Baarit

Maailman parhaan baarin perustaja kertoo, miten ensikertalainenkin saa uuden baarin lentoon

1.  Vahva konsepti

Mieti baarin konseptista niin hyvä ja vahva, että todella uskot siihen itse. Etenkin ensimmäisten kuukausien aikana joudut todennäköisesti puolustamaan baariasi ja sen olemassaoloa, joten on tärkeää, että itse seisot täysin idean takana.

Hyvä konsepti on selkeä ja yhtenäinen. Esimerkiksi Paradiso on salakapakka, jossa fun factor alkaa siitä, kun astut baariin ”jääkaapin” oven kautta. Sisällä design muistuttaakin sitten puista laivaa. Konseptiin kuuluvat myös Paradison eläväinen meininki, luovat cocktailit ja palvelu.

Paradiso
Päivisin Paradison julkisivu näyttää huomaamattomalta pastramipuodilta. Iltaisin sen edessä voi kiemurrella jopa tuntien jono. KUVA Martin Mendez

2. Tunnelma ja fun factor

Työmme ydin baarimestareina on tehdä ihmiset onnellisiksi, ja keinot siihen ovat tunnelma ja vieraanvaraisuus. Ihmisethän tulevat baariin pitämään hauskaa ja nauttimaan kavereiden tai kumppanin kanssa. Meidän pitää tehdä kaikkemme, että he viettävät elämänsä hauskimpia hetkiä vieraanamme.

Sitä on fun factor. Tehdään siis uskomattoman hyviä cocktaileja, mutta menestyksen kannalta vielä sitäkin tärkeämpää on, että palvelu on uskomattoman hyvää.

3. Rahoittajien rooli

Jos baarillasi on ulkopuolisia rahoittajia, ole tarkkana, kuka päättää ja mitä, sillä jokainen katsoo asioita omasta näkökulmastaan. Baarimestari tekee hommaa intohimosta toisin kuin välttämättä muut rahoittajat. He yleensä haluavat saada rahoilleen tuottoa ja mahdollisimman pian.

Tärkeintä on hyvä yhteistyö ja luottamus ihmisten välillä. Sinä olet baarimestarina alasi ja juomien paras asiantuntija, ja on tärkeää, että sinä päätät näihin liittyvistä asioista ja muut luottavat näkemykseesi.

4. Markkinointi on kärkiprio

Markkinointi on tärkeää, mutta sitä voi tehdä hyvinkin monella tavalla. Yksi tapa on palkata markkinointitoimisto, mutta toisaalta voit tehdä itse enemmän töitä ja tavoitella median, vaikuttajien ja muun yleisön huomioita omin päin. Nykyään, kaikkien erilaisten digitaalisten kanavien keskellä, markkinointi on kuitenkin yksi tärkeimpiä prioriteetteja baarin menestykselle.

Me Paradisossa olemme somemyönteisiä emmekä halua kieltää asiakkaita millään tavoin kuvaamasta tai käyttämästä kännyköitä toisin kuin jotkut baarit. Asiakkaiden julkaisemat somekuvat cocktaileista tai baarimestareista ovat ilmaista julkisuutta.

5. Motivoitunut henksu

Hyviä ja kokeneita ammattilaisia on nyt hieman vaikea löytää. Onkin tärkeää, että henkilökunnasta pidetään hyvää huolta. Ole valmis kouluttamaan työntekijöitä ja anna heidän kasvaa omassa työssään, mikä lisää motivaatiota ja edistää taas muuta kasvua. Kuuntele ja tunnista henkilökunnan erilaisia tarpeita.

Oma johtamistyylini on lähestyttävä, ja pidän tärkeänä, että tiimi pelaa hyvin yhteen ja kaikilla on hauskaa.

6. Sijainti, sijainti

Sijainti on hyvin tärkeä mutta ei välttämättä ratkaisevan tärkeä asia menestyksen kannalta. Paradiso sijaitsee Barcelonan parhailla paikoilla, mutta tiedän monia baareja, jotka sijaitsevat aivan skutsissa ja ovat hiton täynnä joka ilta. Itse silti satsaisin sijaintiin.

7. Hiottu cocktaillista

Cocktaillistaa ei tarvitse muuttaa jatkuvasti, kun juomat on hyvin mietitty. Paradisossa muutamme cocktaillistan vain kerran vuodessa, sillä uuden listan kehittäminen vie noin vuoden. Tavallisesti laadimme uuden listan konseptin yhdessä puolisoni kanssa, minkä jälkeen alamme tiimin kesken miettiä ideoita ja tekniikoita tarkemmin.

Listan esittämisen suhteen kannattaa miettiä asiakasta, eli miten hän ymmärtää parhaiten, millainen juoma on kyseessä. Tekstiä voi täydentää vaikka tyylikkäällä piirroksella kustakin cocktailista.

8. Muista ruoka

Baareissa kannattaa nykyään tarjota ruokaa, sillä se lisää tuottavuutta. Etenkin alkuillan illallisaikaan asiakasmäärää saa lisättyä tarjoamalla syötävää tai jonkinlaisen ”dinneritarjouksen”. Toisaalta ihmiset eivät myöhemmin poistu baarista muualle syömään, kun tulee nälkä.

Meidän salakapakkaan tullaan ”pastramikaupan” läpi, ja baarissa onkin tarjolla pastramilautasta, pastramileipiä ja muita leipiä, juustoja sekä vegaanisia vaihtoehtoja.

9. Fiksusti vastuullinen

Baarin avaamisessa on järkevintä huomioida vastuullisuus ja kätevä jätteiden kierrätys mahdollisimman pian suunnitteluvaiheessa.

Starttasimme Paradisossa juuri ison kierrätysprojektin, ”jätelaboratorion”. Tarkoituksemme on jalostaa baarissa syntyvästä kierrätettävästä jätteestä baariin erilaisia käyttöesineitä, kuten lasinalusia. Haluamme samalla ohjata ajattelua kierrätyksen suuntaan alalla laajemminkin.

The Evolution Marco Polo
Paradisossa fun factor kantaa cocktaileihin asti. Jokainen juoma on show. KUVA Arnay Abbey

10. Hanki kokemusta

Ennen ensimmäisen oman baarin avaamista kannattaa kerätä riittävästi oppia muualta. Hanki kokemusta johtamisesta, baarityöstä, tuoton laskemisesta ja hankinnoista. Jos oma baari tuntuu edelleen unelmaltasi, sitten vain perustat sen.

Giacomo Giannotti

  • Baarimestari ja yrittäjä, Paradiso ja Galileo, Barcelona
  • Mistä tunnetaan Barcelonassa sijaitseva Paradiso on sijalla 1 The world’s 50 best bars -listalla. Giannotti on menestynyt myös baarimestarikilpailuissa ja tekee vierailuvuoroja baareissa ympäri maailman.
  • Suosikkicocktail Negroni
  • Motto Isotkin unelmat saavutetaan pienin askelin.

Giacomo Giannotti
Giacomo Giannotti. KUVAT Arnay Abbey


Jutun takaa

Jäitä niskaan Paradisossa

”Paradison toinen omistaja Margarita Sader viittilöi matkaansa baaritiskiltä. Pujahdimme baarin vessaan. ’Look away’, komensi Margarita ja näppäili vessaan piilotettuun digitaaliseen lukkoon koodin, ja yksi vessan seinistä avautui. Salakapakka salakapakan sisällä!

Paradiso on itsessään baari, jonne astutaan ’pastramikaupan’ jääkaapin ovesta. Ja sen vessasta astutaan siis toiseen, pikkuruiseen piilobaariin.

Paradiso erottuu monesta muusta baarista elämyksellisyydellään, ja menestys ja maine on helppo ymmärtää. Tarkkaan hiotut cocktailit ovat jokainen kuin pieni show. Asiakas voi saada juomansa päälle leikkisästi leijailevan kahvipilven, tai cocktail löytyykin antiikkisen kirjan kansien välistä savupöllähdyksen saattelemana.

Entä mitä vessaan piilotetusta baarista saa? Piilobaari on paikka, jossa bileet kiihtyvät uudelle tasolle ja salsaa tanssitaan kuin sillit purkissa. Kun meno yltyy ja fun factor halutaan tappiin, Giacomo tarttuu jääkauhaan ja heittää jäitä vieraiden niskaan.”

Outi Tuomivaara, päätoimittaja

LUE MYÖS12 erikoista baaria Suomesta – kierrä kaikki!

LUE MYÖSBaarimestari, varastossasi lymyää kultakaivos – näin saat jämäpullot liikkeelle

Great Gatsby
Great Gatsby. KUVA Arnay Abbey


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker