Ravintolan arki on tunnetusti täynnä kiirettä, asiakkaiden odotuksia ja päätöksiä, joiden keskellä yrittäjä kokee usein jäävänsä yksin.
”Kun rinnalla on kumppani, joka tarkastelee toimintaa sopivasti ulkopuolisen silmin, mutta riittävän läheltä, on helpompi nähdä uusia mahdollisuuksia ja rakentaa kestävää liiketoimintaa,” Wihuri Metro-tukun valikoima- ja markkinointijohtaja Emilia Santavuori pohtii.
Kuunteleminen ja reagointi asiakkaiden tarpeisiin ovatkin keskiössä, kun avainasiakaspäällikkö Sami Riikonen työskentelee ravintolayrittäjien kanssa.
”Ravintola-alalla on valtavasti potentiaalia, ja koen, että minun tehtäväni on auttaa yrittäjiä löytämään oikeat ratkaisut keittiöön ja palvelukonsepteihin. Joskus se tarkoittaa uusien ruokalistojen rakentamista, toisinaan autan löytämään täydelliset raaka-aineet, joita ravintolan annoksiin juuri sillä hetkellä kaivataan,” Riikonen korostaa.
Ravintolan arki ei ole pelkkää yksittäisten päätösten ketjua. Kestävän liiketoiminnan rakentaminen edellyttää myös pitkäjänteistä kehitystyötä.
”Olemme mukana tukemassa yrittäjiä myös silloin, kun heillä on uusia ideoita ja ituja. Eräskin asiakas hioi vohvelikonseptiaan viiden vuoden ajan, ja lopulta ravintolasta tuli yksi alueen suosituimpia. Oli hienoa kulkea rinnalla ja nähdä, miten oivallus lähti lentoon”, Riikonen kertoo.
Olemme mukana tukemassa yrittäjiä myös silloin, kun heillä on uusia ideoita ja ituja.
Santavuoren mukaan Wihuri Metro-tukun perheomistajuus näkyy helposti lähestyttävänä ja ihmisläheisenä toimintana.
”Olemme valtakunnallinen toimija, jonka alueiden asiantuntijat tuntevat paikalliset asiakkaat ja heidän tarpeensa. Koulutamme henkilöstöämme jatkuvasti, jotta he voivat tarjota ravintoloitsijoille parhaita mahdollisia ratkaisuja – olivatpa ne sitten tuotteisiin, palveluihin tai ideoihin liittyviä.”
Esimerkkejä käytännönläheisestä tuesta ovat Metro Fresh Cut -palvelu, jossa hedelmä- ja vihannestuotteet räätälöidään asiakkaan tarpeisiin ja Metro Wines, joka tarjoaa viinien asiantuntijapalveluita. Niiden tarkoituksena on vapauttaa yrittäjän aikaa olennaiseen.
Uudet ideat voivat saada tuulta alleen myös Metro-tukun Demo Kitchenissä, jossa asiakkaat pääsevät työskentelemään yhdessä keittiömestari Juuse Mikkosen kanssa.
”Demo Kitchenissä voi testata raaka-aineita ja reseptejä sekä irrottautua hetkeksi arjen pyörityksestä. Siellä on syntynyt jo lukuisia uusia oivalluksia,” Santavuori kuvailee.
Wihuri Metro-tukku on määrittänyt missioksi kulkea ravintolayrittäjän rinnalla ja auttaa heitä nousemaan huipputasolle.
Wihuri Metro-tukku on määrittänyt hyvästä syystä missiokseen kulkea ravintolayrittäjien rinnalla ja auttaa heitä nousemaan huipputasolle joka päivä. Santavuori kiteyttää onnistumisen reseptin näin:
”Se syntyy yhdessä tekemisestä, kuuntelemisesta ja aidosta halusta auttaa. Uskomme siihen, että kun yhdistämme asiakkaan intohimon ja asiantuntijoidemme näkemyksen, voimme saada aikaan jotain todella ainutlaatuista.”