Festarit

Kassakone kilisemään festareilla! Myy viinipullo koko porukalle, sadepäivänä kahvia ja konjakkia

Lämpimänä festaripäivänä maistuu juoma. KUVA Istock

Suomen festivaalikesä on tunnetusti yllätyksiä täynnä. Yhtenä päivänä ilma voi olla lämmin ja kesäinen, seuraavana taas sateinen ja tuulinen. Festivaalien anniskeluun tämä tuo haasteita, sillä eri tuotekategorioiden kysyntä vaihtelee voimakkaasti säiden mukaan.

Kesäsäiden vaihteluun kannattaa valmistautua jo etukäteen esimerkiksi laatimalla suunnitelmat kahvipisteiden lisäämiseksi. Sunborn Eventsin kehitysjohtajan Juha Leinosen mukaan vanha totuus pätee tässäkin: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

”Nopea reagointi onnistuu vaikka kesken päivän, jos siihen on varauduttu. Viileinä päivinä kahvin ja esimerkiksi konjakin ja viskin kysyntä moninkertaistuu”, Leinonen vinkkaa.

Lisää vegeä festarikansalle

Festivaalianniskelu koetaan tänä päivänä kiinteäksi osaksi tapahtuman identiteettiä. Sopimuskumppanit, tuotteet ja brändit valitaan siten, että ne palvelevat kohderyhmää ja tuottavat lisäarvoa tapahtumalle.

Suunnittelun lähtökohtana voivat toimia vaikkapa tapahtuman arvot, mutta tärkeää on myös tietää, mitä yleisö haluaa nauttia musiikkielämyksensä mausteena. Festivaalin on tunnettava kohderyhmänsä, ja tähän Leinosella on hyvä käytännön vinkki kesäkuussa Turun Linnanpuistossa taas järjestettävältä Kesärauha-festivaalilta.

”Toteutimme viime vuonna kävijätutkimuksen, johon osallistui lähes tuhat Kesärauha-festivaalin kävijää. Tutkimuksen ansiosta meillä on aika selkeä käsitys vieraidemme toiveista festivaalin ruoka- ja juomatarjontaa kohtaan”, Leinonen kertoo.

Vastauksia analysoitaessa selvisi Leinosen mukaan muun muassa kävijöiden erittäin positiivinen suhtautuminen kasvisruokiin ja viineihin.

”Siispä tänä vuonna merkittävä osa ruokatarjonnasta on vegaanista, ja anniskelupuolella raikas riesling jyrää oluen.”

LUE MYÖS: Kuinka viestit vastuullisuudesta asiakkaalle? Vihreä merkki kiinnittää huomion ruokalistassa

Tuhkis taskuun

Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät megatrendit muokkaavat festivaaleilla tapahtuvaa anniskelua. Tästä uudehkosta trendistä on esimerkkinä päätään nostava sober curious -ilmiö. Alkoholittomia sekä vähäalkoholisia vaihtoehtoja kysytään kaiken aikaa enemmän, ja mielenkiinto uusia juomakategorioita kohtaan kasvaa lähes kaikissa kävijäryhmissä.

”Suurin osa asiakkaista edelleen nauttii viinistä ja cocktaileista, mutta kolmen päivän mittaisessa tapahtumassa kombucha tai mocktail voi olla itse kullekin houkutteleva vaihtoehto aina välillä.”

Leinosen mukaan keskusteluissa on ollut esillä jopa pelkästään mocktaileihin ja muihin alkoholittomiin juomiin keskittyvä baari.

”Mutta mitään päätöksiä siitä ei vielä ole tehty. Voi myös olla, että lisäämme mocktailit ja vähäalkoholiset laajemmin perusbaarien valikoimiin”, hän korostaa.

Vaikka eri festivaaleilla on erilaiset yleisöprofiilit, yhteistä kaikille on vuosi vuodelta valveutuneemmat asiakkaat. Vastuullisuuden merkitys korostuu kaikkialla, siitä on tullut osa ihmisten arkipäivää. Kesärauha-festivaaleilla vastuullisuutta toteutetaan pestävillä ja biohajoavilla astioilla, erilaisilla panttikäytännöillä ja vaikkapa yleisölle jaettavilla taskutuhkakupeilla.

LUE MYÖS: Älä säästä väärissä paikoissa – tapahtumavelho Samuli Pasanen antaa arvokkaat vinkit ja toivoo kulttuurinmuutosta

Näin myyt festareilla paremmin

  • Tunne asiakkaasi ja valitse myytävät tuotteet sen mukaan.
  • Sijoita myyntipisteet niin, että eri tuotteet ovat helposti saatavilla. Muista jokaisessa pisteessä myös matala-alkoholinen ja alkoholiton vaihtoehto.
  • Ole persoonallinen ja erotu. Anna mahdollisuus esimerkiksi paikallisen pienpanimon tuotteille tai kehitä viinipullon rinnalle marja- tai hedelmälautanen.
  • Myy viiniä jaettavaksi pulloittain. Panttia vastaan tarjottava syylari on lisäarvo ja ostohoukutin.
  • Säätä ei voi tietää etukäteen, mutta eri skenaarioihin voi varautua. Lisää viileällä säällä lämmittävien juomien myyntipaikkoja.


Juha Leinonen

  • Kehitysjohtaja, Sunborn Events
  • Syntynyt 1969
  • Kotikunta Naantali
  • Koulutus Keittiömestari
  • Lempijuoma Samppanja
  • Motto Things do not happen. Things are made to happen.

Sunborn Events

  • turkulainen catering-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys, joka tuottaa vuosittain satoja livetapahtumia.

Juha Leinonen
Sunborn Eventsin kehitysjohtaja Juha Leinonen. KUVA Jan Trygg / Sunborn Live


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker
  • Tarvitsemme suostumuksesi

    Mediakonserni Keskisuomalainen ja sen valikoidut kumppanit (17) käyttävät evästeitä ja käsittelevät henkilötietoja, kuten eväste- ja tai mobiilitunnisteita, tarjotakseen sinulle parempia palveluita. Valitsemalla "Hyväksy kaikki" annat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Mainontaa voidaan näyttää rajallisten tietojen perusteella. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Erityiset tarkoitukset

    Tietojasi voidaan käyttää epätavallisen ja mahdollisesti petollisen toiminnan valvontaan ja ehkäisyyn (esimerkiksi mainonta, bottien mainosklikkaukset) sekä järjestelmien ja prosessien asianmukaisen ja turvallisen toiminnan varmistamiseen. Niitä voidaan käyttää myös sellaisten mahdollisten ongelmien korjaamiseen, joita sinä, julkaisija tai mainostaja saatatte kohdata sisällön ja mainosten toimituksessa ja vuorovaikutuksessasi niiden kanssa.

    Tiettyjä tietoja (kuten IP-osoitetta tai laiteominaisuuksia) käytetään sisällön tai mainonnan teknisen yhteensopivuuden varmistamiseen ja sisällön tai mainonnan välittämisen helpottamiseen laitteellesi.

    Erityiset tarkoitukset ovat välttämättömiä ja ovat käytössä aina. Ei-välttämättömien evästeiden asettaminen (tietojen tallentaminen laitteelle ja/tai laitteella olevien tietojen käyttö) perustuu suostumukseen, mutta joidenkin kumppanien osalta evästeillä kerätyn datan jatkokäyttö voi perustua oikeutettuun etuun. Voit tehdä tarkempia valintoja ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä "Muokkaa asetuksia" -painikkeella. Voit muuttaa valintojasi, kuten peruuttaa antamasi suostumuksen, valitsemalla sivuston alalaidasta "Evästeasetukset". Valintasi koskevat tätä sivustoa.

    Tietosuojalauseke