johtaja Jarno Sukanen sanoo, että ruokalähettifirmojen toiminta herättää heissä kuitenkin yhä suurempaa kiinnostusta.
Sukanen pitää mahdollisena, että hintapakosta voi olla kuluttajalle haittaa. Näin esimerkiksi silloin, jos ravintola joutuu pienentämään verkkoalustan kautta tilattujen annosten kokoa tai paikan päällä syötyjen annosten hintaa nostetaan lähettipalveluille maksettavien komissioiden vuoksi.