Pitkän koronatauon jälkeen järjestetty Helsinki Drink Festival esitteli juoma-alan trendejä kuluttajille ja ammattilaisille. Tapahtumajärjestäjät vaativat jokaiselta yhteistyökumppanilta alkoholittoman vaihtoehdon tarjoamista.
Helsinki Drink Festivalin järjestäjiin lukeutuvan Mika Koivulan mukaan tapahtuman alkuperäinen ja nykyinen tarkoitus on edistää suomalaista juomakulttuuria. Tähän kuuluu ajatus “drink less but better”.
Koivula toteaa, että jo cocktailien formaatti kannustaa kohtuullisempaan kulutukseen. Kun juoman eteen on ensin nähtävä vähän vaivaa, sitä ei tule hörpättyä yhtä kiireellä.
“Kun cocktaileja lähdetään sekoittelemaan, vaatii se yleensä jo esivalmisteluja ja energiaa, ennen kuin se on lasissa nautittavana. Tämä kaikki aika ja vaiva vähentää liikakulutusta, toisin kuin korkki auki ja lasiin -tyylisesti ellei jopa suoraan pullon suusta juotuna.”
Cocktailit voivat olla myös vähäalkoholisia tai täysin alkoholittomia. Niiden kysyntä on kasvanut viime vuosien aikana räjähdysmäisesti. Helsinki Drink Festivalilla onkin tehty periaatteellinen päätös, jonka mukaan jokaisella tapahtumaan osallistuvalla yrityksellä on oltava tarjolla vähintään yksi alkoholiton vaihtoehto myyntipisteellään. Päätös on poikkeuksellinen erityisesti tapahtumassa, jonka yhteistyökumppanit ovat pääsääntöisesti alkoholin maahantuojia tai valmistajia. Monilta Helsinki Drink Festivalin yhteistyökumppaneilta löytyy kuitenkin portfoliostaan alkoholittomia tuotteita, minkä takia järjestäjät eivät näe vaatimusta kohtuuttomana.
“Joillekin yhteistyökumppaneille tämä on toiminut myös hyvänä tunnusteluna tuotteilleen Suomen markkinoille. Jotkut ovat tuoneet messuille alkoholittomia tuotteita, joita he eivät ole vielä listanneet Suomeen, ja keränneet asiakaskokemuksia tapahtuman aikana.”
Tietoa on voitu hyödyntää päätettäessä, onko tuotteelle kysyntää Suomessa vai ei.
Vastuullisuus edellä
Helsinki Drink Festivalin järjestäjät haluavat haastaa yhteistyökumppaneitaan ja tapahtumaan osallistuvia baareja panostamaan messujen valikoimissa myös alkoholittomiin vaihtoehtoihin, koska niiden kysyntä kasvaa. Asiakkaiden toiveisiin on myös pystyttävä vastaamaan. Ennen tapahtumaa sosiaalisessa mediassa muun muassa kyseltiin asiakkaiden toimesta, miten “soberistat” eli vapaaehtoisesti raittiit kävijät huomioidaan. Vaikka Helsinki Drink Festivalilla holittomia vaihtoehtoja on jo verrattain hyvin tarjolla, halutaan tarjontaa edelleen kehittää.
“Alkoholittomat kategoriana ja niiden näkyvyys tapahtumissamme on yksi työpöydällämme olevista kehityskohdista, jotka tulevat varmasti näkymään loppuvuoden tai ensi vuoden tapahtumissa.”
Tapahtuman järjestäjät seuraavat tiiviisti maailman ja Suomen alkoholi-, juoma- ja cocktailkulttuurin kehitystä ja peilaavat saamiaan havaintoja omiin tapahtumiinsa. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole liikaa määräillä yhteistyökumppaneiden tekemisiä, vaan esittää toiveita ja välittää näkemyksiä siitä, mitä Helsinki Drink Festivalin kävijöiden uskotaan toivovan messuilta.
“Loppu kädessä yhteistyökumppanit kuitenkin tekevät omat päätöksensä siitä, millaisilla juomastrategioilla messuille osallistuvat.”
Koivula ei usko, että tapahtumaan tuotaisiin tulevaisuudessa muita juomia koskevia sääntöjä alkoholittoman vaihtoehdon lisäksi. Sen olemassaololle hän näkee selvän perusteen.
“Tämä on mielestämme vastuullisuudella perusteltu vaatimus.”
Vaihtoehtoja oltava tarjolla
Avecin haastattelemat maahantuojat olivat kaikki yhtä mieltä siitä, että alkoholittomien vaihtoehtojen mukanaolo tapahtumassa on hyvä asia. Esiin tuotiin se, että kohtuullisesta juomisesta puhutaan paljon, ja sen tulee näkyä myös tapahtumien tarjonnassa. Moni kuitenkin totesi, että jos omasta portfoliosta ei löydy valmiiksi alkoholitonta tuotetta, on messuille holittoman vaihtoehdon tuominen haaste.
Mietoihin alkoholituotteisiin erikoistuneen Kåskan perustaja Eetu Topo kokee, että tapahtumissa pitäisi aina olla samantasoinen valikoima alkoholittomissa vaihtoehdoissa kuin väkevissä.
“Sen pitäisi nykyään olla itsestään selvää. Tämä pätee myös miedompiin tuotteisiin.”
Topo kiittelee ravintoloita siitä, että monessa paikassa on alettu tarjoamaan holittomia juomapaketteja viinipakettien lisäksi. Hän näkisi saman kehityssuunnan mielellään myös tapahtumissa.
“Tapahtumissa voisi olla lisänä baareja, joissa tarjoillaan vain holittomia tuotteita.”
Kåskan portfolioon kuuluu mietoja tuotteita, ja Helsinki Drink Festivalilla niistä valmistettiin cocktaileja, joiden alkoholipitoisuus on 0,5–1,5 tilavuusprosenttia. Suomen alkoholilaissa alkoholipitoisen aineen raja-arvoksi on määritelty 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Vaikka 0,5-prosenttinen juoma voidaankin tämän perusteella laskea alkoholittomaksi, on Kåskalla aina myös täysin alkoholiton vaihtoehto tapahtumissa.
“On hyvä tarjota vaihtoehtoja.”
LUE MYÖS: Vaikka työhön liittyy läheisesti alkoholia, voisiko itse olla juomatta? Eetu Topo kokeili
LUE MYÖS: Tarjoamme tuoreen lehden ilmaiseksi! Lue Aromi 3/2022 digilehtenä