Tapahtumatuotanto

Nappaa 10 vinkkiä tapahtuman jälkeiseen osallistujien sitouttamiseen ja jälkimarkkinointiin

Tapahtuma ei pääty siihen, kun viimeinen ohjelmanumero lavalla loppuu. KUVA Istock

Juttu on viimeinen osa Työkalupakki-sarjaa, jossa esitellään käytännön vinkkejä tapahtuma-ammattilaisille. Lue 10-osaisen sarjan edelliset osat täältä.

Tapahtuman jälkihoito on laaja koko­naisuus, ja toimenpiteet vaihtelevat tapahtuman luonteen mukaan. Esimerkiksi B2B-tapahtuman päätyttyä keskitytään jälkimarkkinointiin, osal­listujapalautteiden keräämiseen ja analysointiin sekä tapahtuman onnistumisen mittaamiseen.

1. Sitouta osallistujat ja vahvista heidän muistijälkeään tapahtuman teemaan sopivalla give­away-lahjalla. Ympäristöystävällisiä ja hyödyllisiä muistamisia ovat esimerkiksi kasvien taimet ja siemenpussit. Laajemmin giveaway-tuotteita käsiteltiin sarjan aiemmassa jutussa, jonka voit lukea täältä.

      2. Pyydä tapahtumasta palautetta tuoreeltaan. Kyselytyökaluja käyttämällä palautteenanto on helppoa ja nopeaa. Muista pyytää palautetta myös kumppaneilta ja omalta henkilökunnalta.

      3. Kiitä viestillä, videolla tai muulla sopivalla tavalla paitsi osallistujia myös tapahtuman toteuttamisessa mukana olleita tahoja. 

      4. Ylläpidä tapahtuman aikaansaamaa hypeä jakamalla kuvia, videoita, esitysmateriaalia ja muita sisältöjä. Kannusta myös osallistujia jakamaan somesisältöä tapahtuman aihetunnisteella.

      5. Markkinoi osallistujille heitä mahdollisesti kiinnostavia tulevia tapahtumia. Osallistujia kiinnostavat sisällöt selvität kyselyillä ja äänestyksillä.

      6. Paneudu saatuun palautteeseen huolellisesti: missä onnistuttiin, mitä taas voisi kehittää jatkossa?

      7. Analysoi tapahtuman onnistuminen ja arvo ennalta asetettujen mittareiden mukaan. Niitä voivat olla esimerkiksi osallistujamäärä, liidit, sisältöjen somejaot ja asiakastyytyväisyys. Laajemmin mittareita käsiteltiin sarjan aiemmassa jutussa, jonka voit lukea täältä.

      8. Hallinnoi saatuja liidejä ja myyntimahdollisuuksia tehokkaasti: prosessoi ja käsittele ne systemaattisesti, tunnista kuumat liidit, lähesty relevantilla ja oikea-aikaisella sisällöllä sekä seuraa liidien etenemistä.

      9. Seuraa suorituskykymittareita. Mitä vaikutusta tapahtumalla on liiketoimintaan? Lisääntyykö verkkosivujen kävijämäärä, yhteydenotot, myynti tai asiakastyytyväisyys? Ota nämä asiat huomioon seuraavaa tapahtumaa suunniteltaessa.

      10. Hyödynnä tapahtuma-ammattilaisen osaamista löytääksesi juuri sinun tapahtumallesi sopivimmat jälkihoitotoimenpiteet.  

      LUE MYÖS: Tapahtumajärjestäjä, älä pihistele vessa-asioissa


      Pohdi

      Miten voisit yhdistää palautteenannon tapahtuman jälkeiseen viestintään? Voisitko tehostaa palautteen saamista esimerkiksi kilpailuilla tai muilla kannustimilla?

      Muista myös

      Jälkihoidon tavoitteena on varmistaa, että tapahtuman positiiviset vaikutukset säilyvät mahdollisimman pitkään.


    1. Tilaa Lehti

      Evento
      Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

      Tilaa Evento