Juttu on viimeinen osa Työkalupakki-sarjaa, jossa esitellään käytännön vinkkejä tapahtuma-ammattilaisille. Lue 10-osaisen sarjan edelliset osat täältä.
Tapahtuman jälkihoito on laaja kokonaisuus, ja toimenpiteet vaihtelevat tapahtuman luonteen mukaan. Esimerkiksi B2B-tapahtuman päätyttyä keskitytään jälkimarkkinointiin, osallistujapalautteiden keräämiseen ja analysointiin sekä tapahtuman onnistumisen mittaamiseen.
1. Sitouta osallistujat ja vahvista heidän muistijälkeään tapahtuman teemaan sopivalla giveaway-lahjalla. Ympäristöystävällisiä ja hyödyllisiä muistamisia ovat esimerkiksi kasvien taimet ja siemenpussit. Laajemmin giveaway-tuotteita käsiteltiin sarjan aiemmassa jutussa, jonka voit lukea täältä.
2. Pyydä tapahtumasta palautetta tuoreeltaan. Kyselytyökaluja käyttämällä palautteenanto on helppoa ja nopeaa. Muista pyytää palautetta myös kumppaneilta ja omalta henkilökunnalta.
3. Kiitä viestillä, videolla tai muulla sopivalla tavalla paitsi osallistujia myös tapahtuman toteuttamisessa mukana olleita tahoja.
4. Ylläpidä tapahtuman aikaansaamaa hypeä jakamalla kuvia, videoita, esitysmateriaalia ja muita sisältöjä. Kannusta myös osallistujia jakamaan somesisältöä tapahtuman aihetunnisteella.
5. Markkinoi osallistujille heitä mahdollisesti kiinnostavia tulevia tapahtumia. Osallistujia kiinnostavat sisällöt selvität kyselyillä ja äänestyksillä.
6. Paneudu saatuun palautteeseen huolellisesti: missä onnistuttiin, mitä taas voisi kehittää jatkossa?
7. Analysoi tapahtuman onnistuminen ja arvo ennalta asetettujen mittareiden mukaan. Niitä voivat olla esimerkiksi osallistujamäärä, liidit, sisältöjen somejaot ja asiakastyytyväisyys. Laajemmin mittareita käsiteltiin sarjan aiemmassa jutussa, jonka voit lukea täältä.
8. Hallinnoi saatuja liidejä ja myyntimahdollisuuksia tehokkaasti: prosessoi ja käsittele ne systemaattisesti, tunnista kuumat liidit, lähesty relevantilla ja oikea-aikaisella sisällöllä sekä seuraa liidien etenemistä.
9. Seuraa suorituskykymittareita. Mitä vaikutusta tapahtumalla on liiketoimintaan? Lisääntyykö verkkosivujen kävijämäärä, yhteydenotot, myynti tai asiakastyytyväisyys? Ota nämä asiat huomioon seuraavaa tapahtumaa suunniteltaessa.
10. Hyödynnä tapahtuma-ammattilaisen osaamista löytääksesi juuri sinun tapahtumallesi sopivimmat jälkihoitotoimenpiteet.
LUE MYÖS: Tapahtumajärjestäjä, älä pihistele vessa-asioissa
Pohdi
Miten voisit yhdistää palautteenannon tapahtuman jälkeiseen viestintään? Voisitko tehostaa palautteen saamista esimerkiksi kilpailuilla tai muilla kannustimilla?
Muista myös
Jälkihoidon tavoitteena on varmistaa, että tapahtuman positiiviset vaikutukset säilyvät mahdollisimman pitkään.