Hynttyyt yhteen
Liiketilojen kallistuessa kahviloiden on mietittävä uusia ratkaisuja toimintansa ylläpitämiseksi. Yksi keino on yhdistää voimat toisen toimijan, kuten kirjakaupan, sisustusliikkeen tai taidegallerian, kanssa. Yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia: tilakulut saadaan jaettua, kahvilan asiakkaat pääsevät nauttimaan monipuolisista palveluista, ja liike saa kivijalkamyymälään potentiaalisia ostajia.

Kylmä maitovaahto kaunistaa
Kylmät kahvijuomat ovat laajentuneet kesähiteistä ympäri vuoden nautittaviksi juomiksi. Vuonna 2024 The National Coffee Association teetti Yhdysvalloissa kyselyn, johon vastanneista 18–24 vuotiaista lähes puolet olivat nauttineet kylmän kahvijuoman viimeisen vuorokauden aikana.
Cold foam -kahvissa maitovaahto on paksua ja samettista kuin cappuccinon pinnalla, mutta lämpötilaltaan kylmää. Vaahdon päälle voi lisätä koristeita ja lisukkeita, kuten keksimuruja, karkkirouhetta tai mausteita. Shaken Espresso vie kylmyyden astetta pidemmälle: kylmän cappuccinon tyylinen juoma valmistuu ravistamalla espresso, maito ja sokerisiirappi jäiden kanssa. Jäälatten sijaan juoma tarjoillaan lyhyenä.

Kahvia cocktailiin
Cold brew ja jäälatte alkavat olla jo tuttuja juomia asiakkaille, ja jatkossa halutaan maistaa jotain uutta. Luomalla oman erikoisuuden voi houkutella asiakkaita kahvilaan. Espresso Martini on trendannut cocktailbaareissa viime vuosina. Ehkä seuraava hitti on Cold Brew Boba, joka yhdistää taiwanilaisen kuplateen tapiokapallot ja kylmäuutetun kahvin?

Nuoret näyttävät suuntaa
Kaksi kolmasosaa 18–30 vuotiaista nuorista aikuisista juo kahvia joka päivä. Jo 55 prosenttia valitsee suodatinkahvista tummapaahtoisen version. Kahvin käyttöä lisäävät nuoret aikuiset uskovat jatkossa juovansa aiempaa enemmän valmiita kahvijuomia, espressokahvijuomia ja tummapaahtoista suodatinkahvia.
Lähde: Nuorten aikuisten kahvinkäyttötutkimus 2022, Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistys
Palvelua peliin
Vaikka ruoka ja juoma olisi kuinka hyvää, mutta ne tarjoillaan huonon palvelun kera, jää vierailusta huono maku. Jotta asiakas saadaan palaamaan, on palvelun oltava korkealaatuista ja henkilökohtaista.

Uusi hitti ”half caff”
Asiakkaat osaavat jo vaatia kofeiinitonta kahvia, ja siltä halutaan myös laatua. Pienpaahtimotkin ovat heränneet ilmiöön, ja esimerkiksi Helsinki Coffee Festival on alkanut palkitsemaan kofeiinittoman kahvin omana kategorianaan.
Maailmalla nousee nyt niin sanottu half caff -kahvi, eli kofeiinipitoisuudeltaan matala kahvityyppi. Se sisältää keskimäärin 40–50 milligrammaa kofeiinia, kun perinteisessä kahvissa määrä on 95.

Pala kahvilaa kotiin
Paketillinen lempileipomon keksi-, pulla- tai piparkakkutaikinaa, tai kenties pussi paahtimokahvilan omia kahvipapuja ja kunnon mylly kotikeittiöön? Nyt halutaan pala kahvilaa kotiin. Myyntiin voi valmistaa myös hyvin säilyviä tuotteita, kuten granolaa, siemennäkkäriä ja hävikkipullista tehtyjä korppuja.
Etätyö sallittu – vai onko?
Etätyö on tullut jäädäkseen: Tilastokeskuksen työolotutkimuksen mukaan 35 prosenttia palkansaajista teki etätyötä vuonna 2023. Kahviloille etätyö on kaksiteräinen miekka. Toisaalta se tuo kaivattuja asiakkaita, mutta kääntöpuolena on pöytien varaus pitkäksi aikaa pientä ostosta vastaan. Etätyön tekemiselle onkin hyvä antaa mahdollisuus, mutta niin että rajat ovat kaikille selvät. Tietokoneen käytön voi kieltää esimerkiksi kiireisinä aikoina, kuten viikonloppuisin, lounasaikaan tai tietystä kellonajasta lähtien. Jos etätyöläisiä käy paljon, voi harkita maksullista etätyöpassia tai vain tiettyjen pöytien pyhittämistä läppäriasiakkaille. Latausmahdollisuus tietokoneelle, laadukas langaton netti ja hyvä valikoima välipaloja houkuttelevat kotikonttorilta kahvilaan.
Cascara
Kahvinvalmistuksesta jää yli kahvimarjan kuivattua kuorta eli cascaraa. Se sisältää pavun tavoin kofeiinia ja siitä voi valmistaa hauduketta. Siirapiksi keitettynä cascara taipuu myös virvoitusjuomaksi, kun sen pidentää soodalla.

Hapanjuuri jyrää
Suolaisella puolella täytteet kietoutuvat yhä useammin hapanjuurileipään. Asiakkaat ovat kyllästyneet perinteisiin täytettyihin sämpylöihin ja haluavat tälläkin saralla jotain uutta. Esimerkiksi hapanjuureen valmistettu focaccia on houkuttava vaihtoehto.
Kaikki mukaan
Vastuullisuutta on kaikenlaisten ihmisryhmien huomiointi. Esteettömyyteen velvoittavat alueiden määräykset, jotka ovat vähimmäisvaatimuksia. Esteettömyyden voi kuitenkin huomioida pienemmissäkin tiloissa, vaikka sitä ei erikseen vaadita. Esteettömiä tiloja tarvitsevat paitsi pyörätuolia käyttävät myös esimerkiksi iäkkäämmät ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat asiakkaat.

Erikoistuminen kannattaa
Hintojen nousu ja etätyön yleistyminen saavat ihmiset jäämään entistä useammin kahville kotiin. Kahviloiden kannattaakin jatkossa erikoistua, jotta asiakkaiden mielenkiinto saadaan herätettyä. Kahvibaari keskittyy pienpaahtimokahveihin ja kahvin valmistukseen, ja överidonitsikahvila tarjoilee vain vastaleivottuja donitseja. Maailmalla kahvilat erottautuvat myös sisustuksellaan: New Yorkissa yksi kahvila on minimalistisen valkoinen muutamalla väripilkulla, toinen kotikutoisen tyylikäs versio mummolasta.

Revittele kupilla
Visuaalisuus on sosiaalisen median kultakaudella tärkeää, mutta miten tehdään suodatinkahvista kiinnostavan näköistä? Kuppien saralla olisi vielä tilaa revittelylle. Kahville voi valita astiaksi lasisen tai posliinisen mukin tai hyödyntää käsinvalmistettuja kuppeja. Valkoisen sijaan voi hyödyntää kahvilan ilmeeseen sopivia värejä, printtejä tai tekstejä. Tyylien sekoittelukin on sallittu. Keramiikka-artistilla teetetyt kupit luovat astetta persoonallisemman säväyksen. Käsin uutetut suodatinkahvit voi tarjoilla kauniissa kannussa.
Alkuperä esiin
Kahvi on yksi merkittävimmistä tuotteista, kun arvioidaan suomalaisten kuluttamien tuontituotteiden vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen. Kahvin viljely vaatii paljon maapinta-alaa, jota varten raivataan metsää. Tuotanto vaikuttaa myös vesivaroihin. Kahvikupillisen ilmastovaikutuksista suurin osa tulee kahvipapujen viljelystä. Kahvia ei siis voi sanoa varsinaisesti vastuulliseksi juomaksi, mutta omilla valinnoilla voi vaikuttaa. Kahviloissa voidaan tarjota sertifioituja tuotteita ja tuoda esille kahvin alkuperää, viljelijöitä ja heidän tekemiään valintoja.

Tapahtuma houkuttaa
Erityisesti hiljaisemmille viikonpäiville saa vilinää rakentamalla kiinnostavan tapahtuman, joka antaa ihmisille syyn lähteä kahvilaan. Kyseessä voi olla vaikka happy hour -tapahtuma, livemusiikkia tai kakkubuffa.
Energiatasot ylös
Yhdysvaltojen suurin ruokapalvelualan yhdistys The National Restaurant Association kysyi alan ammattilaisilta, mitkä juomat ovat tulevana vuonna erityisen kysyttyjä. Kiinnostus hyvinvointia kohtaan kirittää kyselyn mukaan juomia, jotka nostavat energiatasoja, laskevat stressiä, parantavat vatsan toimintaa ja lisäävät keskittymiskykyä. Listan kärjessä olivat cold brew -kahvi, vitamiineja, lisäaineita ja kuituja sisältävät hyvinvointijuomat sekä boba-tee.

Teejuomat
Kahvin ohella myös teessä kylmät vaihtoehdot nostavat päätään. Erityisesti kesällä kylmäteevaihdoehdot kiinnostavat. Laadukas ja monipuolinen teevalikoima on helppo tapa ilahduttaa asiakasta, jolla ei välttämättä ole kovin suuria ennakko-odotuksia teelle kahvilaympäristössä.
Markkinoinnin trendi: Tiktok
Lyhytvideoalusta Tiktok on noussut kahvilamarkkinoinnissa isoksi tekijäksi. Tiktokista saattaa nousta hitiksi yllättäväkin tuote, kun video lähtee leviämään oikealla tavalla. Myös asiakkaiden tekemät videot saattavat luoda kuhinaa tietyn paikan ympärille.
Sosiaalisen median sisällöntuotanto on yhä ammattimaisempaa, ja kuvavirrasta on vaikea erottua huonolaatuisilla räpsyillä. Kaikkiin kuviin ei tarvitse käyttää ammattikuvaajaa, sillä puhelimien kamerat ovat nykyään laadukkaita.
Ihmisiä esiin tuomalla saadaan kahvilan persoona näkyviin someen. Oli kyse sitten omistajista, henkilökunnasta tai asiakkaista, ihmiset kiinnostavat. Muista kuitenkin kysyä lupa julkaisemiseen.

Yhteiseen pöytään
Tekoälyn, etätyön ja lisääntyvän yksin asumisen keskellä kaivataan yhä enemmän yhteisöllisyyttä. Kahvila voi parhaimmillaan mahdollistaa kohtaamisia jopa tuntemattomien kesken. Kanta-asiakkaille järjestettävät juhlat ovat oiva tapa tutustuttaa samassa tilassa asioivia ihmisiä, jotka eivät muuten ottaisi kontaktia toisiinsa.
Kontakteja voi luoda aktiivisesti myös arjessa: kun keskustelee yhden asiakkaan kanssa, saattaa vieressä istuva uskaltaa kommentoida asiaa, ja näin syntyy linkki kahden ihmisen välille. Yhteisöllisyyttä voi mahdollistaa myös rakentamalla isompia pöytä- ja sohvaryhmiä, joiden ääressä eri seurueet voivat tutustua toisiinsa.
Yksi ihmisryhmä, joka erityisesti kaipaa kohtaamisia, on tuoreet vanhemmat. Vauvaperheille teetetyn Miten pärjäät -kyselyn mukaan lähes kolmannes vauvaperheistä kokee yksinäisyyttä usein tai koko ajan. Syöttötuolit, vaipanvaihtopiste, mikro ja pikkulapsille sopivat välipalat ovat tapoja huomioida tuoreet vanhemmat asiakkaina. Ehkä kahvilaan sopisivat myös avokonttoreista tutut ”kanssani saa jutella” -kyltit?
Yuzu villitsee edelleen
Kiinasta kotoisin oleva sitrushedelmä yuzu on nykyään erityisen suosittu Japanissa. Se on sitruunan ja mandariinin risteytys, ja maultaan sekoitus sitruunaa, limettiä ja greippiä. Muista sitrushedelmistä poiketen sen maku ja tuoksu säilyvät hyvin kuumennettaessa, mikä tekee siitä erinomaisen raaka-aineen leivontaan ja ruoanlaittoon.
Café Trends 2025
Cafés in 2025 are adapting to changing consumer habits, economic challenges, and evolving coffee culture with innovative strategies.
- Shared Spaces: Rising rental costs push cafés to collaborate with bookstores, galleries, or design stores to share expenses and attract a diverse customer base.
- Coffee Culture Evolution: Young adults are driving demand for specialty coffee, decaf options, and coffee-based cocktails, while visual presentation and social media presence grow in importance.
- Community & Sustainability: Cafés foster social connections with communal seating and events while emphasizing ethical sourcing, accessibility, and eco-conscious practices.
The abstract is AI-generated and reviewed by the editor.
Juttua varten on haastateltu lahtelaisen Kahiwa Café & Bakeryn osaomistaja, barista ja tapahtumavastaava Kimia Bergesonia ja helsinkiläisen Good Life Coffee -paahtimon perustaja Lauri Pipistä.
Muut lähteet:
WebstaurantStore: Top Coffee and Tea Trends of 2025
The National Restaurant Association: 2025 What’s Hot Culinary Forecast,
Kaffa Roastery: Kahvitrendit 2025 – kylmiä kahviherkkuja ja innovatiivisia juomia
The National Coffee Association: Spring 2024 National Coffee Data Trends
Kerry Group P.L.C.: Future Bites: 2025 Food and Beverage Taste Trends Energising the Industry