Juttu on osa Aromin Tiskillä-sarjaa, jossa julkisuuden henkilöt kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään ravintoloista ja asiakaspalvelusta. Vuorossa on kirjailija Miki Liukkonen.
Miki Liukkonen, mihin palaat aina asiakkaaksi?
Istun päivittäin Kaisaniemen Fazer Caféssa kirjoittamassa. Tai yritän kirjoittaa. Nyt siitä ei tule mitään, koska olen lukossa, joten juon litratolkulla kahvia iltaan asti.
Millainen asiakaspalvelu sinulle toimii?
Sellainen joka ei, esimerkiksi ravintolassa, tule vähän väliä kyselemään, miltä ruoka maistuu ja onko kaikki ok. Haluan, että minut jätetään rauhaan. Olisi myös mukavaa, jos jonain kertana kahvista tai leivästä ei tarvitsisi maksaa mitään. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, ja todennäköisyydet, että näin tulisi käymään, ovat hyvin pienet.
Onko joku paikka ylittänyt odotuksesi?
Ei ole, koska kaikissa paikoissa ruoka on lähtökohtaisesti syötävää. En ole varma, mitä vaatisi, että joku paikka ’ylittäisi odotukseni’. Ehkä se, että keittiö syttyisi palamaan. Se olisi yllättävää, koska en odottanut keittiön syttyvän palamaan. Nauttisin silti ruokani loppuun, koska en välitä tulipaloista.
Oletko joskus pettynyt ravintolassa?
Petyn aina ravintoloissa. Niissä ei ole mitään viehätystä. Ne ovat kalliita paikkoja, joissa voi olla surullinen.
Mitä kokeilet seuraavaksi?
En luultavasti mitään. Minulle on tärkeintä löytää yksi hyvä paikka ja käydä siellä niin pitkään kuin suinkin. En ole kokeilunhaluinen enkä kaipaa muutosta. Minulle on ihan sama, mitä syön tai juon, kunhan se on aina samaa.
LUE MYÖS: Ismo Leikola ei kaipaa tippikulttuuria Suomen ravintoloihin: ”Älkää nyt helvetissä”
LUE MYÖS: Jesse Markin harmittelee: Kun puhun tarjoilijalle suomea, minulle vastataan englanniksi