Ravintolat

Salin suuri koko on haaste, kun sesonki on ohi – tällainen on Maarianhaminan klassikkoravintola Nautical

Ravintola Nauticalin sijainti on hyvä. Se toimii keskeisellä paikalla Maarianhaminassa, Ahvenanmaan merenkulkumuseon tiloissa. Ravintolan ikkunoista avautuu näkymä merelle, laivasatamaan ja kaupungin suosittuun matkailukohteeseen, museolaiva Pommerniin. Kaupungin keskustaan on matkaa puolitoista kilometriä.

Ravintolan perusti aikoinaan Ålands Nautical Club, merenkulkijoiden yhdistys, joka rakennutti kaupunkiin merimuseon. Museo valmistui vuonna 1949, ja rakennuksen yläkertaan avattiin ravintola vuonna 1954.

”Ravintola oli toiminnan alkuvuosina hieno paikka, ja päästäkseen sisään tuolloin 1950-luvulla sinun piti olla yhdistyksen jäsen ja kuulua kaupungin yläluokkaan”, Nauticalin ravintoloitsija Adrian Bäckman kertoo.

Vielä 1970-luvulla ravintolaan ei päässyt sisään ilman pikkutakkia, ja ravintolan eteisestä saattoikin lainata itselleen sellaisen.

”Kun 1980-luvulla ravintola muuttui vapaamielisemmäksi, minäkin kävin siellä syömässä.”

Nautical
Alkuperäiset pöydät, tuolit ja valaisimet tuovat ravintolasaliin 1950-luvun henkeä. KUVAT Niclas Nordlund

Nykyään kaikki asiakkaat halutaan toivottaa tervetulleiksi Nauticaliin ja tarjota heille rentoa eleganssia. Ahvenanmaa on niin pieni yhteisö, että ravintola ei voi enää olla tarkoitettu vain harvoille asiakkaille.

Ravintola Nauticalilla on kaksi omistajaa, Adrian Bäckman ja Johan Gröndahl. He ovat syntyneet Maarianhaminassa ja tunteneet ”aina” toisensa.

”Menimme yhdessä ravintolakouluun ja päätimme, että jonakin päivänä omistamme yhdessä ravintolan, josta tulee paras ravintola Ahvenanmaalla”, Bäckman muistelee.

Ravintolakoulun jälkeen Bäckman ja ja tuolloin vielä mukana ollut Peter Sundblom muuttivat kuitenkin Ruotsiin ja työskentelivät jonkin aikaa Tukholmassa erilaisissa ravintoloissa. Gröndahl sen sijaan jäi Ahvenanmaalle, työskenteli Nauticalissa ja osti sen vuonna 2004 vanhoilta omistajilta.

Kun Sundblom vuonna 2009 ja Bäckman vuonna 2011 muuttivat takaisin Ahvenanmaalle, he ostivat osuuden ravintolasta.

Nautical
Annoksissa käytetään paljon lähituottajien raaka-aineita. KUVA Niclas Nordlund

”Ravintolakoulun aikainen unelmamme yhteisestä ravintolasta siis toteutui. Toimimme yhdessä ja demokraattisesti, joten asiat sujuvat hyvin”, Bäckman sanoo.

Tänä syksynä Sundblom on jatkanut kohti uusia haasteita, ja Nautical jatkaa Bäckmanin ja Gröndahlin omistuksessa.

Vahvuuksia

Nauticalin ilme on edelleen sama kuin toiminnan käynnistyessä 1950-luvulla.

”Pöydät, tuolit ja valaisimet ovat alkuperäisiä, emmekä saa muuttaa mitään ravintolan sisustuksessa. Mantereelta tulevat asiakkaamme vertaavatkin tätä usein Helsingin Savoyhin, sillä korkealla sijaitsevan ravintolamme ilmapiirin sanotaan olevan Savoyn kaltainen.”

Nautical on ainoa ravintola laatuaan Ahvenanmaalla. Salissa on valkoiset, kankaiset pöytäliinat ja servietit, lounaalla ja päivällisellä annokset tarjoillaan aina pöytiin. Ravintolassa käy paljon kokousasiakkaita, jotka arvostavat korkealaatuista palvelua. Nauticalissa järjestetään myös usein isoja juhlia. Jouluaterioita tarjoillaan joka vuosi 3 500 annosta.

Keittiössä suositaan ahvenanmaalaisia raaka-aineita, ja niitä käytetään niin paljon kuin mahdollista. Alueellinen ruokatuotanto näkyy ruokalistoilla ympäri vuoden.

Uhkia

Maarianhaminassa asuu noin 12 000 henkeä ja koko Ahvenanmaalla 30 000. Talvella turistit ovat poissa, eikä paikallinen väki käy fine dining -ravintoloissa juhlatilaisuuksia lukuun ottamatta.

”Avatessamme Nauticalin uudestaan vuonna 2011, olimme hyvin suosittu fine dining -ravintola. Saimme palkintoja ja julkisuutta, mutta on vaikea pysyä kannattavana, kun Ahvenanmaalla on niin vähän asukkaita. Me haluaisimme olla fine dining -ravintola, mutta meidän on pitänyt astua askel taaksepäin, ja nyt yritämme pysytellä keskivaiheilla. Olemme edelleen fine diningia, mutta rennommin”, Bäckman kuvailee.

Tulevaisuus on kuitenkin arvoitus. Esimerkiksi suosittu Viking Linen Rosella -alus on myyty, ja ruotsalaiset joutuvat opettelemaan matkustamaan Ahvenanmaalle muilla laivoilla. Se voi viedä aikaa.

Myös korona-aika toi mukanaan omat haasteensa. Pandemian aikana ravintolasta myytiin take awayna kolmen ruokalajin päivällisiä, mutta henkilökunta jouduttiin lomauttamaan kolme kertaa. Nyt ravintolaan on ollut vaikeaa löytää jälleen ammattitaitoista henkilökuntaa.

”Toisaalta korona-aikana saimme parhaat tuotot, kun Viking Linen ja Tallink Siljan laivat tulivat aamuisin Maarianhaminaan ja lähtivät illalla takaisin. Asiakkaat halusivat päivän aikana istua terassilla ja vierailla merimuseossa ja Pommern-laivalla.”

Haasteita

Adrian Bäckman tunnistaa ravintolan tiloissa haasteita: iso ruokailusali on samalla vahvuus ja heikkous. Asiakaspaikkoja salissa on 150.

”Esimerkiksi hiljaisena huhtikuun iltana meillä voi olla varattuna vain kymmenen asiakaspaikkaa, mutta toisaalta kiireisenä aikana meille mahtuvat isotkin asiakasryhmät. Pöydät voidaan järjestää eri tavoin, aina tarpeen mukaan.”

Nauticalissa on 12–13 vakituista työntekijää, kesällä viisi enemmän. Nauticalilla on ikään kuin kaksi erilaista ravintolaa samassa talossa. Pääravintolan lisäksi terassilla on kesäisin grilliravintola, jonka ruokalistalla on yksinkertaisempaa ruokaa kuin à la cartessa. Asiakkaat voivat nauttia rennosta kesäpäivästä terassilla.

”Meidän täytyy pysyä huipulla ja tehdä koko ajan parhaamme saadaksemme asiakkaat pysymään. Nauticalin pitää pysyä yhtä hyvänä kuin 1950-luvulla, tarjota korkealuokkaista palvelua ja huippuruokaa.”

Mahdollisuuksia

Nauticalilla on hyvä maine, joka houkuttelee ravintolaan asiakkaita. Aivan vieressä olevaan laivasatamaan saapuu kesäisin joka päivä satoja matkustajia, ja ravintolan yhteydessä on kaksi suosittua matkailukohdetta, Pommern ja merenkulkumuseo.

Ahvenanmaalla on myös arvostettuja golfkenttiä, joilla pelaavat käyvät mielellään Nauticalissa syömässä.

Nautical
Sijainti museolaiva Pommernin läheisyydessä houkuttelee asiakkaita etenkin kesäisin. KUVA Niclas Nordlund

”Joillekin paikallisille me olemme se ainoa paikka, johon lähdetään päivälliselle, kun halutaan syödä hyvin ulkona. Meidän pitää kuitenkin pystyä myymään Ahvenanmaata suomalaisten lisäksi myös ruotsalaisille ja eurooppalaisille.”

Uutta houkuttelevuutta haetaan erilaisilla teemaviikoilla.

”Kesän ajan keskitymme hyvään ruokaan, mutta syksyllä toteutamme uusia teemaviikkoja, minifestivaaleja tai jazziltoja. Joulukuussa koetaan suosittu joulubuffet. Joulu- ja heinäkuu ovatkin parhaimmat kuukautemme.”

LUE MYÖS: Uuden Sicapellen 3,5-tuntinen elämys on tarkkaan rakennettu – porvoolaisravintolan suosio veti yrittäjäparin hiljaiseksi

LUE MYÖS: Kolmen leipomo–ravintolan Levain kukoistaa Helsingissä – tulos tehdään myymällä määrää: “Lounaan hintaa on jopa laskettu”

LUE MYÖS: Helsinkiläisen ravintolan toimiva käytäntö: jos jätät ruokaa lautaselle, maksat hävikkimaksun


Adrian Bäckman

  • Ravintoloitsija
  • Suosikkiraaka-aine Paikallisista kaloista paras raaka-aine on ahven. Sitä pitää olla ruokalistalla ympäri vuoden.
  • Esikuva Hans Välimäki, Chez Dominique, koin siellä parhaan päivälliskokemukseni.
  • Motto Rentoa eleganssia, kaikkien pitää tuntea olevansa tervetulleita.
  • Seuraavaksi aion kokeilla erilaisia teemaviikkoja.
  • Sielunmaisema Saaristomaisema, siksi muutin takaisin Tukholmasta tänne.

Nautical

Hamngatan 2, Maarianhamina

Verkkosivut


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi