Marjo Mäkelän kipinä hotelli- ja ravintola-alaan syttyi nuorena TET-harjoittelijana Porin legendaarisessa Juhana Herttuassa. Myöhemmin hän jatkoi siellä vakituisena työntekijänä muun muassa lipunmyyjänä, vastaanottovirkailijana, ovimiehenä, tarjoilijana, baarimestarina ja kerroshoitajana.
Herttuasta Marjo Mäkelä siirtyi Cumulukseen ja sieltä vetämään StaffPointin Porin toimipistettä. Vietettyään seitsemän ja puoli vuotta henkilöstöpuolella hän palasi Restelille vuonna 2008.
”Olen saanut olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, ja se on avannut kokonaiskuvaa laajasti”, Mäkelä sanoo.
Työvuosien varrella Mäkelä on kerännyt liudan oivalluksia, joista tärkein on: ongelmat on tehty ratkaistaviksi, ja asioilla on tapana järjestyä, pandemiasta huolimatta. Mäkelä osaa nimetä vain yhden asian, josta ei tietäisi, miten selvitä.
”Jos joutuisin menettämään oman lapseni. Se antaa perspektiiviä mittasuhteisiin ja ongelmien laatuun.”
Toinen oivallus liittyy syrjintään, ja sen kanssa Mäkelällä on nollatoleranssi. Syrjintä ei kuulu koskaan työpaikalle. Hyvän tiimin avaintekijöitä ovat luottamus, turvallisuus ja toisten ihmisten kunnioittaminen. Aidosti ja ketään väheksymättä.
”Itselläni on sekä koulukiusatun että työpaikkakiusatun tausta. Epäasiallinen kohtelu, kiusaaminen tai ulkopuolelle jättäminen eivät kuulu työyhteisöön tai muuallekaan, ikinä.”
Marjo Mäkelä vakavoituu puhuessaan ravintola-alan yhteiskuntavastuusta. Hänen mukaansa ravintolat ovat etulinjassa silloinkin, kun puhutaan syrjäytymisen ehkäisemisestä. Se on tärkeää etenkin nyt, kun esimerkiksi pitkät lomautukset ovat tuoneet epävarmuutta työntekijöiden elämään.
”Alan yrityksillä on äärettömän tärkeä rooli opastaa ja kannustaa etenkin nuoria työelämän alkuvaiheessa”, hän painottaa.
Mutta miten houkutella nuoria alalle, josta muuttoliike suuntautuu enemmänkin poispäin? Mäkelä myöntää, että koronan tuomat haasteet näkyvät uusien työntekijöiden rekrytoinnissa ja osaavia tekijöitä on vaikea löytää.
”Oleellinen apu työvoimapulaan on aktiivinen oppilaitosyhteistyö. Sitä kautta saamme alallemme nuoria motivoituneita työntekijöitä. He ovat alamme tulevaisuuden rakentajia.”
Nykyään Marjo Mäkelä työskentelee Restelin Food & Events -ketjun ravintolatoimenpäällikkönä. Lähitoimipaikka on Porin Martina, mutta työkenttää riittää Savoa ja eteläisintä Suomea myöten.
Työssä parasta on arki ja arjen haasteet. Koskaan kun ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan.
”Rakastan työtäni numeroiden ja toiminnan kehittämisen parissa, mutta ennen kaikkea erilaisten ihmisten kanssa.”
Työyhteisöissä Mäkelä arvostaa erilaisten persoonien tuomaa rikkautta. Kaikkia tarvitaan, ja juuri se on työyhteisön suola.
”Itse pyrin yhdistämään erilaiset ihmiset ja yhteisen tavoitteen joka päivä. Olemme kaikki huippuyksilöitä.”
Sarjassa ravintola-alan ammattilaiset kertovat oivalluksensa hyvinvoinnista työssä. Sarjan tarjoaa Lavazza.
Marjo Mäkelä, ravintolatoimenpäällikkö
Mottosi tiiminvetäjänä?
Ihmiset rakentavat tulevaisuuden. Se tarkoittaa sitä, että tiiminvetäjänä minun tehtäväni on pyrkiä luomaan sellaiset puitteet ja ilmapiiri, joissa ihmisten on mukava ja hyvä tehdä työtään.
Miten työnantajasi tukee omaa työhyvinvointiasi?
Food & Events -ketjujohdon tuki alueelliseen toiminnan kehittämiseen on minulle erittäin tärkeä ja motivoiva asia. Restelillä on erittäin hyvä tukiorganisaatio, eli minulla on aina tukena joku, jonka puoleen voin kääntyä asiassa kuin asiassa. Työnantajani aidosti kannustaa siihen, että luodaan yhdessä viihtyisä ja toinen toistamme arvostava työilmapiiri.
Paras vastapaino työlle?
Minulla on kaksi labradorinnoutajaa. Tykkään kävellä koirien kanssa luonnossa ja meren äärellä Reposaaressa. Toinen minulle rakas harrastus on luontovalokuvaus. Kun otan koirat mukaan ja kameran kaulaan, silloin työasiat unohtuvat.